Announcement

Collapse
No announcement yet.

Zonnevlammen, H-alpha timelapse animatie.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Zonnevlammen, H-alpha timelapse animatie.

Deze animatie hoort nog bij de opnames van 5 september, toen ook de indrukwekkende AR2673 en AR2674 te bewonderen waren. Dergelijk grote protuberansen zijn altijd de moeite van de opname waard omdat er al binnen enkele minuten zoveel te zien valt. De animatie beneden beslaat 8 minuten real time. Vooral naar het einde van de timelapse werd de seeing opeens beter en zie je meer details. De 27 avi's zijn samengevoegd en in AS!2 met de Expand functie in kleinere delen opgeknipt voor een vloeiender resultaat.

Even klikken, dan zie je het tegen een prettiger achtergrond. (als je browser mee werkt)

H-alpha prominences

Setup: SW150 f/5 achromaat, D-ERF, PST parts en DMK31 camera.
    Bedankt voor het kijken!
    C9,25 - Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    www.neophoto.nl

Prachtig gemaakt Theo, zo af en toe een hele fijne resolutie!
    Sterrenwacht(je) te Enschede (centrum) Telescoop C14, Losmandy G-11

Comment

Weer erg mooi gemaakt!
      --- dutch-backyard-astro.nl --- TS 90/600 triplet - AZ EQ5 gt - Lodestar - Atik one 6.0

Comment

Fraai! Avi's aan elkaar geplakt in Virtual Dub?
        127 mm PST Mod (obv Bresser 127 mm) / twee PST etalons / Meade LX200 8 inch.

Comment

Thnx! En de avi's zijn inderdaad met VirtualDub samengevoegd.
          www.neophoto.nl

Comment

Zelden zo fraai gedetailleerd gezien.
            Ongelofelijk fraai!!
            Schiedam: Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140 op GPDX, Jena 10X50, Gucky
            Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Dat is weer een zeer fraai filmpje geworden, erg mooi.
              RC8, Robtics 102ED, Intes MK-67 en 72, PST40, QSI 583wsg, Daystar ION, DMK31AF, DBK31AU, Orion SS, Nikon D80, iEQ45, Sterrenwacht Basserhof

Comment

Wederom schitterend, Theo!

Zomaar nieuwsgierig: heb je toevallig gistermiddag ook nog foto's/filmpjes gemaakt?
                Ik was tussen 15:15 en 15:30 even thuis, zag een gat in de bewolking en gooide snel de Lunt naar buiten.
                Dat werden 5 zeer bevredigende minuten waarnemen. Behalve nog meer activiteit aan de rand dan op zaterdag de 9e zag ik ook een fraaie zuil, zeker 2x tot 3x zo hoog als de hierboven getoonde protuberans. Vrij lichtzwak vergeleken met de andere protuberansen, maar behoorlijk indrukwekkend (de grootste die ik dit jaar heb gezien)
                SW 180mm Maksutov, Lunt/APM 152mm ED, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
                Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Comment

Wat een gave animatie zeg.Het is apart om te zien dat het ene gas opstijgt, het andere rond tolt en je ziet ook weer gas dalen.
                  200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Thnx allemaal, dat is het mooie van een animatie bij dynamische processen zoals op onze zon plaatsvinden. ;-)

Guus, op de GONG beelden had ik 'm wel in de gaten maar er was geen kans voor opnames, teveel wolken.
                    Het was een vrijwel loodrecht opstijgende ijle sliert. Aan de oostelijke zijde was er wat gepruttel van de verdwijnende actieve gebieden te zien.
                    www.neophoto.nl

Comment

Ik vind dit altijd zo gaaf om te zien!
                      no one would have believed, in the last years of the nineteenth Century....

Comment

Prachtig!

Comment

Ik heb het zo nog nooit gezien...wat een details . Je zou haast niet geloven dat het van de aarde af is gefilmd.....

Comment

Dat zijn heel wat overtuigende reacties. En te bedenken dat ik de avi's uit de prullenbak gevist heb voor een 2e poging om er een goede animatie van te maken. Aanvankelijk wilde het niet zo lukken. De uitlijning kan nog een tikkeltje stabieler.

Thnx Pieter.

www.neophoto.nl

Comment

Dat is smullen op hoog niveau, Neo. Nog meer van dat lekkers in de toekomst.
                              Leo

Comment

Working...
                              X