Announcement

Collapse
No announcement yet.

Een Mars met hindernissen

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Een Mars met hindernissen

Op dezelfde nacht dat Bart wat moeilijkheden met Mars had, stond ook hier de Mak 180 Pro op Mars gericht. De resultaten waren niet echt om over naar huis te schrijven maar boden toch een gelegenheid om er wat van op te steken. Allereerst werd het ADC afgesteld en werd er scherpgesteld, wat niet veel problemen opleverde, en is er gestart met een serie opnames voor een animatie. Mars draait immers behoorlijk snel om zijn as en het leek wel aardig om daar wat van te laten zien. Na een 26-tal avi's van 1 minuut elk zakte de seeing helemaal in elkaar en besloot ik er maar mee te stoppen.

Mars animation

Je ziet aan het flikkeren in de animatie al dat de seeing wat varieerde, maar er zijn toch al wat details te herkennen, zeker bij vergelijking met de Nasa simulatiebeelden.

Nasa simulatie Mars

Toen de seeing eenmaal van matig naar belabberd ging besloot ik eens te kijken hoe het ermee gesteld was en draaide de Mak flink uit focus.

Live seeing

Vooral in dit onscherpe beeld wordt erg goed duidelijk hoe de vlag er bij hing, en die wapperde behoorlijk! Wat hier precies de oorzaak is valt moeilijk te achterhalen. Het kan de warmteschil van m'n eigen appartement/balkon zijn maar evengoed de broeierige luchtlagen verderop die voorbij trekken.

Qua collimatie was ik hiermee niet ontevreden maar zag tegelijk een ander probleempje, namelijk het heldere streepje noordelijk van de obstructie dat wijst op een warmtestroom in de Mak zelf. Tijd om wat dichter bij focus te kijken hoe het daarmee zat.

Collimation

Dichter bij focus, nu met de kijker op Altair gericht, zag je inderdaad nog steeds de inwendige warmtepluim hoewel die het diffractiepatroon niet heel erg leek te verstoren. Het scheelt waarschijnlijk dat de kijker voor Altair veel meer vertikaal staat opgesteld, en de warmtepluimzich wat minder uitgesproken manifesteert. De binnenste diffractieringen zagen er heel behoorlijk uit en mijn eerdere zorgen over collimatie leken wat voorbarig. Voordat ik daar aan ga schroeven wacht ik liever een andere nacht met betere seeing af, want collimatie lijkt me hier zeker niet de bottleneck ;-)

Volgende keer beter...

Setup: Mak 180 Pro, ASH ADC, ASI224MC.
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Toch een keurig resultaat en een mooie analyse van de seeing, collimatie en inwendige turbulentie!
    Geven de witte pijltjes de richting aan waarin je denkt dat een seeing verpestende luchtstroming zich beweegt? Het gaat wat snel in dat plaatje maar het lijkt inderdaad allemaal die kant op te bewegen.
    Een beetje verbaasd ben ik wel dat mijn opname van 1 augustus in monochrome met een iets kleinere opening misschien nog wel iets meer detail laat zien. De seeing was toen ook bagger. Misschien dat monochroom met rood filter in het voordeel is v.w.b. contrastweergave.

Comment

Hi Rene, ja de wapperende seeing dreef inderdaad vrij hard door het beeld. Live was het vreselijk om te zien. Ik heb nog een live gifje van Mars die horizontaal uiteen gesmeerd wordt en hetzelfde beeld bevestigt maar het forum verslikt zich in de weergave ervan. Later misschien.

Bij slechte seeing heb je vaak meer last dan voordeel van de extra opening.
      Ik heb bij de verscherping ook lang niet het maximale eruit gehaald, dat gaat vaak ten koste van de natuurlijke indruk.
      Het wordt al gauw een plat HDR schijfje met harde randen.

Comment

Mooie serie zo! Bijzonder die pluim, zou het de warmte van de camera kunnen zijn?
        150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Comment

In dit geval vrijwel zeker van niet. Het is een typisch verschijnsel dat je vaak tegen komt bij gesloten systemen.
          Bij m'n C9,25 was het bijna altijd aanwezig.

Comment

Ik denk dat je zeker niet ontevreden mag zijn gezien de omstandigheden.

Comment

Ik vind het een geweldige analyse. Die luchtstromen zie ik vaak in mijn 50 cm maar ik heb ze nog nooit zo vastgelegd gezien. Petje af!
              50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een AZ-EQ6

Comment

Jammer dat gifjes zo slecht ondersteund worden. Maar ik kan me wel voorstellen hoe Mars werd uitgesmeerd. De hoelahoep die ik zag bij Saturnus was ook niet mals. Ring en bolletje leken twee onafhankelijke entiteiten ;-)
                Je hebt een punt hoor met de verscherping. Je had er meer contrast/scherpte in kunnen brengen maar het bolletje wordt een schijfje.

Comment

Het live-mars gifje was het enige dat ik in VirtualDub had gemaakt. In de preview op AF liepen er 3 planeten tegelijk door het beeld. Geen idee hoe dat komt.
                  De GIF's hierboven allemaal in PS gemaakt.

Wouter, bij visueel gebruik is het ook wat makkelijker om snel even tussendoor de luchtstromen over de spiegel bekijken lijkt me, maar bij goede seeing vast ook wel leuk om de bevestiging te zien dat de boel thermisch mooi in evenwicht is. Fotografisch doen we dat toch wat minder vaak denk ik, terwijl het vaak een goede verklaring kan leveren voor bepaalde artefacten in de opnames.

Comment

Heel leuk, onderhoudend en leerzaam, met al die filmpjes.
                    De lichtschliere in de kijker zelf is een zeer herkenbaar fenomeen, dat vele Maksutov en SCT-bezitters sowieso heel goed zullen kennen. Herkenbaar ook dat je opmerkt dat de warmtepluim van intensiteit verandert, afhankelijk van de positie van de kijkerbuis. Opvallend in dit verband vind ik ook dat de pluim even verdwijnt na een meridiaan-flip, om daarna weer terug te komen.
                    Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
                    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Die laatste regel is een leuke toevoeging, dat heb ik zelf nog nooit ervaren omdat ik de meridiaanflip nooit uitvoer maar het klinkt erg logisch. Het verklaart wellicht ook voor een deel de vele uitstekende opnames tegen de ochtend, als de temperatuur niet langer meer sterk dalend is en de kijker even in perfect evenwicht komt en bovendien van de rustigere atmosfeer kan profiteren.

Intussen heb ik het gifje van de kokende oliebol nog eens opnieuw geconstrueerd, nu in PhotoShop.

Mars live seeing

Comment

Deze wilde ik jullie ook niet onthouden, eerdere pogingen lieten een wild springende stertest zien, geen idee wat de forumsoftware soms op tilt doet slaan met GIF's.

Hier zie je Altair iets verder uit focus met ook weer de heldere pluim. De binnenste diffractiering is opgebroken in 3 delen. Zou je nu Satunus willen imagen dan mag je zekere artefacten in de ringen en aan de planeetrand voor lief nemen. Tegenwoordig herken ik ze vaak al in de opname zonder er een stertest voor te hoeven doen.

Altair

Comment

Zeer interessant! De animaties maken het erg inzichtelijk en herkenbaar.
                          "Afwachten is 't consigne; luisteren." –Gerrit Achterberg

Comment

Neo, je geeft mij een belangrijke bron aan informatie. Vooral de ster test is een uitgelezen item om mijn collimatie uit te testen van diverse kijkers, zoals de BS 250. Met de videocamera zie je veel meer dan met je oog. Dan valt zeker het doek wat dat ding nu mankeert. Ik vind het vreemd dat in het verleden juist wel scherpe opnamen er mee gemaakt zijn. Ik had altijd gedacht dat een carbon buis niet gevoelig was voor uitzetting of juist inkrimping bij een dalende temperatuur. Schijn baar is dat materiaal van TS niet goed qua kwaliteit van de carbon buis. De carbon n buis van Planwave, de 12,5 inch versie, geeft geen krimp. Bedankt, hier heb ik een goed uitgangspunt.

Comment

Zeer interessant onderzoek, je filmpjes maken veel duidelijk m.b.t. thermische effecten in telescopen.
                              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Working...
                              X