Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moeizame Mars, 9 augustus, 7 inch Intes

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Moeizame Mars, 9 augustus, 7 inch Intes

Afgelopen nacht Mars op de korrel. Te laag om prettig te kunnen waarnemen. Dus in de tuin van de buren en na twee filmpjes de hele boel weer verplaatsen omdat de planeet achter een boom of huis verdwijnt.
    Veel lastiger om scherp te stellen dan Saturnus vind ik persoonlijk, weinig detail op het scherm te zien.Dus ook een kwestie van trial en error.
    Gegevens van de opname:
    Intes 7 inch, Powermate 2,5x, ADC, UV/IR block / Asi224MC.
    Filmpje van 2 minuten, iets meer dan 15.000 beelden, Gain op 281, 7.429ms. Seeing en transparantie redelijk.

En dan het bewerken. Daar waar Jupiter en Saturnus subtiliteit vragen, moest ik hier meer aan de schuifjes trekken. Eerst weer de gestackte versie uit AS, daarna een aantal bewerkingen in RS.

Click image for larger version

Name:	Sat_005544_g4_ap21_origineel.png
Views:	1
Size:	21.8 KB
ID:	1389489

Name:	Sat_005544_g4_ap21rs_kleinestack.png
Size:	27.4 KB
ID:	1389490

Name:	Sat_005544_g4_ap21rs5juistepositie.png
Size:	24.4 KB
ID:	1389491

Name:	Sat_005544_g4_ap21rs6grof.png
Size:	26.9 KB
ID:	1389492

Name:	Sat_005544_g4_ap21rsgrof_juistepositie.png
Size:	29.2 KB
ID:	1389493
    150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Leuk! Ik zat vannacht ook naar Mars te kijken met de 8,2 inch Mewlon en mijn beeld kwam aardig overeen met de 4e foto, en bij vlagen zag ik wat vlekkerigheid. Wel was mijn poolkap wat scherper met een donker randje er omheen, en uiteraard was ie oranje. Jammer dat hij zo laag staat, maar met een ADC heb je in ieder geval geen gekleurde randen, en is het beeld ook scherper, zeker met binoviewer. Goed he, die Intes, heb ik ook jaren gehad.
    Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

De Intes bevalt heel erg goed Skyfan! Ralf Ottow heeft hem schoongemaakt en gecollimeerd en dat is te merken.
      Visueel kon ik er geen chocola van maken vannacht, bleef dansen. En helaas helpt een ADC niet om de seeing te verbeteren. Slecht zicht op het zuiden en daarom weinig geduld hielpen ook niet mee....
      Opnames van anderen die ik heb gezien waren beter, poolkap liep wat meer door en inderdaad duidelijk een donker randje. Vermoed dat ik net niet helemaal correct scherp heb gesteld.
      150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Comment

Dezelfde nacht heb ik het ook aan de stok gehad met deze planeet. Zelfde tijdstip zelfs, zo te zien.
        Visueel leek het wel in orde met de seeing, omringende lage sterren leken er vrij rustig bij te staan maar dat bleek bedrieglijk. Het scherpstellen lukte nog wel maar het resultaat bleef achter, ongeveer zoals wat jij laat zien. Als afsluiter heb ik nog even wat opnames gemaakt voor controle van de seeing & collimatie, beiden lieten interessante informatie zien ;-)

Wel fijn dat de stofstorm is gaan liggen en er weer meer details zichtbaar worden!
        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
        (https://www.neophoto.nl)

Comment

Ach ik denk dat we tevreden moet zijn gezien de omstandigheden het zijn zeker geen slechte opnames.
          Over 2 jaar zijn de omstandigheden beter.

Comment

Working...
          X