Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat een verschil kan een stukkie glas maken. Jupiter 3 juli

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat een verschil kan een stukkie glas maken. Jupiter 3 juli

Gisteravond heb ik opnamen gemaakt van Jupiter, vanuit de voortuin. Nu heb ik al een paar maanden een mooi stukkie glas liggen: Een Televue 2x barlow, die ik van cloudbuster heb overgenomen. Afgelopen vrijdag was ik hem vergeten en gisteravond leek het me in eerste instantie ook een beetje teveel van het goede om een 2x barlow te gaan gebruiken als het beeld met 1,5x barlow al niet zo best was. Uiteindelijk heb ik hem er toch maar eens tussen gezet en HOLY COW wat een verschil!

Het beeld is echt veel frisser op 1 of andere manier. Of lijkt dat alleen maar zo en komt het door de vergroting?

Ter vergelijking hier twee conv files, de laatste van met 1,5x en de eerste met 2x barlow.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Capture 2019-07-03T23_31_44_g4_ap7_conv.jpg views: 187 grootte: 36,9 KB id: 1421016

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Capture 2019-07-03T23_41_20_g4_ap7_conv.jpg views: 166 grootte: 18,2 KB id: 1421017

En hier is mijn met wavelets en photoshop bewerkte versie van die tweede:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Capture 2019-07-03T23_41_20_g4_ap7rs2.jpg views: 188 grootte: 19,3 KB id: 1421018

Jubel 1: Blij met mijn barlow
    Jubel 2: Blij dat ik op het punt ben beland dat ik met Registax beter resultaat boek dan de conv files van Autostakkert!

Nu nog even wat fornica scoren en afwachten wat TS zegt over die 1:10 focuser. Of toch die pindakaasdop..?

Ik hoor graag wat er nog beter kan aan dit plaatje. Hij is nog relatief ruizig. Liefhebbers voor de stack of avi om mee te spelen?
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

What a difference this Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: TeleVue_Brand_Banner.jpg views: 0 grootte: 2,1 KB id: 1421031makes...
    16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

De nieuwe barlow is duidelijk een verbetering
      De grote versie van de eindbewerking is beter (op de plaat klikken).
      C11 SCT 28cm f/10, C8, AVX mount, SW mak127, AZ Goto

Commentaar

Nice!

Heb je ook handmatig een enkele AP op het maantje geplakt bij het stacken?
        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Heb je een barlow of een powermate?
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Um.... Maan...tje..? Ik zie helemaal geen maantje?
            Spuit 9 op zijn minst...
            16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
              Heb je een barlow of een powermate?
              Het is een barlow.
              Spuit 9 op zijn minst...

Commentaar

Origineel geplaatst door oetie Bekijk bericht
                Um.... Maan...tje..? Ik zie helemaal geen maantje?
                Als je in AS!2 het maantje niet ziet dan kan je de helderheid 1 klikje opschroeven zonder dat dit de stack beinvloedt, maar je kan daarmee makkelijker die AP op het maantje prikken ;-)

Het was trouwens Ganymedes.
                Eenmaal gestacked met een eigen AP zal Ganymedes vanzelf scherper en helderder tevoorschijn komen. Nu worden de losse beeldjes maar wat uitgemiddeld bij gebrek aan uitlijning.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: bright.jpg views: 0 grootte: 81,7 KB id: 1421043

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: oetie.jpg views: 0 grootte: 56,9 KB id: 1421041
                Last bewerkt door Neo; 04-07-19, 10:25.
                Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Origineel geplaatst door oetie Bekijk bericht
                  Het beeld is echt veel frisser op 1 of andere manier. Of lijkt dat alleen maar zo en komt het door de vergroting?
                  Ik wil niks afdoen aan je grote tevredenheid over de Barlow want dat is een zinvol accessoire maar realiseer je wel dat de kwaliteit van het beeld nu bij Jupiter en Saturnus vooral bepaald wordt door de seeing.
                  En die seeing kan op relatieve korte tijd behoorlijk wisselen. In minder dan een half uur van matige naar goede ( of andersom ) kan zonder meer voorkomen.
                  Wat ook zal tellen in je resultaat is dat met de Barlow er waarschijnlijk een beter match tussen je ota en je camera is om tot maximale resultaten te komen.
                  Dus toch mogelijk de vergroting. Een dikwijls genoemde regel voor een goede match is dat de openingsverhouding 5 x de afmeting van je pixel ( microns) moet zijn.

je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Ah ik heb hem nu gestackt met het maantje. Leuk! Doordat ik Zeer Matig Volg (met volgplatform en af en toe een beetje bij duwen) wordt het niet supermooi. Er komen 'gaten' in de achtergrond waardoor ik hem heftig moet croppen. Maar wel goed voor de volgende keer!! Dank je voor de tip!

Ik heb mijn ffsnel versie toch maar even bijgevoegd. Compositie is erg matig zo.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Capture 2019-07-03T23_41_20_g4_ap9rsmetmaantjeffsnel.jpg views: 115 grootte: 18,7 KB id: 1421053

jbrosens ja dat zou natuurlijk heel goed kunnen! Ik had eigenlijk ook de oudere barlow even op 2x moeten testen. Ik zag inderdaad rond middernacht de seeing opeens heel hard bergafwaarts gaan.
                    Spuit 9 op zijn minst...

Commentaar

Werken...
                    X