Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jupiter, 12 juni

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Jupiter, 12 juni

Tussen de wolken door, toch nog een Jupiter vanavond . Intes M703, Televue 2x Barlow, dus f/20. ASI224mc. Opname van 1 minuut, 12,9 ms bij een gain van 343.
    AS!3 en Registax. Verkleind tot 90%.
    Dank voor het kijken en tips heel erg welkom.
    Bart.
    [edit: hmmm, hij is een beetje blauw uitgeslagen. Morgen weer een dag.......]

Click image for larger version  Name:	00_26_01_grad4_ap28RS.png Views:	1 Size:	115.5 KB ID:	1382531
    150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Hij mag er zijn hoor Bart..Fraaie opname.. Ik mis de ADC in je opsomming?? gebruikt? Je kunt er zeker scherpte mee winnen.
    Ik gebruik vaak AstraImage voor mijn bewerkingen (omdat dat programma zeer kompleet is) maar ook Registax heeft een tool voor bewerking van RGB channels. PS ook trouwens.
    Even mee spelen dan kom je er wel uit Hoeveel frames van je totaal heb je gestacked?

Comment

Dank John. Nee, geen ADC, RGB Align in AS!3. Helpt een ADC vooral bij het scherpstellen of is bij een juiste focus het eindresultaat bij de inzet van een ADC ook beter?
      Verschillende percentages uitgeprobeerd: 25/40/65. De versie met 40% uiteindelijk gekozen, gaf het beste resultaat.
      Eerst RS maar eens leren beheersen, daarna pas weer een volgend programma. (-;
      150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Comment

Visueel zie je het beeld al sterk verbeteren bij het schuiven (roteren) van de prisma's (vooral op de banden van Jupiter). Ook met de camera zie je op je scherm verbetering (= verscherping)
        Mijn persoonlijke aanpak is de kleurverzadiging maximaal zetten. je ziet dan de kleurbanden (rondom de planeetschijf) het best. vervolgens ga je stap voor stap roteren totdat de kleuren rondom het schijfje nagenoeg een worden. De dispersie is dan minimal. De verzadiging weer terug brengen naar optimaal. Daarna nog fijn regelen met focus. Maar dat is mijn aanpak hoor. misschien zijn er die het anders aanpakken.

John

Comment

Nieuwe bewerking. Volgens mij wat beter.
          John, dank voor je uitleg.

Click image for larger version

Name:	00_26_01_grad4_ap28RS7.png
Views:	1
Size:	69.5 KB
ID:	1382617

Comment

Die ie zeker beter Bart.
            nog even je vraag wat directer te beantwoorden.
            Ja een ADC is een prima tool die je beeld significant kan verscherpen en heeft dan zeker een positief effect op het eindresultaat.
            John

Comment

Beetje een bodemloze put op deze manier, maar erg verleidelijk. Of een ADC, of wachten tot de planeten hoger staan. Gezien de oplopende kosten is emigreren overigens ook zo langzamerhand een optie. (-;

Comment

Gelukkig is Registax wel gratis. Excuses voor spammen van de afbeeldingen, maar hierbij weer een variant. Tot nu toe liet ik de sharpen-waardes van layer 1 tot en met 6 toenemen. In deze variant juist de hoogste waarde toegekend aan de eerste laag. Onderaan identieke bewerking, maar contrast verhoogd.
                Is er een logica in welke volgorde de waardes te laten toenemen?

Click image for larger version  Name:	00_26_01_grad4_ap28RS12.png Views:	1 Size:	99.3 KB ID:	1382633
                Click image for larger version

Name:	00_26_01_grad4_ap28RS13.png
Views:	1
Size:	106.4 KB
ID:	1382634

Comment

Het blijft toch een beetje pielen met cijfertjes achter de komma, wat het resultaat betreft. Zeker een mooie opname en met betere seeing zal je misschien ook iets beter de verschillen in je aanpak kunnen zien. Wat je doet met aflopende sharpen waarden in de (linked) wavelet tables doe ik ook vaak in Registax6. Je blijft toch altijd wat balanceren tussen ruis en scherpte.

Wat John nog zegt over het afstellen van een ADC, in plaats van opkrikken van de kleurintensiteit schroef ik de exposure flink op waarmee de gasbol zowat wit wordt en de kleurranden ook erg nadrukkelijk zichtbaar worden, en afstellen makkelijker gaat. Ben er nog niet uit wat het beste werkt. Dat het direct veel uitmaakt voor scherpte kan ik bevestigen noch ontkennen.
                  Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                  (https://www.neophoto.nl)

Comment

Ohh wat een mooie plaatjes Bart! Inderdaad zijn de verschillen niet groot, maar toch geven ze aan dat wat experimenteren met instellingen de moeite loont.
                    Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Comment

Working...
                    X