Vanavond was ik even mijn Skywatcher Evostar 90/900 aan het testen op de maan. Daarbij nam ik uit de hand met mijn Iphone 8 wat foto's door verschillende oculairen.
Op een gegeven moment probeerde ik een belachelijke vergroting (een 6mm LV Vixen met 2x Celstron Omni barlow, voor dus ongeveer 300x) en kreeg tot mijn enorme verbazing een behoorlijk scherp beeld voor ogen. De kleuren waren niet meer goed (veel paarse en gele tinten in de schaduw-gedeeltes), maar het beeld was ontegenzeggelijk voor mijn oog scherp.
Dus probeerde ik uit de hand enkele foto's door het oculair te maken.

Hieronder een stukje gecropped uit 5 in AS!2 op elkaar gestapelde foto's. Het is geen indrukwekkende kwaliteit, behalve dan dat ik toevallig Rima Ariadaeus vast heb gelegd (de dunne "scheur" in het midden die van iets rechtsonder naar iets linksboven loopt). Dit is een soort scheur in het maanoppervlak. Deze "rille" is 300 km lang en 5 km breed. De grote krater bovenin is Julius Caesar, de twee diepe kraters met de schaduw zijn Agrippa en Godin.
Zo kom je op de gekste manieren de meest fascinerende dingen op de maan tegen!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: rima aridaeus.jpg views: 153 grootte: 1.006,6 KB id: 1408094