Announcement

Collapse
No announcement yet.

prominence timelapse, 7 november 2017

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• prominence timelapse, 7 november 2017

Afgelopen dinsdag werd kort na de middag een serie avi's opgenomen waarvan deze timelapse gemaakt kon worden. De seeing en transparantie waren verre van ideaal en dat is te zien in de wisselende kwaliteit van de frames. Maar bewegende beelden maken veel goed en zo valt er toch nog van alles te ontdekken. De lengte van de timelapse is in werkelijkheid 15 minuten.
    Het uitlijnen van de 62 frames lukte alleen maar handmatig. Daar is de meeste tijd in gaan zitten en had eigenlijk nog wat beter gekund.

Na een tijdje kijken viel mij een eiegnaardig fenomeen op in de derde (geteld van links) protuberans. Het lijkt op een materieloze bel, redelijk scherp begrensd die aan de bovenkant de felle materiestrengen lijkt af te schermen en wat in verticale richting beweegt. Alsof het een donkere-materie wolkje is (ha ha). Is dit een illusie of werkelijkheid?
    Zou het een gebiedje kunnen zijn waar de materie met hoge snelheid naar de waarnemer toe of van de waarnemer af beweegt en door resp. blue- of redshift buiten de door het etalon doorgelaten bandbreedte valt en daarmee onzichtbaar wordt. Ik heb geen idee maar kon even niets anders verzinnen.

Click image for larger version

Name:	166540372.gw4GnUFI.timelapse_c_7nov2017.gif
Views:	1
Size:	1.48 MB
ID:	1360831

Comment

Dat is mooi beschreven Rene, zo'n materieloze bel. Het drukt goed uit wat ik er ook in zie.
      Dergelijke structuren zie ik ook regelmatig terug in mijn animaties, protuberansen die aan de onderkant een scherpe begrenzing hebben en verder van de zon weg juist willekeurig uitwaaieren. Waarschijnlijk zijn het krachtige magnetische velden of lussen die bepalen waar het ge´oniseerde plasma wel en niet naartoe kan bewegen.

Als je meer geluk had met de seeing dan zag je waarschijnlijk ook horizontale bewegingen in die scherpe begrenzing plaatsvinden.
      Een paar voorbeelden die ik even kon vinden: klik, klik
      C9,25 - Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
      www.neophoto.nl

Comment

De matige seeing is niet eens zo heel storend, vooral als ik de grotere animatie bekijk tegen de donkere achtergrond in FF. Wat dat betreft heb je goed aan gedaan om niet te veel te verscherpen zodat er in de betere momentjes veel fijne details zichtbaar worden als je goed kijkt.
        www.neophoto.nl

Comment

dank je Theo, je laat een paar mooie voorbeelden zien waar dat effect nog beter op te zien is.
          Vooral die opname in kleur laat goed zien hoe de omringende materie gewoon opzij wordt geduwd door zo'n mysterieuze bubbel. Is toch wel heel bijzonder.
          Het moet dan haast wel een krachtig een zeer scherp begrensd magneetveld zijn dat op die plek geen materie toestaat

Comment

Voor de liefhebber is hier meer te lezen over deze plasma of prominence bubbles:
            Mijn 'materieloze bel' is misschien toch niet de beste omschrijving want er is sprake van extreem hete materie in zo'n bubble die welliswaar donker is in Ha maar helder in 171┼ en 193┼.

.

https://www.space.com/11684-plasma-b...ar-storms.html

http://iopscience.iop.org/article/10...637X/826/2/164

Comment

Je hebt je huiswerk goed gemaakt zie ik, mooie links met veel informatie over de bubbles.
              Bij gelegenheid mooi leesvoer om eens goed voor te gaan zitten. De zon zit vol verrassingen ;-)
              www.neophoto.nl

Comment

Ja, prachtige animaties zeg. Wat is de Zon toch een interessant onderzoeks object. Zo dynamisch. Afgelopen dinsdag detecteerde mijn SAM magnetometer een heftige geomagnetische verstoring en gisteravond zaten heel veel amateur-radiobanden geheel dicht. Alleen met een speciale FT8 digitale mode verbindingen kunnen maken, in SSB (spraak) ging het niet of nauwelijks.
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Ik was niet bekend met SAM maar zie dat het een meetsysteem is voor het aards magnetisch veld dat de basis vormt voor een wereldwijd netwerk. Klopt het dat er 3 SAM meetstations in Nederland zijn?
                  Heb jij wel eens (of vaker) magnetische activiteit kunnen linken aan specifieke zonneactiviteiten die ook waarneembaar waren in witlicht (zonnevlekken) of Ha.
                  Prachtig toch die zon en de interactie met onze planeet.

Comment

Zeker wel, ik gebruik de SAM magnetometer om te detecteren of er poollicht is, en dat is al enkele malen gelukt.
                    Zie hier die van Ton online, tezamen met andere metingen aan de Zon: http://www.tiendesprong.nl/ (druk op magnetogram).
                    Waar dat andere station staat weet ik niet.
                    Je kan een alarm aan zo'n magnetometer koppelen zodat hij je wekt als er 's nachts poollicht is, ik heb het in mijn contreien tot dusver nog nooit gezien, maar Ton vertelde me dat hij het een jaar of 10 geleden midden in het lichtvervuilde Tilburg kon zien, gewoon midden in de stad.
                    Dus altijd blijven hopen op die ene grote uitbarsting, het kan ieder moment gebeuren, je weet het niet.
                    Ik kijk nu al uit naar Tons jaarlijkse praatje over de status van de Zon op astrodag.nl in Goirle.
                    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Leuk hoor!
                      Op de SAM map zie ik Tilburg, Eindhoven en Maassluis.

Comment

Ondanks de povere seeing heb je dan toch weer een nieuw verschijnsel toegevoegd dat we met onze Ha-zonnekijkers kunnen zien en vastleggen: prominence bubbles.
                        Als je eenmaal een naam hebt voor het verschijnsel dan vind je er ook makkelijk meer informatie en voorbeeldfilmpjes van.
                        www.neophoto.nl

Comment

Een miljoen graden heet af en toe, die bubbels, 25 tot 100 keer zo heet als de rest, waardoor ze opstijgen. Echt schitterend, je ziet het gewoon gebeuren op die shots van jou.

Heq5 pro - Stellarvue 102ED 710mm f/7 (560mm f/5.5 with TS 0.79x reducer) - QHY23 - QHY5L-II OAG. Pro-tip: een equatoriaal statief hoeft niet waterpas.

Comment

Working...
                          X