Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

HDR foto van de zonsverduistering van vorige week

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

HDR foto van de zonsverduistering van vorige week

Hallo allemaal,

Het heeft even geduurd, want dit was de eerste keer voor mij, maar ik heb denk ik een waardige HDR opname van de zonsverduistering van vorige week geproduceerd. Ik heb opnames met belichtingstijden 1/800, 1/400, 1/200, 1/00, 1/50, 1/25, 1/13, 1/6, 0.3 en 0.6 seconden gecombineerd via Photomatrix Pro en Gimp. Eerst heb ik de kortste 5 opnames gecombineerd en ook de 5 langste opnames. Deze heb ik in Gimp over elkaar gelegd en vervolgens heb ik nog eens de maan uitgeknipt uit de lange HDR foto en deze er extra overheen gelegd. Zie hier het resultaat.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2019-07-02_Solar_Eclipse_HDR_Wouter_van_Reeven_small.jpg views: 312 grootte: 3,59 MB id: 1421758

Groetjes, Wouter
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Zeer fraaie opname Wouter, de corona staat er prachtig op. Bedankt voor het delen. Heb je hem al naar de redactie van het blad Zenit gestuurd? Die zitten altijd te springen om zulk soort opnames geschoten door amateur astronomen van eigen bodem. Stuur me maar even een pm voor het email adres.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Bedankt voor dit plaatje.
      Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Super-mooi weer! Heb je protuberansen kunnen zien?

Commentaar

Prachtige opname hoor, het samenvoegen is niet eenvoudig maar Photomatix (zonder de -r) is een ideaal programma voor HDR bewerkingen.
          Kleine opmerking: het samengestelde beeld oogt een beetje dubbel door het randje rond de maan. Als je de oorspronkelijke maan 1,5% groter terug plakt dan valt die mooi over het randje waardoor de compositie scherper oogt.
          Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
          (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Dank voor het commentaar allen!

patrickduis Ik ben regelmatig in contact met Servé over artikelen voor Zenit. Ik zal hem een mailtje sturen.

Skyheerlen Rechtsboven op de rand van de Zon stond een grote protuberans die we met het blote oog konden zien, alsmede de chromosfeer. Een collega van me heeft ook het oopervlak van de Maan herkend maar ik heb er niet op gelet. volgende keer beter!

Neo Dank voor de opmerking. Dat had ik al gedaan, namelijk 2% groter. Nu je het zegt, er is inderdaad nog een randje zichtbaar. Ik zal het aanpassen.
            50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Gelijk even de grootte van de Maan aangepast:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2019-07-02_Solar_Eclipse_HDR_Wouter_van_Reeven_small.jpg views: 218 grootte: 2,08 MB id: 1421786

En hier een enkele opname van 1/400 seconden waarop de protuberans zichtbaar is:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_0099.JPG views: 219 grootte: 229,6 KB id: 1421785

Commentaar

Ja, Serve wil deze foto wel hebben voor de Zenit denk ik. Zeker insturen, er zouden meer mensen hun foto's naar Serve moeten sturen, hij ontvangt graag kopij voor de Zenit.
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Hier zat ik eerlijk gezegd wel naar uit te kijken... En het resultaat mag er zijn! Prachtige HDR Wouter.
                  Ondanks alle stress voor de opnames toch zelf ook wat kunnen genieten van het moment hoop ik?
                  Oh, en welke camera/software heb je nu uiteindelijk gebruikt?
                  TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
                  Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

We hadden een live stream vanaf La Silla naar ESA in Spanje die daarna via een Google Hangout live werd uitgezonden. Ik schijn nogal geschreeuwd te hebben van enthousiasme tijdens het hele event, dus JA ik heb genoten en ENORM!!! We zagen vanaf de berg de atmosfeer boven de Stille Oceaan rood worden als tijdens een zonsondergang maar de zon stond natuurlijk nog best hoog aan de hemel. En toen kwam de schaduw eraan wat echt spectaculair was. Tijdens de start van de totaliteit brulden 1000 man het uit. Ik krijg weer kippenvel als ik daar aan terug denk

Door alle opwinding omtrend de foto’s, de reis en de bewerking ben ik inderdaad vergeten de software en camera te vermelden! De software was Solar Eclipse Maestro (alleen verkrijgbaar voor MacOS) en de camera een ongemodificeerde Canon EOS 200D op ISO 100 die ik toch nog maar het weekend voor vertrek gekocht had. We wilden uiteindelijk toch kleurenopnames en ik had geen ongemodde DSLR camera. Solar Eclipse Maestro rekent keurig uit wanneer welke opname met welke belichtingstijd genomen moet worden en neemt die foto’s dan ook voor je. Het enige dat ik hoefde te doen is het zonnefilter verwijderen (keurig aangekomdigd met een stem die Remove Filters roept) en deze er later weer op zetten (wat ook weer aangekondigd wordt). Verder alles helemaal automagisch, als de montering maar netjes volgt wat die keurig heeft gedaan!

Commentaar

Allereerst, geweldig mooie opname Wouter! 'Helaas' is dit het waarmee de achterblijvers het moeten doen - zoals, je zelf beschrijft is de 'live ervaring' nog weer van een andere orde.

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
                      ..... Rechtsboven op de rand van de Zon stond een grote protuberans die we met het blote oog konden zien, alsmede de chromosfeer. Een collega van me heeft ook het oopervlak van de Maan herkend maar ik heb er niet op gelet. .....
                      Uitgaande van de HDR opname levert de toepassing van een soort pseudo-solaristie in PS (+ beetje nascherpen en locale contrast versterking) levert het bijgaande plaatje op - maanoppervlakte, protuberansen (en zelfs een paar sterren????) worden gelijktijdig goed zichtbaar. Natuurlijk een volledig onwerkelijk beeld (hoop niet dat je er bezwaar tegen hebt - anders verwijder ik 'm weer).

MvG,
                      Peter
                      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: image_103517_PHed.jpg views: 190 grootte: 1,26 MB id: 1422079

Commentaar

Peter, gaaf! Nee ik heb zeker geen bezwaar want ik wist niet dat dit er ook nog in zat. Dank, weer wat geleerd

Commentaar

Er zijn inderdaad sterren (in Tweelingen) zichtbaar in je opname - zelfs < magn. 7.

MvG,
                          Peter
                          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: image_103517_PHed2.jpg views: 172 grootte: 1,26 MB id: 1422093

Commentaar

Wow dat is behoorlijk zwak. Dank voor de analyse!!!

Commentaar

Als dit al uit de HDR jpeg gehaald kan worden dan zal het in de raw met de langste exposure vast nog beter lukken ;-)
                              Photomatix heeft ook nog een hoop schuifjes waarmee je erg bruut kan stretchen.
                              Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                              (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Werken...
                              X