Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nog Meer AR2738, de zon in H-alpha en SC

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nog Meer AR2738, de zon in H-alpha en SC

Vanochtend weer alles uit de kast voor de mooie vlek op de zon. Seeing en transparantie slecht. Dus opnieuw niet toegekomen aan de kortere golflengtes. Wel in Solar Continuum en H-alpha. Steeds met de 150mm f/8 Skywatcher achromaat.
    Dank voor het kijken! Bart.

Sun_SC_101317_140419_Gain=38(off)_Exposure&#x 3D;7_150mm by bart moors, on Flickr

Sun_111729_140419_Gain0_Gamma68_Exposure0,5ms_150m mSS by bart moors, on Flickr

Sun_111729_140419_Gain0_Gamma68_Exposure0,5ms_150m mSS_kleur by bart moors, on Flickr
    Last bewerkt door bart1805; 14-04-19, 22:14.
    150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Mooi scherp.

Zie je in H-alpha e.a. bewegen op de Zon?

Commentaar

Mooie foto's zeg. Je hebt de seeing mooi weten te omzeilen! Een vraag over de gebruikte belichtingstijd. De linkjes en ook de info op flickr zeggen 0,5 ms. Heb je werkelijk zo'n korte belichtingstijd gebruikt? En is het dan één foto of een serie en heb je die gestackt?
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Dankjulliewel!
        soms zie je inderdaad beweging, maar je ziet voortdurend verandering. Hele subtiele, soms forser. Zie bijvoorbeeld de animaties die een kwartiertje samenvatten in een paar secondes.
        Ik probeer de seeing een loer te leggen door een SSM te gebruiken. Komt de seeing onder een bepaalde waarde, dan start de opname. Stopt ook weer als de seeing boven een bepaalde waarde uit komt. Niet handig voor animatie, wel voor losse beelden. Je hebt op deze manier minder opnames nodig, dit is een stack van 50 beelden uit een AVI van ongeveer 400 beelden.
        150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Commentaar

Bijzonder mooie plaatjes Bart.
          Direct aansturen met een SSM daar had ik niet eerder van gehoord. Interessant.

Commentaar

Mooie H-alpha opnames! De SSM heeft zijn werk goed gedaan.
            Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
            (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Rene, hier meer info over de SSM:
              https://www.google.com/amp/s/airylab...n-monitor/amp/
              Ik heb de eerste versie van deze SSM en gebruik een plugin om op die manier Firecapture aan te kunnen sturen.

Commentaar

Leuk spul hoor. Afgezien dat (automatisch) de juiste momenten voor de opnames gekozen kunnen worden lijkt het me ook leerzaam. Zoals het vinden van goede waarneemspots, effecten van bebouwing of juist groen en wind te analyseren en een eigen 'gevoel' te ontwikkelen voor goede of minder goede omstandigheden. En bij een te slechte seeing kan gekozen worden om het opstellen nog maar even uit te stellen

Vraag me af of de frameselectie van AS! (het aantal in de stack) een beetje in de buurt komt.
                Nadeel is dat een enorme bulk aan niet bruikbare frames wordt opgenomen.

Commentaar

Indrukwekkende opnames. Zo'n scintillatie-monitor getriggerde opname geeft weer een extra dimensie aan het begrip 'lucky imaging'.

Commentaar

Ik twijfel nog steeds wel een beetje of de SSM vooral een leuke gimmick is of ook echt waarde toevoegt. Hoop er vooral mee te bereiken dat ik de 150mm ook echt kan gebruiken, en niet voor Jan Joker alles naar buiten heb gesleept en na een paar filmpjes tot de conclusie kom dat het eigenlijk volkomen zinloos is. Of binnen kom en de vele AVI's een voor een kan weggooien omdat de seeing gewoon echt niet goed genoeg was. Nu levert een enkel moment van goede seeing eigenlijk al voldoende beelden op om er nog iets van te maken.
                    Eens dat de frame selectie van AS natuurlijk ook de beste beelden er uit vist, maar je ziet bij 150mm en dergelijke kleine pixels zo snel veranderingen dat als je een AVI van 45 seconden maakt en de beste beelden zitten aan het begin en het einde, je eigenlijk al weer beweging introduceert.
                    Wat opvalt is dat zonder SSM ik veel meer beelden stackte dan dat ik nu doe. Deze H-alpha opnames bestaan uit een stack van 50. Het stacken van 75 of 100 beelden leverde een slechtere beeldkwaliteit op.
                    Maar wat je ook voor hulpmiddelen gebruikt, het staat of valt met het goed focussen. En daarna met het vinden van een juiste bewerking in Photoshop of wat dan ook.

Commentaar

Dank Bart voor je aanvullende opmerkingen.
                      Daar heb je wel een goed punt met de langere opnames en de mogelijke versmering door de snelle veranderingen in de chromosfeer (juist de kleine snel bewegende details! zoals de spicules).
                      Mijn recente avi opnames zijn zo'n 1,5 min lang en door die lengte verlies ik mogelijk al details. Maar een stack van slechts 50 frames daar ga ik het waarschijnlijk nooit mee redden, ook al zouden het de beste frames zijn allen binnen korte tijd opgenomen. Ik vermoed dat daar de optische kwaliteit de beperking is en veel frames in de stack dat enigszins compenseren.
                      Maar dat jij met 50 frames tot een beter resultaat kwam dan met 75-100 frames triggert mij wel om daar toch mee te gaan experimenteren.

Commentaar

Werken...
                      X