Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maanfotografie met Fraunhofer refractor

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Maanfotografie met Fraunhofer refractor

Hallo,
    Enkele recente voorbeelden van maanfotografie met een Fraunhofer refractor. Verdere info aan opname toegevoegd.
    Groeten
    Leo Aerts
    Voeg bestanden toe

Zoals altijd heel mooi echter vind ik ze iets te hard verscherpt.
    Two luminous disc like eyes appeared above the rim ...

Commentaar

Origineel geplaatst door Rik_J Bekijk bericht
      Zoals altijd heel mooi echter vind ik ze iets te hard verscherpt.
      Die eindsmaak is altijd een moeilijke kwestie. Je hebt de amateurs met de 'zachte' eindsmaak en diegenen die het een tikkeltje harder willen. Ik behoor tot de laatste groep. Te zacht laat mij denken aan het visuele beeld, bij sterke vergroting, van bv een Celestron (grote obstructie) waar ik helemaal niet van houd. Scherpe contrasten laat mij meer denken aan hoogwaardige refractors of planetaire telescopen met kleine obstructies. Daar houd ik dan weer meer van. Het is in die laatste richting dat ik mijn maan-eindsmaak probeer af te stellen.
      Misschien volgende keer een zachte en harde versie tonen. Zo wordt de keuze gemakkelijker !

Commentaar

Ik vind ze persoonlijk met deze kijker toch wel goed, zeker als in naar de enorme vergroting kijk. Maar je hebt ons een beetje te veel verwend met de C14

Commentaar

Leo,

Ik onderschrijf je mening: dit is precies de indruk van de maan door mijn 15 cm apo-refractor, qua scherpte en "kleur".
          MEADE SCT12 - ED6 - LGHTBRDG16

Commentaar

Hi Leo, voorop gesteld, ik vind jou maanfoto's prachtig en zou willen dat ik het zo kon echter als ik jou foto's bekijk, ook die je eerder hebt gepost, lijkt het net of ik de foto dubbel zie. Ik zie een aantal foto's gestacked die niet precies op elkaar liggen. Zou dat kunnen of ben ik de enige die dat ziet. Ik heb het nooit als commentaar gezien in ieder geval.

Commentaar

Hi Leo, voorop gesteld, ik vind jou maanfoto's prachtig en zou willen dat ik het zo kon echter als ik jou foto's bekijk, ook die je eerder hebt gepost, lijkt het net of ik de foto dubbel zie. Ik zie een aantal foto's gestacked die niet precies op elkaar liggen. Zou dat kunnen of ben ik de enige die dat ziet. Ik heb het nooit als commentaar gezien in ieder geval.
              Wel Rik, het spijt mij maar ik zie dit dubbel effect niet hoor. Het stacken gebeurt automatisch in AS2. Weet met je vraag hier verder geen raad hoor.

Commentaar

Als niemand anders het ook ziet zal het aan mij liggen!

Commentaar

Rik_J, het ligt niet aan jou, ik denk dat wat jij ziet artefacten zijn van het verscherpen. Voor mij vallen ze het meeste op op valktes en overgangen van licht naar donker. Maar goed, ik hou ook van zacht bewerken en ik gun anderen een bewerking die zij meer passend vinden.

Dank voor de foto.
                  Te veel projecten en te weinig tijd. 8" spiegel, stappenmotor focus en koeling voor camera.

Commentaar

Ik zie dat inderdaad ook op de overgangen. Leo, zou jij een wat minder verscherpte versie willen plaatsen zodat ik het verschil kan beoordelen?

Commentaar

Ik zie dat inderdaad ook op de overgangen. Leo, zou jij een wat minder verscherpte versie willen plaatsen zodat ik het verschil kan beoordelen?
                      Helaas niet meer mogelijk. De originele verwerkingen, samen met de filmpjes zijn reeds in de digitale vuilbak gekieperd. Het is onmogelijk om al dat maanmateriaal te bewaren, om er nadien toch weinig of niks meer met te doen. Een beetje overbewerking, voor behoud van de kleinste maandetails, primeert bij mij meestal tov die soms vervelende kraterartefacten die er het mogelijk gevolg van zijn, ook haast altijd met niet ideale seeing. De webcam is nog niet perfect, de waarnemer is nog niet perfect, de seeing is nog niet perfect ... !

Commentaar

Jammer! Op de foto's van Gerrit Hiemstra zie ik zo snel de artefacten niet en die zijn toch ook scherp. Hij moet toch ook last hebben van alle variabelen die jij genoemd hebt. Maar het is zoals jij zegt. Als jij dat niet erg vind dan zou ik daar ook mee door gaan.

Commentaar

Werken...
                        X