Announcement

Collapse
No announcement yet.

het noordelijke gedeelte van de maan

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• het noordelijke gedeelte van de maan

Het was begin van de avond op donderdag 5 oktober, toen mijn vrouw en ik de hond uitlieten.
    Korte wandelingen door het centrum van Enschede want de hond is al 15 jaar.
    Op de terugweg tussen de huizen door aan het einde van de straat zagen we de volle maan opkomen. Door het perspectief met de huizen was de maan immens groot en helder.
    Wat een prachtige buurman hebben we, dit verveelt nooit.

Maandag ochtend wederom de maan waargenomen maar dan met de C14, condities waren erg matig. Hier dan een opname van deze ochtend maan 9-10-2017.
    Dit waarneem gebiedje is wel bekend als het noordelijke gedeelte van de maan.
    In het midden zien we krater Anaxagoras (51 km) rechts daarvan Goldschmidt (120 km).
    Goldschmidt is bezaaid met kleine kraters die bij volle maan erg helder zijn.
    Rechts Goldschmidt zien we krater Barrow en W.Bond, beide zijn twee oude kraters die ook bezaaid met kleine kraters. Krater W Bons heeft tevens een kleine ril. Het klavertje 3 is krater Meton, meerdere kraters die samen een grote krater maken met de vorm van een klavertje drie.

Links zien we krater Philolaus (71 km) met rechts daarvan een dal die naar krater Mouchez loopt. Door de gunstige libratie is deze zeer fraai te zien. Aan de rand boven zie we de kraters Hermite, Peary en Silvester.

Website: http://astrofotografie.nl/north-pole...-r-bosman.html
    Maan waarneming 9-10-2017
    C14 Basler Ace 1920
    Rood filter met 3 graden prisma
    Enschede Nederland

Attached Files
    Sterrenwacht(je) te Enschede (centrum) Telescoop C14, Losmandy G-11

Wauw zeg, complimenten! Dit zijn opnames (net als die van Leo) die ik lang lang geleden in sterrenkundeboeken in de bibliotheek ging bekijken. En het onvoorstelbaar vond dat dit mogelijk of haalbaar was voor amateurs.
    127 mm PST Mod (obv Bresser 127 mm) / twee PST etalons / Meade LX200 8 inch.

Comment

Dat is weer even slikken. Goed!!
      Schiedam: Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140 op GPDX, Jena 10X50, Gucky
      Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Spectaculaire foto zeg. Ik vind vooral de manier waarop het licht op de maan valt en erlangs strijkt echt opvallend mooi.
        Heq5 pro - Stellarvue 102ED 710mm - QHY23 - TSFLAT 2 - QHY5L-II OAG
        Het nauwkeurig waterpas zetten van je statief is tijdsverspilling.

Comment

Mooie plaat Richard, ondanks de matige seeing.
          Ik neem aan dat je de equipment voor het komende weekend ook op scherp hebt staan, de Jetstream lijkt wat op te schuiven naar het noorden.
          Als het dan ook nog helder wordt beloofd dit voor de ochtenden betere conditie's, alleen ontkom je dan niet aan een irpass filter.
          Groet, Gerrit

Comment

Dat is het voordeel van een sterrenwacht, hij staat al klaar voor gebruik. Voordat je gaat waarnemen een uurtje doorluchten en je kan zo aan de slag.
            Ja misschien word het nog wat aankomende week, alhoewel ik nooit zo veel vertrouwen heb in voorspelling ed.

Voor de maan gebruik ik altijd een normale R filter, de grijswaarden zijn dan beter.
            Mooiste zou zijn als ik een kan testen met andere filters zoals groen of misschien wel blauw maar die kans heb ik nog nooit gehad. Rood blijft tot nu toe het beste beeld wat ik kan krijgen.

Bedankt allen voor de reacties en het kijken.
            Sterrenwacht(je) te Enschede (centrum) Telescoop C14, Losmandy G-11

Comment

Working...
            X