Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Lichtvervuilde foto

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Lichtvervuilde foto

Hey,

ik heb gisteravond *deze* foto gemaakt, maar die is dus ernstig misvormd. Ik heb een foto van skywatcher gezien in het "eerste foto's met 350d" topic. Daar heeft hij van een lichtvervuilde foto een gewoon goede foto gemaakt. En ik vroeg me af hoe doe je dat? Foto is 3,5mb.

Alvast bedankt!

Denk dat deze foto misschien wel iets té vervuild is...vooral omdat er verschil zit tussen de "donkere" lucht boven en de lichte lucht beneden...
    Wanneer je met Photoshop met levels & contrast gaat knoeien krijg ik er dit uit als beste resultaat:

Ik kan hem wel donkerder maken, maar dan verliest de foto haar detail, sommige minder heldere sterren vallen dan weg.

Commentaar

Deze foto is zeker niet te lichtvervuild, je kan nog makkelijk de lichtvervuiling eruit halen. Dit is het resultaat dat ik gekregen heb met Paintshop. Je ziet nog meer detail ook.

GR
      - Skywatchter 150 mm F5 Newton
      - EQ3, aandrijving + poolzoker
      - Bresser 10x50
      - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Tjeej mooi gedaan zeg! Ik ben zelf best wel een leek met Paint/Photoshop. Is het goochelen met Levels erg moelijk te doen? Maarre AtodaZ heb jij het op precies dezelfde manier als Johan gedaan, dus met contrast en layers, of heb jij het anders gedaan? Kan je het een beetje precies uitleggen?

Commentaar

Ok ik ben zelf ook even gaan knutselen, het was eigenlijk niet zo moeilijk. Dit is wat ik heb gemaakt.

*KLIK*

In ieder geval bedankt voor de aanwijzing met wat ik moest doen.

***edit***

Bedankt voor je uitleg AtodaZ. Ik heb het eigenlijk precies zo gedaan als in jouw uitleg :occasion5: :applaus: :thumbup:

Commentaar

Ok, ik zal het proberen uit te leggen.

Zoals je ziet heb je in je foto enorm veel oranje en wit licht. Dat is het licht dat je weg wil hebben uit je foto. In het menu Brightness>Levels kun je kiezen welke kleuren je donker of licht wil hebben. Eerst breng je de brightness in RGB(red,green,blue) omlaag zodat je het wit licht kwijt raakt. Het is even puzelen, maar het is zo gedaan.
            Nu heb je als het goed is zo'n foto die Johan bewerkt had. Daarna ga in je menu Colors>color balance. In 'shadows' breng je het rode licht omlaag. Nu zie je dat je foto beetje groen wordt, om dat te compenseren breng je het groen licht met een fractie van het rode licht omlaag. Bijvoorbeeld als je rood -20 had dan moet je groen -10 doen. Want rood is uiteindelijk het kleur dat je weg wil hebben. Na wat puzelen met deze 2 menu's moet je op ongeveer hetzelfde foto komen die ik voor je bewerkt heb.

Gr

AtodaZ
            - Bresser 10x50

Commentaar

Oops.....ben net ff te laat met mijn uitleg :tongue:
              - Bresser 10x50

Commentaar

Kijk heb ik ook alweer wat bijgeleerd Wist helemaal niet dat je dat nog zo ver kon veranderen met die levels! Heb zelf wat oude melkweg foto's verbeterd gemaakt in donker Toscane! Bedankt AtodaZ! :thumbup:

Commentaar

No problem :thumbup:
                  - Bresser 10x50

Commentaar

Sjors, ik heb je bewerkte foto nog verder wat bewerkt, om de sterren beter naar voren te laten komen:

Commentaar

Die streep erdoorheen, is dat een foutje of een sattelietspoor o.i.d.

Commentaar

Origineel geplaatst door Maarten
                        Die streep erdoorheen, is dat een foutje of een sattelietspoor o.i.d.
                        Volgens mij is het een vliegtuig, als je die kleine stipjes naast de hoofdstreep ziet...

Commentaar

Netjes Freek!! Ik denk dat die streep door het midden gewoon een vliegtuig is hoor. Ik bedenk me nu pas dat astrofotgrafie nog wel eens lastig gaat worden met een half uur belichten. Het word niet zo erg als op deze foto, maar toch....

Commentaar

hoelang is die foto belicht. om lichtvervuiling te voorkomen kan je misschien beter 5x 2 min doen, veel minder lichtvervuiling op de foto

Commentaar

30 minuten, anders krijg je echt niet van zulke lange sporen hoor

Commentaar

Werken...
                              X