Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Strijklicht maankraters op 11 april 2019

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Strijklicht maankraters op 11 april 2019

Hallo,
    Hierbij een voorbeeldje van maankraters (Eudoxus en Aristoteles) bij extreem strijklicht op 11 april 2019. Focaalopname C14, Ir filter, webcam ASI 290MM.
    Groeten
    Leo Aerts
    Voeg bestanden toe

Hallo Leo,

Mooie opname vanwege de scherpte die het eindbeeld laat zien. Wat me opvalt is dat de schaduwen binnen beide kraters ogenschijnlijk niet scherp zijn begrensd.
    op de terminator zijn prachtige lange schaduwen te zien die wel scherp ogen.

Met groet, Ruud
    296mm F9,3 Klevtsov/G42 Observatory+/ASI120MM-S/PierroAstro ADC/2" Televue Powermates/SX USB 2" filterwiel/Astronomik IrRGB/ATIK460EXm/H-alpha 7nm/SX OAG/DMK618/CCDT67

Commentaar

Origineel geplaatst door RZ63 Bekijk bericht
      Hallo Leo,

Mooie opname vanwege de scherpte die het eindbeeld laat zien. Wat me opvalt is dat de schaduwen binnen beide kraters ogenschijnlijk niet scherp zijn begrensd.
      op de terminator zijn prachtige lange schaduwen te zien die wel scherp ogen.

Met groet, Ruud
      Hallo Ruud,
      Je hebt een arendsoog, d'as duidelijk. Ik had het ook opgemerkt van het moment als het resultaat uit de laptop rolde. Als je goed toekijkt zie je dat aan de rand van de slagschaduwen in de binnenkant van de kraters Eudoxus en Aristilus, maar vooral van Eudoxus, de rand wat wazig lijkt te zijn. Oorzaak hiervan zijn de talloze minieme naaldvormige schaduwpartijen die de rand van de schaduw vormen en niet volledig lijken opgelost te zijn in afzonderlijke schaduwpiekjes.

Commentaar

Een mooie opname.
        Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
        Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Heel mooi. Raak het oppervlak aan, zo lijkt het; snel landen met de LM.

Commentaar

Werken...
          X