Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jupiter met de Fotograaf, 13 april 2017

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Jupiter met de Fotograaf, 13 april 2017

Click image for larger version  Name:	23_41_09_g4_ap34-bewerkt - kopie.png Views:	2 Size:	1.15 MB ID:	1334795

Naar aanleiding van de schets, https://www.astroforum.nl/forum/visu...raaf-14-042017, nu de foto's, gemaakt door Kees Moddemeijer en Sander van der Wal. Wavelet-bewerking is een toverformule van een van de vele registax-uitlegfilmpjes, die getallen werden door ondergetekende ingetiept in de vakjes.

13 april 2016, 23:49.
    Kijker: Fotograaf: 340 mm, f 5240 mm.

Camera: ZWO ASI 120 MC. fps 30, filmpje van 1000 beeldjes

Gestackt in AutoStakkert2, de 500 beste frames., Gaussian wavelets toverij in Registax 6. Het groene bolletje rechtsboven is een maantje, het blauwe gefriemel middenonder is een hotpixel.

De tweede foto is in tijd de eerst

13 april 2016, 22:26, kijker en camera, aantal beeldjes als bij de eerste.

Wavelet instellingen zijn dezelfde toverformule als bij bovenstaande foto, dat werkt makkelijk door ze op te slaan. Leuke van deze foto is het drie-dimensionale effect van het maantje dat nog net vlak boven z\n schaduw lijkt te zweven. Click image for larger version  Name:	22_25_53_g4_ap39-bewerkt.png Views:	1 Size:	980.1 KB ID:	1334797

Verder is er ook nog aan RGB align en RGB equalisatie gedaan.

Verder ebijzonderheden: we hebben een stel filmpjes gemaakt met verschillende focusinstellingen. Ik heb bij de bewerking gekeken welke stack de meeste goede foto's had, onder de aanname dat dat dan ook het scherpste focus zou moeten zijn.
    Attached Files
    Last edited by svdwal; 15-04-17, 19:20.
    What where the skies like when you were young?

svdwal Verrassend!
    Wat zo'n Grand Old Lady nog presteert! Ik heb de foto en de schets met elkaar vergeleken. Leuk!! Het komt niet zo vaak voor dat de fotograaf zijn object ook schetst of andersom. En dan zo dat specifieke details nog herkenbaar zijn. De overeenkomsten zijn verbluffend. Heel erg interessant is om te zien hoe een fotografisch detail al schetsend wordt uitgelegd en welke fotografische details te kontrastarm zijn zelfs voor het ervaren oog. Een juweeltje van een projectje!!!

Wellicht kun je de foto en de schets nog een keer gebroederlijk naast elkaar plaatsen? Dat maakt het vergelijken nog wat simpeler.
    Schiedam: Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140 op GPDX, Jena 10X50, Gucky
    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Click image for larger version  Name:	IMG_0061.JPG Views:	1 Size:	1.23 MB ID:	1334857 Click image for larger version  Name:	23_41_09_g4_ap34-bewerkt - kopie.png Views:	2 Size:	1.15 MB ID:	1334795

We gaan eens een poging wagen. De foto\s moeten van twee verschillende computers komen, en ik ga de schets dezelfde orientatie geven als de foto.

An sich wel een interessante manier van werken. Als schetser zie je beter wat je anders ziet en/of tekent, en als fotograaf zou je dichter bij de kleuren kunnen komen die een menselijk oog ziet, gegeven een specifiek menselijk oog (mijn kijkoog is veel geler dan m'n andere oog).

Lastig is dan weer dat je spullen moet ombouwen, en bij gemeenschappelijk gebruik kan je niet je zin doordrijven.

Comment

Perfect!
        Dank je wel!!
        Zo'n combinatie van plaatjes komt niet vaak voor.

(Dat "gelere" kijkoog klinkt mij welbekend in de oren.)
        Schiedam: Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140 op GPDX, Jena 10X50, Gucky
        Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Ik neem aan dat we het nu over de "Fotografische Cartes de Ciel telescoop" van Leiden hebben?

Comment

ja, alhoewel die eigenlojk niet bedoeld was voor dat project.

Comment

Working...
            X