Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mars, cross-eye stereo animatie. (11 sep 2018)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Mars, cross-eye stereo animatie. (11 sep 2018)

Een stereo-animatie klinkt spectaculair maar eigenlijk had ik hiervoor graag een wat betere seeing gehad. In ieder geval was de kwaliteit vrij stabiel gedurende de ca. anderhalf uur dat er opnames gemaakt werden. De opnametijd was van 19:37 UT tot 21:12 UT, gedurende welke er steeds avi's van 2 minuten werden opgenomen met de Skywatcher Mak180 en ASI120MM-S en IR742 nm filter. Het onderlinge verschil tussen beide kanalen bedraagt ca. 3 graden Marsrotatie.
    Met de herkenbare Syrtis Major met daaronder de heldere vlek van Hellas zijn overige details vrij goed terug te vinden.

Voor wie het nog niet kent, om diepte te zien kan je dit het best full-res bekijken op een monitor/beeldscherm op een kijkafstand ca 50 a 60 cm (afhankelijk van de grootte van de weergave) waarbij je bewust scheel kijkt zodat je linkeroog de rechtse Mars ziet, en je rechteroog de linker Mars volgt. Zodra je 'gelocked' bent zal je er midden tussenin de scherpe stereo-animatie zien. Je kan dan nog wat spelen met de afstand voor de beste kijkervaring.

Toepassen van deze kijktechniek is voor risico van de kijker... voor wie het lukt; enjoy!

Mars cross-eye stereo animation
    Last edited by Neo; 13-09-18, 18:41.
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Gaaf! Het werkt! Hoe heb je dit ontdekt?
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Nog een Tip: terwijl je je concentreert op de middelste, zie je, als je het goed doet in totaal 3 Marsen, de buitenste 2 uiteraard perifeer.
      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Comment

Klopt Bert, voor mij is het al zo'n routine dat het bijna vanzelf meteen in focus springt.
        Het helpt ook om even aan te klikken voor de volledige grootte in een nieuw venster, dan word je visueel minder afgeleid.
        In de stereoversie is het makkelijker om oppervlaktedetails te herkennen dan in een mono-animatie.

Tenslotte, op veel smartphones spelen zulke gif's niet lekker maar daarvoor is het ook niet bedoeld.

Comment

He, wat leuk, werkt perfect. En zo zag ik dus vannacht Mars ook, maar dan echt en nog wat scherper (best goede seeing), en ook ongeveer over die range. De stofstorm is eindelijk gaan liggen. En Mars ziet er nu wat meer bruinig uit.
          Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Prachtig!

Comment

Mooi gedaan!

Comment

Mooi! Deze cross-eye 3D view is goed te doen!!
                ....eh eh niet niet te te lang lang dan dan.
                Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
                Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Leuk dat het jullie lukt om het stereo-effect werkend te krijgen, en zonder blijvende schade.
                  Het is ook de eerste keer dat ik dit met opnames van Mars gedaan heb, voor Jupiter kennen we dit soort stereobeelden waarschijnlijk wel.

Comment

Ik heb net een Ibuprofen genomen.
                    Maar het was het waard!
                    150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Comment

Originally posted by Neo View Post
                      Het onderlinge verschil tussen beide kanalen bedraagt ca. 3 graden Marsrotatie.
                      Ik heb in het verleden al vaker 'scheel' gekeken naar 3D structuren. Hoe wist je dat de hoek tussen beide oriŽntaties 3 graden moest zijn?

TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
                      Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Comment

In PS kan je wat experimenteren met de verschuiving. Met grotere waarden wordt het effect sterker maar dat gaat ten koste van het aantal resterende frames.
                        Het is niet al te lastig om er eentje te maken met 5 graden verschil maar die zal onvermijdelijk korter zijn.

Comment

Cool!
                          Je hebt ook boeken met 3d effect maar die staan stil. Op mijn iphone se werkt het ook maar het is niet 100% scherp. Wel heel leuk!
                          Dit is voor het eerst dat ik dit zo zie.

Comment

Working...
                          X