Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maanfotografie bij lage maanstand en volle daglicht

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Maanfotografie bij lage maanstand en volle daglicht

Hallo,
    Hierbij een recent voorbeeldje van maanfotografie bij lage maanhoogte (circa 30°) en volle daglicht; ruim één uur voor zonsondergang op 8 juli 2019. Focaalopname C14, Ir filter, webcam ASI 290MM.
    Groeten
    Leo Aerts
    Voeg bestanden toe

Ik vind dit echt heel mooi. Al die kraters en de schaduwwerking, overgang van licht naar donker. Hoeveel frames en belichtingstijd schiet zo'n camera eigenlijk? Maar er is een ding wat ik me al vaker af heb gevraagd als beginner. Namelijk, als ik naar zulke opnames kijk, krijg ik altijd het gevoel dat er iets niet helemaal klopt. Net alsof je heel lichtjes dubbel ziet. Ik kan er ook niet precies mijn vinger op leggen, niet een bepaalde plek op de foto waar ik kan zeggen: "kijk daar heb je het". Ligt dat nou aan het grote aantal terugkerende gelijkende elementen, of dat we te veel verwend zijn met ultra-super-giga-hd, of iets anders? P.s. Ik heb niet gedronken dus daar ligt het niet aan .
    Skywatcher 130/650 PDS newton, 90/1250 maksutov, AZ-4 montering, Star Adventurer montering, Bresser Condor 10x50 bino, Nikon D5300 DSLR.

Commentaar

't Is duidelijk dat je niet gedronken hebt. Dat 'effect' noemt men : seeing. Het maanbeeldje staat, zeker in grotere telescopen, haast nooit echt stil. Altijd zit er beweging in het luchtbeeld, vandaar ...

Commentaar

Hij is super, mooi man, ga ik ook eens proberen.
        Hugo

Commentaar

Origineel geplaatst door aerts leo Bekijk bericht
          't Is duidelijk dat je niet gedronken hebt. Dat 'effect' noemt men : seeing. Het maanbeeldje staat, zeker in grotere telescopen, haast nooit echt stil. Altijd zit er beweging in het luchtbeeld, vandaar ...
          Misschien begrijp ik de reden van het stacken van videobeelden van "webcams" als de ASI 290MM verkeerd maar is het niet juist de bedoeling dat je hiermee de seeing bevriest waardoor je met software als AtuoStakkert één scherp beeld kunt creëren? Of gaat het hierboven om een enkele opname?
          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Dit is toch gewoon diffractie, typisch bij hoge vergroting, forse beeldschaal en contrastrijke objecten als de Maan? (en goede optiek)
            Zie ook deze opname.
            Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
            (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Neo Dat lijkt me inderdaad de juiste verklaring!
              50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

In iedergeval een mooie opname!

Commentaar

Altijd mooi zo'n woest maanlandschap met horizon - jammer dat een opkomende aarde ontbreekt .

Commentaar

Bij een ster verwacht ik wel buigingsringen, bij een maanoppervlakte toch geen dubbele randen - wel onscherpte. Ik had altijd aangenomen (abusievelijk of niet) dat het een spiegeling of ghost image betreft in de Schmidt-plaat, te meer omdat ik ook foto's zie waarbij dit effect ontbreekt.

Trouwens mooie foto, zoals altijd.

Commentaar

Reflecties in de Schmidtplaat zijn veel te ver uit focus om zulke randjes te kunnen vormen.
                      Foto's waarbij je dit effect niet ziet zijn meestal op geheel andere beeldschaal opgenomen en/of bewerkt. De combinatie van beeldschaal, exposure, filters en nabewerking/verscherpen is van grote invloed op de zichtbaarheid van het effect in een opname.
                      Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                      (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Het is net of je er binnen 5 minuten gaat landen, prachtig shot !

Commentaar

Werken...
                        X