Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jupiter, drie kwartier vóór zonsondergang @ 18 graden

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Jupiter, drie kwartier vóór zonsondergang @ 18 graden

Normaal gesproken zou je er niet aan denken om ruim vóór zonsondergang met matige seeing Jupiter vast te leggen, maar goed, alles stónd er, dus toch maar 'de trekker overgehaald'.
    Omdat de lucht nog prachtig blauw was heb ik voor deze gelegenheid een IR filter gebruikt (742nm) zodat het contrast wat hoger werd. Gebruikte telescoop is de 40 cm F/12.8 ADC-Cas, camera ASI120MM.
    De Rode Vlek knalt er uit, d.w.z. op deze IR opname is hij bijna gesatureerd. Rechtsboven op de planeetschijf zien we de schaduw van Io die zelf iets verderop staat.
    Hoge resolutie is anders, maar het was toch leuk...

Click image for larger version

Name:	11aug2018 IR Jup_203144_l6_ap59_Drizzle15_raw.jpg
Views:	1
Size:	53.2 KB
ID:	1389892

Schitterende plaat, ondanks de lage stand en de zon nog boven de horizon. Poeh....
    Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

heel bijzonder om Jupiter met daglicht zo mooi vast te leggen
      vraag me af of Jup toen al met het blote oog te zien was en om hem dan op de sensor te krijgen lijkt me ook niet eenvoudig

Comment

Heel apart, het heeft iets weg van een geboetseerde bol klei.
        Het live beeld zal ook bijzonder geweest zijn. ;-)
        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
        (https://www.neophoto.nl)

Comment

Met moeite kon ik Jupiter via de zoeker vinden (geen GOTO op m'n telescoop) en daarna viel het allemaal wel mee. Tja Theo, er was behoorlijk wat luchtonrust maar de schaduw was toch vrij duidelijk te zien. Anders had ik het ook wel bij gelaten....

Comment

Jupiter heb ik eenmaal geprobeerd overdag. Toen nog met een Meade 127 mm triplet. Ik denk dat ik de montering toen een nacht buiten heb laten staan om Jupiter 's middags überhaupt te vinden. Daarbij had ik een IR 685 filter waar je nog steeds een donkerrood beeld mee ziet en veel contrast geeft op de blauwe hemel. Veel was er niet van te maken maar je zag de maantjes en twee voornaamste equatoriale banden. Met jouw kijker en een strakblauwe hemel zou je er best verrassende opnames van kunnen maken... het vinden zal lastig zijn ;-)
            Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
            (https://www.neophoto.nl)

Comment

Working...
            X