Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter 3 juli 22.43, 9 inch Rumak

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter 3 juli 22.43, 9 inch Rumak

Gisteren vlak voor het einde van de tweede helft toch maar voor Jupiter gekozen. Seeing was matig, maar wilde wat nieuws proberen: Winjupos gebruiken om een fors grotere stack te creŽren.
    Opname met de 9 inch Rumak, ASH ADC en ASI224MC.
    SER van 10 minuten.
    Autostakkert op basis van een minuut ergens in het midden van de opname een verscherpte stack laten maken.
    Die verscherpte opname gebruikt in Winjupos en daarna de SER deroteren. Totale rekentijd was ongeveer 5 uur (!!).
    Gederoteerde SER opnieuw door AS gehaald en 10 procent van de beelden gestackt en daarna verscherpt in RS. Drizzle 1,5x gebruikt in AS, in PS beeld teruggeschaald tot 85%. Om de kleuren op te halen Lab Colour gebruikt.

Hier het resultaat:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2019-07-03-2048_0-22_43_00-DeRot_l4_ap19_Drizzle15RS.png views: 172 grootte: 1,35 MB id: 1421184

Conclusie: je kunt doen wat je wilt, maar het is allemaal afhankelijk van de seeing. En van het scherpstellen dat hier ook nog wel een tikje beter had gekund. Toch leuk om nog eens verder te proberen als de seeing wel meewerkt.

Dank voor het kijken! Bart.

150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Hij is prachtig! Winjupos? Deroteren? Ik heb ff gegoogled maar vind zo gauw geen handleiding. Kun je de handleiding die je hebt gebruikt delen? Of is het gecombineerde vergaarde kennis?
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Origineel geplaatst door oetie Bekijk bericht
      Hij is prachtig! Winjupos? Deroteren? Ik heb ff gegoogled maar vind zo gauw geen handleiding. Kun je de handleiding die je hebt gebruikt delen? Of is het gecombineerde vergaarde kennis?
      https://youtu.be/nOqY49FkomM
      https://www.youtube.com/channel/UCt0...0LxWI6Q/videos
      Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | Moonlite focuser SCT | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Zeer fraai en de vlek staat er ook heel goed op.
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Interesting, Winjupos wordt al lang hiervoor toegepast en dit motiveert wel om er ook maar eens mee aan de slag te gaan. Met gescheiden RGB vond ik het altijd te veel werk ;-)
          Maar 5 uur rekenwerk is niet misselijk, kon je het ruwe materiaal niet vooraf croppen voor snellere processing?

Op het eerste oog is het resultaat schoner met minder ruis dan je eerdere opname van Jupiter, maar niet echt scherper. Eerst wist niet goed wat me er in opviel, maar er lijkt een diagonale verplaatsing naar ca 13:00 zichtbaar van de schijfdetails. Vergelijk dat kleine witte vlekje onder de GRS maar eens met je vorige opname. Iets soortgelijks lijkt ook in de bruine band van de SEB te zien. Is dat seeing of iets in Winjupos denk je?
          Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
          (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Ha Theo, het is denk ik een combinatie van factoren. Waarbij vernoedelijk de belangrijkste is mijn onbekendheid met Winjupos. Het is allemaal nog een beetje trial en eror. Dit weekend de SER eens in mootjes hakken. Ieder mootje apart bewerken en pas daarna aan de slag met Winjupos. Doel is dan om mbv Winjupos eerst eens echt de ruis aan te pakken.
            Rekentijd is inderdaad bizar, croppen was inderdaad verstandig geweest.
            150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Commentaar

Origineel geplaatst door oetie Bekijk bericht
              Dankjewel Oetie. Ik doe eigenlijk nog maar wat. Vooral aan de hand van de handleiding in Winjupos zelf.

Commentaar

Heel mooi! 5 uur rekentijd, ik dacht dat dat iets van computers uit begin jaren 80 was (zat ik ook tien minuten te wachten op invoer van 1 element in een database).
                Ik zat dezelfde tijd visueel te kijken, en in anderhalf uur kwamen veel details in vlagen toch wel tevoorschijn. Die witte vlek onder de festoonboog schuin links boven de GRS was opvallend in de gele EZ. Maar die dunne blauwe band in de EZ kon ik niet zien, voor mij was ie nog bijna helemaal geel. Terwijl jouw kijker maar net iets meer opening heeft als de Mewlon. Zo'n computerprogramma haalt er toch wel veel uit. Heb jij nog visueel gekeken?
                Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

[QUOTE=skyfan;n1421224Heb jij nog visueel gekeken?[/QUOTE]

Nee, alleen filmpjes gemaakt. Ik kan Jupiter maar een half uur zien vanuit de tuin. En die tijd wilde ik gebruiken om dus weer te filmen. Ga het zeker nog eens proberen!
                  Die 5 uur heeft in elk geval met mij te maken. Niet gecropt en er zijn ook slimmere trucs om gebruik te maken van Winjupos.

Commentaar

Werken...
                  X