Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter 4 juli 0.27u

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter 4 juli 0.27u

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: jup4jul20190027.jpg views: 227 grootte: 19,0 KB id: 1421029

De seeing was best heel redelijk afgelopen nacht.
    Met de C11 en QHY5L-IIC, direct brandpunt, en voor het eerst met ADC.
    Nog steeds na afloop een RGB Align in R6 wavelets nodig voor de laatste restjes, maar verder een flink verschil. De versies met ADC zijn duidelijk scherper.
    C11 SCT 28cm f/10, C8, AVX mount, SW mak127, AZ Goto

Wow wat mooi! Die onderste band is echt net een kralenketting. Oeioei ik ben meteen weer een pietsie minder tevreden met mijn versie, haha!
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Knap gedaan!
      Gisteren nog even naar gekeken - moet een uurtje vroeger geweest zijn - en toen was de GRS net op de zijkant te zien, je hebt 'm dus net gemist.
      Hier had ik op die hoogte wel duidelijk last van de turbulentie, en op de maantjes zag ik ook heel goed de dispersie, rood en blauw zaten niet mooi meer "op" de schijfjes.

Welke ADC heb jij? ZWO verkoopt er eentje maar ik weet niet of dat een goeie is, omdat ie zo laag geprijsd staat.
      Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Dank iedereen
        Lifesvr ik heb deze:
        https://www.teleskop-express.de/shop...Corrector.html
        ook heel laag geprijsd.
        Het is best wel een moeilijk te hanteren ding zo'n ADC. Ben lang bezig geweest met de handeltjes die eraan zitten om het eindelijk een beetje goed te krijgen.
        C11 SCT 28cm f/10, C8, AVX mount, SW mak127, AZ Goto

Commentaar

Oh, die zit in dezelfde prijscategorie
          Bedankt! Toch maar eens over nadenken dan.. Het kriebelde toch om het op beeld vast te leggen toen ik er naar zat te kijken
          Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Bert Bogchelman heeft laatst de ZWO ADC eens vergeleken met ntje uit een hoger segment en hij zag wel verschil maar zijn conclusie was: neem EEN ADC, dat is beter dan niets. Het duurt nog een tijdje voordat de planeten weer hoger staan.

Maar ik onderschrijf Jan zijn bevindingen: het is wel ff priegelen.
            Spuit 9 op zijn minst...
            16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Ik heb een aantal jaren geleden ook de ZWO ADC vergeleken met mijn ASH ADC. Wat meteen opvalt, is dat als je er overdag doorheen kijkt, die van ZWO een beetje wazig troebel is en die van ASH helder........maar da's alweer jaren geleden en misschien is die van ZWO nu beter.
              Wat me toen ook opviel, is dat de mechanische constructie van de ZWO wat priegelig was maar die van ASH de bekende oerdegelijke kwaliteit waar Herman ten Haaf om bekend staat. De nieuwste versie van ASH heeft een erg handig ingebouwd waterpasje, hiermee kan je 'm makkelijker en sneller goed afstellen/bijstellen. Ook blijft de stand goed automatisch staan als je de handles loslaat, die moet je bij de ZWO steeds los/vast schroeven.

Maar het is wel wat Bert zegt: beter EEN adc dan geen. Een aantal jaren geleden keken we ermee naar Saturnus door de 300mmF16 Maksutov. Zonder correctie kon je de Encke scheiding niet zien, met correctie wel, zonder problemen.
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Heb ook de ZWO. Is ongeveer hetzelfde als de TS. Ik zie ook meteen verschil. Veel duurdere zullen wel nog beter zijn; zo is het in onze hobby altijd, toch?! Maar ik vind het de investering waard.
                Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | 10x50

Commentaar

Ik heb een ZWO-ADC en ik ben er zeer tevreden mee. Horizontaal zetten is voor mij geen probleem omdat ik een azimutale montering heb. Er zullen best wel betere zijn, maar ik zie alles wat ik zien wil, op Jupiter en op Saturnus. En zonder ADC zijn de planeten niet te pruimen momenteel.
                  Gisteravond heb ik tussen tien uur en half twaalf naar Jupiter gekeken. De GRS was er toen nog, en opvallend was dat de SEB achter de GRS een stuk veel dunner was. Dat deel is op jouw foto net weggedraaid. Verder zat er een dikke festoon als een langwerpige boog schuin onder de GRS, onder die festoon zat een ovale witte vlek, opvallend omdat de EZ nog steeds goed geel is. Die witte vlek zie ik op jouw foto net op de rand zitten. Jupiter draait snel!
                  Er valt heel veel te zien op Jupiter, maar je moet er wel de tijd voor nemen, meestal zit je door een woelig aquarium te kijken, maar af en toe wordt de atmosfeer even rustig en ga je ineens allerlei details zien.

Oh ja, mooie foto, Jan!
                  Last bewerkt door skyfan; 04-07-19, 13:53.
                  Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Ja mooi he, zo'n ADC. Heel veel professionele telescopen hebben standaard een ADC ingebouwd in het instrument zelf.
                    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ontworpen door Harrie Rutten, daar doelde je op? ;-)
                      Het is dan wel een ADC maar niet met vlakke wedge prisma's zoals in 'onze' ADC's.

Owee, compliment voor Jan vergeten: Prachtige opname!
                      Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                      (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

@Neo: jij bedoeld denk ik de Black GEM telescoop, de optiek daarvan is door Harrie ontworpen en Rik heeft de optiek gepolijst. Het unieke van de Black GEM telescoop is dat de ADC helemaal, op een wel hele slimme manier (het is namelijk het verplaatsen van de corrector!) is ingebouwd in het ontwerp en dat maakt het meteen uniek.
                        Hier wat meer informatie m.b.t .dit fantastische ontwerp: http://www.astro.ru.nl/~pgroot/BlackGEM_Jan2018.pdf

Harrie heeft ook eens, voor Arnoud Kranenburg, een speciale barlow ontworpen, geschikt voor het imagen van Venus in UV met een C9.25 SCT. Deze is vervolgens door Herman ten Haaf gemaakt.
                        Zie: https://www.astrosystems.nl/uv-barlow-

Commentaar

Mooie plaat Jan!
                          Vraag: die ADC, heb je die ook visueel geprobeerd? En zo ja, bevalt dat? Ik overweeg namelijk ook een ADC. Voor die prijs is dat goed te doen.

Edit: Zit net te kijken op de sites van astromarket en TS. Blijkt dat die van TS (die van jou) gewoon de ZWO is, rebadged naar TS. Dan weet ik genoeg :-)
                          Last bewerkt door Rem; 04-07-19, 19:37.
                          16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
                          T an solas for thuas

Commentaar

Mooie opname!

@Rem: kijk wel uit met een Newton, de ADC heeft nogal wat in-travel nodig en werkt het best met een barlow, niet op alle kijkers past dat. Bij die van mij in ieder geval (helaas) niet.

Commentaar

reflector : dank je voor de tip. Dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden, goed dat je het zegt!
                              16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
                              T an solas for thuas

Commentaar

Werken...
                              X