Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Stukje maan met de 16" Dobson

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Stukje maan met de 16" Dobson

Een aantal weken terug heb ik voor het eerst in heel lange tijd weer eens wat opnames gemaakt, en omdat er weinig anders zichtbaar was, is het de maan geworden. In bijlage een resultaat waar ik behoorlijk tevreden over ben. Bovenin beeld kan je nog net een stukje van Plato zien.

De opname is een combinatie van twee opnames. Elk van de beelden is samengesteld uit de beste 400 beelden mbv AS!3 , met bijna 10.000 uitlijnpunten per opname, en stacken met 3x drizzlen. De PC was er even zoet mee. Maar als gebruikelijk ben ik met nabewerken minstens zo lang bezig..

Klik hier voor volledige resolutie: http://www.astrokraai.nl/images/2019...932_Moon_k.jpg
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2019-02-15_1930-1932_Moon_k.jpg views: 0 grootte: 2,03 MB id: 1411261
    Evil will always triumph because good is dumb

is het de maan geworden.
    So... dat moet je vaker doen Wat een details!
    dutch-backyard-astro.nl --- SW Esprit 120 --TS 90/600 triplet - EQ6-R - Lodestar - Atik one 6.0

Commentaar

Zeer zeer fraaie en -vooral over het gehele beeldveld- goed scherpe opname! Zo zie ik ze niet vaak voorbij komen.

Misschien is het leuk om voor de beginnende planetary astrofotografen wat extra uitleg te geven over hoe je tot deze prachtige opname bent gekomen, een soort van stappenplan, bijvoorbeeld collimatie, focus, instellen gain+belichtingstijd a.h.v. histogram, en natuurlijk heel belangrijk: de voor- en nabewerking.
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Buitencategorie Maanopname
        C11 SCT 28cm f/10, Skytee 2, Intes 15cm Mak, SW mak127, AZ Goto

Commentaar

Wat een scherpte! Heel, heel mooi....

Commentaar

Super! Heel mooi!

Commentaar

Indrukwekkend! Ik zie in het Alpendal alle kratertjes die ook in de detailopname vanuit de LRO maansatelliet in de Reiseatlas Mond van Stoyan staan. Knap!
              Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
                Misschien is het leuk om voor de beginnende planetary astrofotografen wat extra uitleg te geven over hoe je tot deze prachtige opname bent gekomen, een soort van stappenplan, bijvoorbeeld collimatie, focus, instellen gain+belichtingstijd a.h.v. histogram, en natuurlijk heel belangrijk: de voor- en nabewerking.
                Tja, dat blijft altijd lastig. Belangrijkste is te weten dat de opname zo goed is als de zwakste schakel. Lang niet altijd is dat de seeing, simpelweg omdat er andere dingen niet helemaal goed worden gedaan door de gebruiker... Is de focus of collimatie niet goed, of heb je verkeerde instellingen gebruikt bij het maken van de opnames, of kijk je niet goed bij het nabewerken, dan is de opname een heel stuk minder dan hij had kunnen zijn. Veel oefenen is volgens mij het belangrijkste.

Voor ik begin met maken van de opnames zorg ik er voor dat de kijker goed op temperatuur is. De telescoop staat in een onverwarmde ruimte, dus lang hoef ik niet te wachten, maar funest voor de beeldkwaliteit is als het verschil met de omgevingstemperatuur groot is. Daarnaast zorg ik dat de collimatie OK is; ik gbruik een barlowed laser hiervoor, en dan gaat het allemaal vrij rap. Scherpstellen gaat met een motorfocuser een stuk gemakkelijker, goed kijken, en regelmatig opnieuw scherpstellen tussen de opnames door is een must (zeker als de temperatuur na verloop van tijd nog verandert). De seeing was niet goed genoeg om scherpe opnames in groen licht te krijgen, dus koos ik voor een rood filter (licht met langer golflengte is minder gevoelig voor de seeing, en grotere telescopen zijn meer gevoelig... dus afhankelijk van de omstandigheden en de telescoop, kies je om de meeste details te kunnen vastleggen best voor een ander filter).

De opnames die ik maak zijn 'linear'. Is iets tweemaal zo helder in werkelijkheid, dan is het ook tweemaal zo helder in de opname. De gamma waarde tijdens het maken van de opname heb ik dan ook neutraal staan. Andere waardes 'kunnen' werken, maar eigenlijk nooit beter en kunnen daarentegen wel fouten opleveren. Afhankelijk van de fabrikant is dat een andere waarde (voor ZWO is dat gek genoeg een waarde van 50). Tijdens het maken van de opname probeer ik altijd zoveel mogelijk fotonen op te vangen, dus ik stem de sluitertijd af op hoe snel de camera kan werken. In dit geval kan ik aan 130 beelden per seconde binnen halen, en dat is kort genoeg om de seeing ook redelijk te temmen (kortere sluitertijden resulteren in minder vervormde beelden). Sommige camera's zijn niet zo snel, en dan kan je beter toch een kortere sluitertijd pakken (maar verlies je tussen de opnames dus wel wat licht/signaal omdat je camera trager is dan de sluitertijd).

Zo lang mogelijk een opname maken is ook iets wat ik - binnen het redelijke - altijd probeer te doen. Hoe meer beelden je maakt, hoe grotere de kans dat je momenten van betere seeing hebt vastgelegd. Dat vergroot uiteindelijk de kans op een goede afbeelding nadat je de boel gaat stacken in bijvoorbeeld AS!3. In dit geval waren de opnames elk zo'n 20GB groot, en dat vond ik nog net redelijk (als in mijn pc kan dit verwerken), maar als je een minder krachtige computer hebt zul je misschien wat kortere opnames moeten maken.

... en zo ben ik nog niet eens toe aan het bewerken van de opnames, laat staan het nabewerken... een andere keer misschien verder..

Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Fantastische opname Emil, dank voor het posten!

Toevallig ook zin om een stukje van de ruwe stack en/of frame van de video te laten zien?
                  Dan zou ik me beter kunnen voorstellen hoe goed de data op elk punt moet zijn.
                  TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
                  Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Het is inderdaad één van de fraaiste opnames die ik hier heb gezien. Groot verschil met vele andere postings is dat deze opname niet te veel is verscherpt. Alles in deze opname is heel zacht, liever iets minder detail dan teveel verscherpt. Dank hiervoor.
                    Te veel projecten en te weinig tijd. 8" spiegel, stappenmotor focus en koeling voor camera.

Commentaar

Origineel geplaatst door MichelB Bekijk bericht
                      Het is inderdaad één van de fraaiste opnames die ik hier heb gezien. Groot verschil met vele andere postings is dat deze opname niet te veel is verscherpt. Alles in deze opname is heel zacht, liever iets minder detail dan teveel verscherpt. Dank hiervoor.
                      Sakkerloot, I second this. Een plezier om naar te kijken!
                      Hopeloze Alpha met Bêta interesse

Commentaar

Super-super scherp!! Heel goed gedaan.

Commentaar

Absoluut schitterende opname!
                          Lichtval is zeer vergelijkbaar met een eveneens prachtige opname van Damian Peach (http://www.damianpeach.com/lunar16/a...2016-03-19.jpg), echter door de iets andere hoek waaronder beide opnames zijn gemaakt vormen ze een leuk stereopaar - de Alpen Vallei lijkt dan echt een vallei en de kraterrand van Plato opmerkelijk scherp. Emil, misschien lukt je het om hetzelfde gebied nog eens met dezelfde kwaliteit onder een iets andere libratie op te nemen en hier ook zo'n stereopaar te tonen.

Commentaar

Beste Emil,

De opname oogt contrastrijk. Heb je iets met het contrast gedaan?

Rechts zijn enkele kleinere kraterranden toch overbelicht geraakt om toch een kritische noot te plaatsen.

Verder ben ik onder de indruk van het aantal alignpunten (10.000).
                            Welke voordelen zie jij in dat grote aantal en wat zijn de voorwaarden vooraleer je dat aantal zou kunnen toepassen?

Met groet, Ruud
                            296mm F9,3 Klevtsov/G42 Observatory+/ASI120MM-S/PierroAstro ADC/2" Televue Powermates/SX USB 2" filterwiel/Astronomik IrRGB/ATIK460EXm/H-alpha 7nm/SX OAG/DMK618/CCDT67

Commentaar

Mijn gokje daarvoor; voor 16" leek me de beeldschaal al vrij laag, daardoor zal de ruwe data erg hooggedetalleerd zijn waardoor je zo'n extreme AP dichtheid en drizzle kan toepassen. In de vlakke delen van de maria is wel een spoortje ruwheid te zien van het verscherpen maar dan zit je al met de neus in de pixels. En met zo'n groot gebied zijn de helderheidsverschillen ook erg groot wat het er niet makkelijker op maakt.

Je kan trouwens eenvoudig testen met je eigen opnames wanneer het geen zin meer heeft om nog meer alignpunten te plaatsen, maar dat verschilt per sessie (seeing, filter, beeldschaal etc). Zoals Emil al zegt: veel oefenen.

Fijn om te zien dat je het niet verleerd bent Emil, met je eigen kijkertje.
                              Die 1-meter opnames van Jupiter en Saturnus gloeien nog na op het netvlies. ;-)
                              Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                              (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Werken...
                              X