Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Running penumbral waves in AR2738, H-alpha animatie. (16-04-2019)

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Running penumbral waves in AR2738, H-alpha animatie. (16-04-2019)

De seeing condities waren niet bijster goed vandaag en het resultaat verraste me toch wel toen de animatie eenmaal in elkaar gestoken was. In totaal zijn er gedurende 20 minuten avi's opgenomen en in AS!2 gestacked. De animatie toont 3 stacks per minuut real time wat een gunstige factor is gebleken om Running Penumbral Waves te kunnen registreren. Effectief zijn de avi's dan ook maar 20 sec per stuk. Je ziet de rpw's hier onmiskenbaar uitwaaieren vanuit de umbra over het binnenste deel van de omringende penumbra. Omwille van beter contrast is de afwerking deze keer in negatiefweergave gedaan. Een positieve versie staat nog in de steigers.

Afgezien van de RPW's zijn de spicules in het omringende gebied ook weer erg mooi om eens goed te bekijken.

Running penumbral waves

Setup: Skywatcher 150 mm f/5 met Baader D-ERF, Coronado PST parts en DMK31 camera op Losmandy GM-8.
    Bedankt voor het kijken weer...
    Voeg bestanden toe
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Fantastisch, Theo - wat een geweld. Aan de individuele frames te zien varieerde de seeing inderdaad nogal - geeft nog meer dynamiek aan de animatie ;-).

Commentaar

Zo dan wat een animatie! Spectaculair!
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Je blijft ernaar kijken

Commentaar

Allemachtig, wat een gave animatie, geweldig!

En ik zie trouwens heel wat overeenkomsten met wat ik zelf gisteren heb gezien, leuk
          Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Prachtig!
            20 minuten aan een stuk gefilmd en daarna AS het in mootjes laten hakken? Je had relatief kleine aantallen bij 20 seconden en deze camera vermoed ik, of niet het hele beeldveld gebruikt bij het opnemen?
            Groet! Bart.
            150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Commentaar

Leuk dat je toch dingen herkent in de opname Mark, ook al is het negatief weergegeven ;-)

Bijna goed Bart, er is niet aan één stuk gefilmd maar in 40 avi's van 30 sec (steeds 900 frames). Dat is net te lang voor een soepele rpw animatie, daarom zijn alle avi's aan elkaar geplakt en die grote AVI is aan AS!2 gevoerd die het in porties van 20 sec gestacked heeft, middels die handige Expand functie.

De DMK31 nam wel het hele beeldveld op maar je raakt altijd wat van de randen kwijt in een uitgelijnde animatie.

PS jammer dat ik geen SSM had, anders konden we de seeing beter vergelijken, nu kan ik alleen maar een subjectief oordeel geven en die was niet geweldig.

Commentaar

Leuk dat je toch dingen herkent in de opname Mark, ook al is het negatief weergegeven ;-)
                Ik had hem stiekem even in photoshop geopend en geinverteerd.... (en gespiegeld trouwens)
                Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Spectaculaire opname Neo. Heel veel respect voor je doorzettingsvermogen (en ook voor je computer die het zwaar te verduren heeft met deze stacks.....)
                  200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ha Theo, dank! Kies je voor 40 losse filmpjes ivm vollopen harde schijf? En per 30 seconden steeds de beste 15 tot 25% gekozen? Groet! Bart.
                    150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Commentaar

dit is wel de mooiste RPW animatie die ik ooit heb gezien, grote klasse!

Commentaar

Origineel geplaatst door bart1805 Bekijk bericht
                        Ha Theo, dank! Kies je voor 40 losse filmpjes ivm vollopen harde schijf? En per 30 seconden steeds de beste 15 tot 25% gekozen? Groet! Bart.
                        Nee hoor, de schijf is geen beperking. IC Capture houdt niet van handmatig afbreken van lopende captures, daarom kies ik voor 30-sec avi's. Je kan dan stoppen wanneer je wil. De losse AVI's rammel ik meestal even door AS!2 heen om een snelle indruk te krijgen van de kwaliteit en besluit dan of het materiaal een animatie en meer werk waard is. Er zijn telkens maar 60 frames gestacked.

Dank je Rene, er ligt trouwen nog een reeks van 40 avi's die nog niet bekeken is, maar daarvan verwacht ik niet wezenlijk anders dan deze animatie al toont.
                        Zag je trouwens dat de lichtbrug weer verdwenen is?

Commentaar

Inderdaad.....het is bijna Dutch Open Telescope La Palma kwaliteit.
                          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

De DOT is een grote inspiratie geweest hoor, daar hoef ik niet geheimzinnig over te doen. ;-)

Commentaar

Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
                              De DOT is een grote inspiratie geweest hoor, daar hoef ik niet geheimzinnig over te doen. ;-)

Commentaar

Werken...
                              X