Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zuidelijke regionen op Maan - 12 Juni 2019

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zuidelijke regionen op Maan - 12 Juni 2019

Gisteravond een paar uur helder, net na enorme regenval. Alles dus nog nat buiten. Desondanks mijn Maksutov opgesteld om voor het eerst met mijn nieuwe ZWO ASI 290MC maanfoto's te maken. De maan was net voorbij halfvol.

Hieronder een eerste resultaat dat ik best aardig vind; een stuk vol kraters richting de zuidpool met Tycho de scherpe krater rechtsboven in (Zuid is ongeveer naar beneden). Ik merk dat collimatie nog beter kan, maar er was veel onrust in de beelden, waarschijnlijk omdat de buitentemperatuur snel afnam en de kijker (nog) niet de tijd had af te koelen; ondanks opslag in mijn schuur.

Gegevens
    Telescoop: Bosma Mak 150 @f/12
    Camera: ZWO ASI 290MC - geschoten in RAW 8 AVI - 1280x1024
    Gain: minder dan 50%
    Framerate: ongeveer 70-80 FPS
    Totaal 11.000 frames gecombineerd uit twee video files.

1.500 beste frames in PIPP in nieuwe AVI. Daarvan beste 500 frames gestacked in AS3. Wavelets in Registax 6. Wat nabewerking in GIMP en gecropped.
    Ik heb bewust geprobeerd om de wavelet en andere sharpening beperkt te houden, om het beeld enigszins soft te houden. Ik denk dat dat redelijk is gelukt.

Volgende video's die ik uit ga werken zijn van krater Copernicus.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Maan_Zuidelijke Regionen_12062019_Mak150f12_Asi290mc.jpg views: 171 grootte: 709,2 KB id: 1418971

Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Mooie opname! Helemaal niet zo onscherp als op basis van jouw verhaal misschien verwacht.

Commentaar

Skyheerlen dank! Ben er ook al best blij mee, maar voel dat er nog net wat meer in zit :-)
      Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Commentaar

Leuk! Waarom eerst de beelden in PIPP en daarna pas in AS? En je Gain lijkt me opvallend hoog. Probeer eens te filmen met veel minder gain. Belichtingstijd wordt wel wat langer, maar in de basis bevatten je beelden dan al minder ruis. Rood filter helpt als de seeing niet zo geweldig is. Goede collimatie en heel precies scherp stellen is uiteraard cruciaal.
        150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Commentaar

Werken...
        X