Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

een kolkende massa in H-alpha.... (21 augustus 2019)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

een kolkende massa in H-alpha.... (21 augustus 2019)

Dat wil zeggen kolkend aan de rand van de zon; de protuberans zelf is qua vorm behoorlijk statisch en kan het zo heel lang volhouden. Neemt niet weg dat er enorme snelle neerwaartse plasmastromen te zien zijn.
    De avi exposure moest flink worden opgevoerd om de protuberans goed zichtbaar te krijgen met als gevolg dat de rand van de zon overbelicht is en alleen de felle 'fakkels' boven de hete soep uit komen piepen.

De timelapse laat zien wat zich in werkelijkheid in 18 minuten afspeelde.

SW150 f/5, intern D-ERF, 35 nm Ha filter, Quark chromo, ASI174mm

Zooooow, gaaf zeg! Heel erg geslaagd hoor!
    Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Mooi gedaan

Commentaar

Spectaculaire beelden. En petje af voor je geduld om zoín filmpje dat maar liefst 18 minuten beslaat te maken!
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Dank voor jullie reacties.
          Zittend in het zonnetje zijn die 18 minuten zo om ;-)
          Lastigste is het constant bijsturen van de montering omdat die niet erg nauwkeurig is (PEC) en dan in de nabewerking het 'handmatig' uitlijnen van de frames. Overigens bestaat de timelapse uit 24 frames (stacks) afkomstig van de 25000 frames lange avi.

Commentaar

Knap gedaan hoor!
            Jeroen / 'A head full of stars, just not in constellation yet.' Elias Canetti

Commentaar

Ja, erg mooie animatie.
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Mooi Rene! Zon is verder wel erg saai op dit moment. Kun je PIPP of IMPG niet gebruiken om de beelden uit te lijnen?
                150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Commentaar

dat is mooi zeg, hoop dat ik dat ook ooit kan doen...
                  Sky-Watcher Explorer-150PDS (OTA) (f/5) 6" Parabolic Dual-Speed Newtonian Reflector op EQ5 zonder goto.

Commentaar

Dank Toxmose, Patrick, Bart en Nils.
                    Het uitlijnen doe ik meestal in Photoshop. Dat geeft al een redelijke uitlijning maar meestal matig en niet bruikbaar. Ik beschouw het dan als een initiŽle uitlijning die ik dan verder handmatig optimaliseer. Ik moet zeggen dat ik het met PIPP en ImPPG nooit echt geprobeerd heb. Misschien omdat ik van Theo weet dat hij ook (meestal) PS gebruikt en ook regelmatig/vaak met de hand optimaliseert. Maar toch een goede tip om deze serie eens met PIPP/ImPPG te proberen.

Een tijd geleden kwam ik op de gedachte dat AutoStakkert het perfecte algoritme in zich heeft want die lijnt onze (solar) avi's perfect uit. In feite wil je het programma de gestackte frames die je wilt uitlijnen voor de timelapse opnieuw AS! aanbieden.
                    Ik heb toen Emil onderstaand mailtje gestuurd die ernaar gekeken heeft maar het bleek toch iets complexer dan gedacht om het te implementeren.
                    Er is in de huidige versie een optie om na de eerste uitlijning 'export all' te kiezen (exporteert alle 'uitgelijnde' frames). Dat heb ik op advies van Emil geprobeerd maar daar zitten dan toch nog te grote sprongen in voor de timelapse. De uitlijning op sub-pixel niveau begint pas na de stack opdracht maar dan krijg je alleen een stack en geen mogelijkheid de uitgelijnde frames te exporteren. Helaas.

Beste Emil,

Ik maak veelvuldig gebruik van het geweldige AutoStakkert! !
                    Zoals voor avi opnames in Ha van de zon. Ook maak ik graag een timelapse en met de Expand functie kan daarvoor een lange avi gebruikt worden.
                    De serie gestackte opnames moeten dan nog uitgelijnd worden en dat doe ik in PhotoShop.
                    Helaas werkt de Auto-Align-Layers meestal niet goed genoeg en moeten alsnog alle frames met de hand op (sub-) pixelniveau uitgelijnd worden
                    wat veel werk is omdat vaak meerdere keren door de hele stapel heen gewerkt moet worden.

Dat bracht me op de gedachte dat AS! al het perfecte uitlijn algoritme in zich heeft.
                    Voor het maken van een timelapse wil je dus de geproduceerde stacks opnieuw uitlijnen maar dan niet als stack samenvoegen maar alleen uitlijnen en als losse frames weer opslaan.
                    In PhotoShop zijn ze dan eenvoudig tot een animatie te verwerken met de perfecte uitlijning van AS!

Ik durf het bijna niet te vragen maar zou het denkbaar zijn dat zo'n uitlijnfunctie voor gestackte opnames in een toekomstige AS! versie toegevoegd kan worden?
                    Of misschien een apart script die alleen tif files laadt, uitlijnt en weer opslaat.

Bij voorbaat dank voor je reactie.
                    (12 augustus 2018)

Commentaar

En nog een aanvulling.
                      Zojuist geprobeerd met ImPPG en met succes!
                      Direct perfect uitgelijnd en met een beter resultaat :-)
                      Dat wordt voortaan dus eerst met ImPPG proberen.

Commentaar

Origineel geplaatst door ReneW Bekijk bericht
                        En nog een aanvulling.
                        Zojuist geprobeerd met ImPPG en met succes!
                        Direct perfect uitgelijnd en met een beter resultaat :-)
                        Dat wordt voortaan dus eerst met ImPPG proberen.

Fijn! Heb je weer meer tijd om mooie filmpjes te maken. (-;
                        150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Commentaar

Een testje met een andere serie in ImPPG bleek weer niet bruikbaar Teveel verloop en sprongen in de timelapse. Geen garanties dus en het handmatig uitlijnen zal toch nog vaak noodzakelijk zijn.

Commentaar

Werken...
                          X