Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste heldere nacht met eerste telescoop.... het verhaal en de foto's

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste heldere nacht met eerste telescoop.... het verhaal en de foto's

Goedemiddag allen,

Twee weken terug een telescoop gekocht, alleen om te fotograferen. Alles er op en er aan, goto montering, volgkijker, telescoop zelf natuurlijk. Na de benodigde software te hebben gedownload en ge´nstalleerd te hebben was het wachten op een heldere nacht. ......helaas! Alles iedere keer maar opgezet in de tuin om iig wat te kunnen oefenen. Dat is iig makkelijker overdag dan 's nachts.
    Gister was het dan zo ver, eindelijk een paar heldere uren, althans volgens diverse apps. Volgens andere apps dan weer niet. Uiteindelijk bleken alle apps ongelijk te hebben, in Breda was het van 23 uur tot iig 4 uur helder met hier en daar een klein plukje wolk. Alles in de auto geladen en naar het buitengebied gereden, alles opgezet en aangesloten laptop aan stroom aan en de pret kan beginnen. Jammer.... polar alignment. Ik krijg het niet voor elkaar. Verschillende keren geprobeerd. Polaris moest ergens tussen 10 en 11 uur op mijn polar kijker komen. Ik kan daar dus verschillende sterren krijgen. Waterpas nog maar eens gecontroleerd, die is goed. Als ik denk dat het allemaal goed sta is het tijd voor de star alignment, laat ik 2 sterren nemen. Ik heb ergens gelezen dat de goto besturing alleen sterren gebruikt die ook boven de horizon staan, vraag ik me dus af waarom de telescoop richting China kijkt! Alles nog maar eens overnieuw gedaan, nu staat de zelfde ster wel ergens boven de horizon. Dan moet ik heb nu ook op de laptop in PHD kunnen zien. Helaas geen camera beeld en alles is wel aangesloten en de software ziet het cameraatje ook. Lens is inmiddels beslagen... schoongemaakt. Maar ik zie nog niets. Zal wel aan mij liggen en het zal wel goed zijn. Volgende ster, zelfde laken en pak. Tegen de goto gezegd dat ie mij de maan maar eens moet laten zien. .... nu wijst de telescoop wel richting de maan maar zit er naast. Met de knoppen op de goto de maan in beeld gezet. Netjes! Wat foto's gemaakt. Jupiter is er ook, laat die maar eens zien. Ook daar zit de telescoop er naast, maar die ook in beeld gekregen. Ook weer foto's gemaakt. Alles is nu nat en beslagen, ik heb het koud en er komen wolken mijn kant uit. Tijd om in te pakken. Al is volgens mij alles fout gegaan en heb ik van alles fout gedaan de tijd is omgevlogen en ik heb een hoop plezier gehad

Vandaag de foto's bewerkt, de maan alleen in Lightroom. Jupiter 12 light en 5 dark in DeepSkyStacker gedaan en daarna in Lightroom verder bewerkt. Ja ik weet het, het kan vast beter maar hier iig de eerste foto's die ik gemaakt heb met mijn telescoop.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: __D1_3902.jpg views: 203 grootte: 3,46 MB id: 1418960
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: _Jupiter.jpg views: 189 grootte: 7,68 MB id: 1418962
    Voeg bestanden toe

Gefeliciteerd met deze eerste prachtresultaten! Tjonge jonge het heeft je niet meegezeten vannacht zeg. En dan toch nog zulke resultaten. Petje af!

Kun je eens vertellen welke telescoop, montering, camera, volgkijker en volgcamera je hebt? Dan kunnen wij je wellicht helpen om je problemen op te lossen.

Wouter
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Mwah, die maanfoto ziet er toch prima uit; mag je trots op zijn! Welke telescoop gaat het over?

Een dauwlint kan veel helpen; bij een refractor (ik begrijp uit de tekst dat je die hebt) kun je eigenlijk niet zonder.

MBt dat polar alignen: wat gaat er nu precies fout? Kun je de poolster niet vinden in de poolzoeker?

Als de polar alignment helemaal fout is (graden ernaast), gaat GOTO ook mis. Daarnaast zijn er nog andere fouten die je kunt maken die leiden tot een probleem met GOTO, soals BV co÷rdinaten verkeerd ingegeven, tijd verkeerd in gegeven of geen rekening met de juiste tijdzone of zomer/wintertijd.

Een opmerking over een donkere plek: als de maan op is en zoveel verlicht is als ie nu is, is het leuk om naar een donkere plek te gaan, maar het voegt niet zo heel veel toe.

Commentaar

Ik heb: een EQ6 pro montering, met daarop een Altair Astro Starwave 110ED refractor, de volgkijker met camera is van ZWO, de camera is een ASI120MC-S. Mijn camera is een Canon EOS 7D.

Mijn probleem met het polar alignment is dat ik hem volgens mij niet goed zet omdat ik hem niet goed zie. Met bril zonder bril, het blijft lastig. Voor ik er aan begin zorg ik dal alles waterpas staan en dat ik zo goed als mogelijk op het Noorden gericht ben, de graden verdeling aan de zijkant van de montering staat op 51 graden. Met een app op mijn telefoon kijk ik op welke tijd ik Polaris moet zetten. De co÷rdinaten, datum, tijd, zomertijd en zo stel ik in zoals ook diezelfde app aangeeft (ik weet dat de co÷rdinaten kloppen) Lastige bij het zoeken naar Polaris is dat ie dus moeilijk te zien is, ik zie meerdere sterren, welke is Polaris is is lastig te zien. Waarschijnlijk net als iedereen krijg ik last van mijn nek en als het dan niet wil lukken gaat het daardoor nog minder lukken.

Ik vind het overigens niet erg dat het niet goed gelukt is, zou raar zijn als ik alles ineens keer perfect heb. Maar alle hulp is welkom

Commentaar

Hoi Rob,

Die maan is mooier dan de eerste foto die ik ervan maakte. Knap gedaan! Klopt mijn vermoeden dat je de foto's met een 'gewone' camera hebt gemaakt? Gebruikelijk is om foto's van de maan en planeten door middel van filmpjes te maken. Met een (veredelde) webcam schiet je een AVI. Dat gaat al snel met 20-30 beeldjes per seconde. Die stapel (stack) je vervolgens met behulp van programma's als Registax en AutoStakkert (beide gratis). Dat levert een beter resultaat op dan met een spiegelreflex.

Het waterpas zetten van je montering is alleen van belang als je een AltAz-opstelling hebt (een vorkmontering, een eenarmige montering o.i.d.). Een equatoriale montering hoeft niet waterpas te staan. Bij zo'n eq-montering is het wŔl van cruciaal belang, dat de poolzoeker goed is afgesteld. Hij moet zuiver in lijn zijn met de RA-as (dat is de as die in noordelijke richting wijst in een hoek van ong. 52 graden). Ook moet de poolster op het juiste plekje op de cirkel staan. Voor het eerste richt je het kruisje in de poolzoeker op een ver en vast punt (een kerktoren bijvoorbeeld). Vervolgens draai je de RA-as, terwijl je blijft kijken door de poolzoeker. Als het vaste punt netjes op dezelfde plek in de zoeker blijft staan, is hij goed afgesteld. Beweegt dat punt van het kruisje af, dan moet je de poolzoeker iets bijstellen (meestal zitten er drie kleine inbusboutjes voor dat doel vlakbij de inkijkopening). Blijven bijstellen totdat het kruisje precies op hetzelfde punt blijft staan bij het verdraaien van de RA-as. De poolster op het juiste plekje op de cirkel is een kwestie van je montering goed en stabiel neerzetten. Gebruik als hulpmiddel bijvoorbeeld de app PS Align. Indien je (een van) deze twee handelingen niet uitvoert, zal je guiding niet goed verlopen.

En ja, een dauwlint is aan te bevelen!

En verder moet je er natuurlijk voor zorgen dat je de juiste co÷rdinaten in je handset hebt ingevoerd, de juiste tijdzone hebt ingesteld etc. Indien dat ergens niet klopt, zal ook je goto niet goed gaan en krijg je dus Chinese toestanden. En wat het beeld van de camera (volgcamera?) betreft, had je goed scherpgesteld en voldoende belichtingstijd meegegeven?

Ik werk op deze manier in Terheijden en schat in, dat in Breda het niet veel anders zal zijn . Mocht je dat wensen, dan kom ik gerust een keer een handje toesteken. Toch in de buurt. Ik ben ook maar een amateur en weet lang niet alles, maar stapjes op weg helpen lukt ongetwijfeld.

Wel handig als je aangeeft met welke spullen je werkt.

Groet, Genie

Edit: ik zie dat je al een reactie hebt geplaatst. Geeft meer duidelijkheid, mooie spullen. Een keer goed doorhebben hoe het werkt en vervolgens gaan met die banaan!
          Meade 8" SCT l TS 150/750 I Robtics 80/560 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

Commentaar

Of een ster de Poolster is ... het is de helderste ster in die omgeving. Best kijk je eerst langs de poolas om zeker te zijn dat de richting klopt. Als alles dan goed is, is het de helderste ster in het beeld van de poolsterzoeker.

Commentaar

Als jullie het niet erg vinden kijk ik bij poolafstelling:
              1. Met de kijker in de parkeerstand altijd eerst door de gewone zoeker van mijn telescoop, 6 of 7 graden beeldveld. Dan zie je hem onmiddellijk. Helderste ster in die buurt.
              2. Daarna door de hoofdkijker. Daar staat Polaris dan in.
              3. Daarna pas gaan frotten en frunniken met de montering, al kijkend door de poolzoeker, waarin hij dan ook al zichtbaar is.

Edit: Als je geen poolzoeker hebt en je kent het beeldveld van je gewone zoeker, gebruik je desnoods je gewone zoeker als poolzoeker. Als je puur je hoofdkijker als poolzoeker wilt gebruiken moet je beeldveld minimaal 1,3 graden zijn. Polaris moet dan aan de rand komen te staan.
              Last bewerkt door John Baars; 13-06-19, 20:19. Reden: Edit: toevoeging en typo's
              Schiedam
              Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
              Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
              Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Bedankt voor de complimenten en de tips. Eerst volgende heldere nacht ga ik weer proberen.

@ Genie Hendriks, als ik er niet uitkom moeten we maar eens afspreken. Ik heb afgelopen nacht in de polder tussen Breda, Teteringen en Terheijden gestaan. Lekker donker, geen straatverlichting en goed uitzicht rond om.

Commentaar

Kijk, dit soort verslagen zijn leuk om te volgen. Het begin van een nieuwe hobby en de valkuilen daarbij.

Wat betreft je poolafstelling: Het liefste de afstelling doen voordat je de montering aanzet. Als je het goed doet is de poolster de enige ster die je in je poolzoeker kunt zien. Zie je meer sterren: heb je niet de poolster.
                  De uitlijning van je poolzoeker is ook belangrijk zoals hierboven aangegeven. Steek daar dus zeker tijd in om die goed te zetten.
                  Voor de werking van de montering is waterpas staan niet belangrijk, maar wel handiger.

Qua uitlijnen van je GOTO: doe eerst een 1-ster uitlijning. Daarna kun je een 3-ster doen, maar dan vind je montering in ieder geval aan die kant van de meridiaan de sterren redelijk goed. Bij een 3-ster uitlijning wordt ook minimaal 1 ster aan de andere kant van de meridiaan (noord-zuid lijn van het punt waar jij staat) gekozen. Dit is belangrijk omdat je waarschijnlijk aan die andere kant niet op de sterren uitkomt. Bij een 2-ster uitlijning blijft je telescoop aan dezelfde kant van de meridiaan. Als je dan een object aan de andere kant van de meridiaan opzoekt, heb je grote kans dat die niet in beeld komt.
                  Waardoor dit komt heet "cone-error" en is iets wat je later er wel uit kunt halen. Is nu niet belangrijk. Zorg er maar eerst voor dat je poolzoeker goed staat en je het opstellen en uitlijnen onder de knie krijgt. Nog een extra tip voor je pooluitlijning: als je een redelijk nieuwe EQ6 hebt, zit er in je handcontroller een pool uitlijn assistentie procedure. Die werkt nadat je een 2 of 3-ster uitlijning hebt gedaan en werkt vaak erg goed.

Veel plezier met het uitzoekwerk!
                  Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Werken...
                  X