Announcement

Collapse
No announcement yet.

74P/Smirnova-Chernykh

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

74P/Smirnova-Chernykh

Wij gaan vanavond een poging doen om deze jongen vast te leggen.
    Dit gaat onze eerste komeet poging worden, heeft er iemand wellicht tips?

Lijkt me dat de standaard software het niet zomaar gaat tracken...

https://in-the-sky.org/news.php?id=20180311_18_100

Volgens onderstaande website zit de magnitude meer rond de 15:
    http://aerith.net/comet/catalog/0074P/2018.html
    best een zwakke broeder dus. Ik hoop dat het lukt!
    Sky-Watcher Esprit 150ED (F7, 1050 mm), Sky-Watcher EQ8, Atik One 9.0 // Takahashi FS-60CB, Lodestar autoguider

Comment

Wat ik doe zijn normale foto's maken, maar niet te lang. Dus niet langer dan 60sec (ok, dat is al lang) op een hoge ISO-waarde. Daarmee haal je in ieder geval de magnitude die de komeet zou hebben.
      Als je maar genoeg foto's maakt, komt de rest bij het stacken te voorschijn. Weet niet wat je bedoelt met "standaard software het niet zomaar gaat tracken"? Bedoel je dat je telescoop niet goed genoeg zal volgen? Dat kan kloppen, maar de verplaatsing zal niet zodanig zijn dat je daar echt grote problemen mee gaat krijgen.

Bij het stacken kan in DSS de focus gelegd worden op de komeet. Dan kun je aangeven wat je wil met stacken: focus op komeet (sterren worden een blur), focus op de sterren (komeet wordt een blur) of alles bij elkaar. De mooiste resultaten komt (vind ik) als je de focus op de komeet houdt en een algemene stack.
      Als je maar genoeg foto's maakt van de komeet kun je er ook nog een timelapse uit werken: https://photos.google.com/share/AF1Q...1kZXBwbjF6RTZB
      Die timelapse heb ik gemaakt door iedere 3e foto te nemen van een set van 67foto's van 1minuut. Hierdoor zie je de beweging van de komeet tov de sterren.

Veel succes
      Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Comment

Ondertussen was ik wel benieuwd geworden wat deze komeet voorstelde. Eigenlijk dacht ik niet dat het met mijn spullen zichtbaar zou zijn. Gisteravond was het helder en er kon een kleine 3 uur op stukgeslagen worden dus waarom niet. Inderdaad was er een piepklein streepje zichtbaar na het stacken.

34x5 min, bin 1x1, geen filter:
        Click image for larger version  Name:	2018-03-15 - 74P-Smirnova-Chernykh_34x300sec_1x1_no filter_b.jpg Views:	1 Size:	746.2 KB ID:	1372786

Nog even inzoomen met 3x drizzle en inverteren:
        Click image for larger version  Name:	2018-03-15 - 74P-Smirnova-Chernykh_34x300sec_1x1_no filter_3x-drizzle-c-invert.jpg Views:	1 Size:	2.03 MB ID:	1372787
        Last edited by Scoob; 15-03-18, 22:55.
        Sky-Watcher Esprit 150ED (F7, 1050 mm), Sky-Watcher EQ8, Atik One 9.0 // Takahashi FS-60CB, Lodestar autoguider

Comment

Wow. Kan je je voorstellen met wat voor kanjers van telescopen ze die dingen ontdekken, zeg.
          Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, Meade 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, NEQ-6 pro mount, Canon 600D (modded)

Comment

Working...
          X