Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hubble contra C14's

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hubble contra C14's

Hallo,
    Vergelijk Hubble en C14 resultaten van hetzelfde albedoformatie gebied op Jupitermaan Ganymedes.

HST beelden zonder copyright, beelden Van Damian Peach met toestemming van de auteur.

Groeten
    Leo Aerts
    Voeg bestanden toe
    Last bewerkt door sixela; Gisteren, 02:50.

Mooie vergelijking! Je zit echt aan of net voorbij de diffractielimiet van de C14, indrukwekkend! De Hubble zit dat ook, en dan is de vergelijking makkelijk gemaakt: de Hubble (2400 mm diameter spiegel) is maar 6.74 keer scherper dan een C14 (356 mm diameter spiegel), en met de juiste deconvolutie bij de C14 maar niet bij de Hubble gaat daar nog eens een factor 2 van af, dus een dikke 3 keer scherper voor de Hubble.

Dat is best veel geld voor een drie keer scherpere opname...

Commentaar

Wow ... wie heeft juist deze vergelijk opgesteld? Is het D. Peach met recente data van HST en vergelijkt hij deze met zowel zijn eigen data (oud) alsook jouw data van 2015? Straffe toebak
      -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Mooie vergelijking zeg! Knappe prestatie als je zulke opnames kan maken, van je telescoop, maar ook je eigen ervaring en kennis.
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Prachtig!
          Meade LX90 GPS 8"

Commentaar

Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
            Wow ... wie heeft juist deze vergelijk opgesteld? Is het D. Peach met recente data van HST en vergelijkt hij deze met zowel zijn eigen data (oud) alsook jouw data van 2015? Straffe toebak
            Kwam zelf op het idee om het vergelijk op te stellen toen, enkele dagen geleden, een zeer recente HST Jupiteropname, met Ganymedes en Io satellites inclusief op het net verscheen. Ik herkende onmiddellijk de albedoformaties op Ganymedes die ik enkele jaren voordien had vastgelegd. Heb als verder vergelijkpunt nog een Peach opname toegevoegd van hetzelfde albedo formatie gebied met eenzelfde telescoop als ik gebruikte.

Commentaar

Hoi Leo, aangezien het hier materiaal is waar misschien copyright op berust, is het denk ik verstandig om een bronvermelding erbij te zetten, zowel bij de HST opnames als die van Damian Peach. Er zijn al diverse fora aangeklaagd door een advocatenbureau omtrent deze zaken en hierdoor honderden euro's afgetroggeld.

Dus graag even een bronvermelding erbij aerts leo
              Ik heb heb ook niet verzonnen en ben me ook vaak van geen kwaad bewust, maar een forumlid wees me op deze regels, waarvoor dank.
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

In principe heb je ook het akkoord van Damian nodig, biet enkel een bronvermelding. Zelfs de HST-opnamen zijn vrij van copyright, maar de bewerking van Damian niet. En zijn site is nogal duidelijk over het feit dat je voor derivatieve werken zijn akkoord nodig hebt.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hoi Leo,

mooi resultaat! Ik ben zeer benieuwd naar de rest van de technische gegevens achter jouw foto, dus type camera, al dan geen barlow, al dan geen ADC, eventuele filters, belichtingstijd, stacklengte, drizzle, etc. Zou je dat met ons willen delen?

Nicolās

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela Bekijk bericht
                    In principe heb je ook het akkoord van Damian nodig, biet enkel een bronvermelding. Zelfs de HST-opnamen zijn vrij van copyright, maar de bewerking van Damian niet. En zijn site is nogal duidelijk over het feit dat je voor derivatieve werken zijn akkoord nodig hebt.
                    Ja, het lijkt me inderdaad verstandig aerts leo om Damian echt toestemming te vragen want anders hebben we weer zo'n geldwolfje-advocaat op ons dak.

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht

Ja, het lijkt me inderdaad verstandig aerts leo om Damian echt toestemming te vragen want anders hebben we weer zo'n geldwolfje-advocaat op ons dak.
                      Komt in orde, Patrick. Is ondertussen gebeurd.

Commentaar

Origineel geplaatst door InFINNity Deck Bekijk bericht
                        Hoi Leo,

mooi resultaat! Ik ben zeer benieuwd naar de rest van de technische gegevens achter jouw foto, dus type camera, al dan geen barlow, al dan geen ADC, eventuele filters, belichtingstijd, stacklengte, drizzle, etc. Zou je dat met ons willen delen?

Nicolās
                        De exacte gegeven van dit 2015 Ganymedes filmpje heb ik niet meer in mijn bezit. Wel kan ik uit geheugen sprekende een juiste benadering meegeven : typische lengte van mijn Jupitermaan filmpjes zijn circa 10.000 beeldjes waarvan er een 1.000 tal worden gestackt. Er werd in dit geval een IR Baader filter gebruikt, samen met een ADC, ZWO ASI 120MM camera en 2.5x Powermate Televue barlow. Geen drizzle, bewerking in PS en Astra Image.

Commentaar

Waarvoor dank!

Commentaar

Werken...
                          X