Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter 28 juni, 9 inch Rumak: de waarde van Winjupos

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter 28 juni, 9 inch Rumak: de waarde van Winjupos

Eerder deze week maakte ik een SER van 10 minuten van Jupiter om te kunnen experimenteren in Winjupos. Wilde nog niet echt vlotten, ook doordat het basismateriaal simpelweg niet zo goed was. De omstandigheden tijdens de serie die ik op 28 juni maakte waren beter. En dat gold ook voor de kwaliteit van het focussen.
    Je kunt Winjupos op 2 manieren gebruiken:
    1) Een complete AVI deroteren
    2) Losse beelden deroteren.

Met de opname van deze week probeerde ik de eerste variant, duurde allemaal erg lang. Maar ik had natuurlijk nog de 7 beelden waarmee ik de animatie van de sessie op 28 juni maakte. Daarom met die 7 beelden de tweede variant geprobeerd.

Even nog de gegevens:
    9 inch Rumak f/13 _ ASH ADC _ ASI224MC
    Gestackt in AS
    Bewerkt in RS
    Daarna de 7 beelden gederoteerd in Winjupos en daarmee ook automatisch in Winjupos gestackt
    Heel lichte bewerking in PS.

Resultaat:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Winjupos_28juni_7_23h19mRS_PS_V2.png views: 7 grootte: 788,2 KB id: 1421275

Ter vergelijking het enkele beeld van de vorige keer.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 23_15_17_l4_ap19_Drizzle15RS.png views: 6 grootte: 1,43 MB id: 1421276

In mijn ogen een heel forse verbetering. Minder ruis, meer details. Maantje heb ik uitgegumd in de eerste opname, weet nog niet helemaal hoe ik dat goed krijg in Winjupos en anders hing er als het ware een blind darmpje aan de bol.

Dank voor het kijken! Bart.
    Last bewerkt door bart1805; 05-07-19, 23:02.
    150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Waaah... dit is toch wel spectaculair mooi, en een groot verschil met de vorige stack.
    Dat flinterdunne okeren lijntje boven de NEB, en al die andere details, waanzinnig!
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Duuuuude.... Dit is echt supervet zeg! Wat een details, net alsof hij niet maar 15 graden boven de horizon staat!
      Spuit 9 op zijn minst...
      16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Prachtige plaat!
        Gisteravond heel mooi gezien, maar dit verslaat die indruk met enig gemak....
        Schiedam
        Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
        Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
        Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Prachtig! Hopelijk vind je nog een manier om dat maantje erbij te krijgen zonder een worstje van te maken. Dat zou het plaatje wel nˇg completer maken. Bedankt voor het delen.
          Jeroen / 'A head full of stars, just not in constellation yet.' Elias Canetti

Commentaar

Werkelijk schitterend Bart!
            NicolÓs

Commentaar

Top gedaan Bart!
              Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Dank voor jullie complimenten!
                @Toxmose: had het gewoon even af moeten maken door het maantje mbv Photoshop gewoon even terug te plakken. Voor een volgende keer.
                150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Commentaar

Deze is echt heel mooi geworden
                  (en je hebt me met Winjupos op een idee gebracht)
                  C11 SCT 28cm f/10, C8, AVX mount, Intes 15cm Mak, SW mak127, AZ Goto

Commentaar

Origineel geplaatst door janbstar Bekijk bericht
                    Deze is echt heel mooi geworden
                    (en je hebt me met Winjupos op een idee gebracht)
                    Dankjewel en ik zag het al. (-;
                    Ook bij jou een flinke verbetering! De manier waarop jij het hebt uitgevoerd, dus de volledige AVI / SER deroteren, lijkt me ook eigenlijk de manier om er mee verder te gaan. En zou ook minder werk moeten kosten. Ik heb voor deze opname 7 beelden bewerkt in RS en ze daarna ingelezen in Winjupos.

Commentaar

bart1805 ik heb winjupos ge´nstalleerd, maat vind de online tutorials nogal complex en het Engels matig. Heb jij een duidelijke flowchart hoe ik bijv. een avi, of gestackte frames kan deroteren in Winjupos, of weet jij een duidelijke tutorial online?
                      Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | 10x50

Commentaar

Origineel geplaatst door Toxmose Bekijk bericht
                        Prachtig! Hopelijk vind je nog een manier om dat maantje erbij te krijgen zonder een worstje van te maken. Dat zou het plaatje wel nˇg completer maken. Bedankt voor het delen.
                        Ik kon het toch niet laten....
                        Daarom:
                        1) maantje er weer in geplakt.
                        2) saturatie iets verhoogd
                        3) afbeelding liggend gemaakt, old school fotoverhoudingen blijven me toch beter bevallen dan vierkant......

En nu is het wel genoeg en zit er genoeg tijd in deze sessie: op naar de volgende!

Groet! Bart.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Winjupos_28juni_7_23h19mRS_PS_Def.png views: 108 grootte: 797,1 KB id: 1421423

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterren kijken in de stad Bekijk bericht
                          bart1805 ik heb winjupos ge´nstalleerd, maat vind de online tutorials nogal complex en het Engels matig. Heb jij een duidelijke flowchart hoe ik bijv. een avi, of gestackte frames kan deroteren in Winjupos, of weet jij een duidelijke tutorial online?
                          Door de handleiding te volgen kwam ik er redelijk uit. Het begint eigenlijk met metingen in Winjupos.
                          Onder recording klik je op "image measurement".
                          Je opent je verscherpte opname.
                          Vult de exacte UT in van de opname en je co÷rdinaten.
                          Daarna ga je naar het tabje adjust en klik je op outline frame / automatic detection.
                          Dan zie je een rand om Jupiter, de equator en een cirkeltje om de maantjes als die ook op de afbeelding staan. Daaraan zie je of bijvoorbeeld de tijd die je hebt ingevoerd correct is.
                          Klopt de positie van de equator niet dan kun je Jupiter laten kantelen met verschillende toetscombinaties die je in de handleiding vindt.
                          Uiteindelijk save je deze meetopname.
                          Dat doe je bijvoorbeeld met drie opnames.
                          Daarna ga je naar Tools / derotation of images.
                          Je haalt de drie meetopnames naar binnen
                          Klikt op compile image
                          En slaat het beeld dat je ziet op als TIF en kijkt eerst eens of je verschil / verbetering ziet.
                          Helpt dat?

Commentaar

Origineel geplaatst door bart1805 Bekijk bericht

Door de handleiding te volgen kwam ik er redelijk uit. Het begint eigenlijk met metingen in Winjupos.
                            Onder recording klik je op "image measurement".
                            Je opent je verscherpte opname.
                            Vult de exacte UT in van de opname en je co÷rdinaten.
                            Daarna ga je naar het tabje adjust en klik je op outline frame / automatic detection.
                            Dan zie je een rand om Jupiter, de equator en een cirkeltje om de maantjes als die ook op de afbeelding staan. Daaraan zie je of bijvoorbeeld de tijd die je hebt ingevoerd correct is.
                            Klopt de positie van de equator niet dan kun je Jupiter laten kantelen met verschillende toetscombinaties die je in de handleiding vindt.
                            Uiteindelijk save je deze meetopname.
                            Dat doe je bijvoorbeeld met drie opnames.
                            Daarna ga je naar Tools / derotation of images.
                            Je haalt de drie meetopnames naar binnen
                            Klikt op compile image
                            En slaat het beeld dat je ziet op als TIF en kijkt eerst eens of je verschil / verbetering ziet.
                            Helpt dat?
                            Ga ermee aan de slag! Ben benieuwd :-)
                            Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | 10x50

Commentaar

Werken...
                            X