Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maan 07-01-2006

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Maan 07-01-2006

Vanavond al vroeg begonnen met waarnemen, de eerste resultaten zijn er. Ik ben er zelf erg blij mee, het is natuurlijk niets vergeleken met jullie foto's, maar het is tenminste iets voor een 114mm newton. Als jullie willen mogen ze bewerkt worden (heb alleen bij de laatste twee de kleur veranderd in Photoshop, heb namelijk geen Registax nu). Hebben jullie verder nog tips?

Freek, je 2e foto is haarscherp! uitmuntend! :applaus:
    Zou er verder NIETS aan bewerken.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Wow, inderdaad. die tweede foto is echt schitterend. Ikzelf heb een 130mm newton, maar zo'n goeie foto heb ik nog niet kunnen maken!
      Wat voor oculair en camera heb je daarvoor gebruikt?
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Een met de hand vastgehouden 3.2 Nikon Coolpix 3600 achter een simpel Kellner-oculair van 9 mm.

Commentaar

....ik moet echt een andere camera kopen...

(en mijn Plossls inruilen voor Kellners )

Commentaar

yup ,tweede foto is de beste :applaus:

Commentaar

Prima, super mooi :applaus:

Commentaar

Ik heb ook nog geprobeerd om enkele kraters met 2x barlow op de foto te zetten, maar dat was toch wat moeilijker. Vanavond hoop ik opnames te maken van Saturnus.

Origineel geplaatst door Roel
                Die foto van Saturnus heb je toch ook gemaakt met een 3.2 megapixel camera? Zoveel bijzonders is die camera nou ook weer niet hoor. Had ik maar een digitale Spiegelreflex-camera :huil:

Commentaar

ziet er zeker goed uit freek ! :bloemen:

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                    Ik heb ook nog geprobeerd om enkele kraters met 2x barlow op de foto te zetten, maar dat was toch wat moeilijker. Vanavond hoop ik opnames te maken van Saturnus.

Die foto van Saturnus heb je toch ook gemaakt met een 3.2 megapixel camera? Zoveel bijzonders is die camera nou ook weer niet hoor. Had ik maar een digitale Spiegelreflex-camera :huil:
                    Nee, dat ding van mij maakt echt geen mooie plaatjes, ook niet overdag. Pixels genoeg, maar t lensje is miniscuul. Bovendien zou een optische zoomfunctie ook geen overbodige luxe zijn!

Ik ben erg benieuwd naar je Saturnus-foto's. Als ik je een tip mag geven: hou de camera niet TEGEN het oculair. Omdat je sterker moet vergroten dan met je maanfoto's zal het beeld dan sterk gaan trillen. De truc is om je cameraatje op een paar millimeter afstand van je oculair te houden en af te drukken. Een zenuwslopende bezigheid, mijn 6.5mm Plossl heeft een kijkgaatje van 2 mm ofzo!

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek

Nee, dat ding van mij maakt echt geen mooie plaatjes, ook niet overdag. Pixels genoeg, maar t lensje is miniscuul. Bovendien zou een optische zoomfunctie ook geen overbodige luxe zijn!

Ik ben erg benieuwd naar je Saturnus-foto's. Als ik je een tip mag geven: hou de camera niet TEGEN het oculair. Omdat je sterker moet vergroten dan met je maanfoto's zal het beeld dan sterk gaan trillen. De truc is om je cameraatje op een paar millimeter afstand van je oculair te houden en af te drukken. Een zenuwslopende bezigheid, mijn 6.5mm Plossl heeft een kijkgaatje van 2 mm ofzo!
                      Mijn 9mm oculair ook (en trouwens ook die van 4mm), dus dat zal wel wat moeilijker gaan dan de Maan, maar het is iig te proberen!

Commentaar

De ultieme uitdaging: Mars! De foto in mijn onderschrift is op dezelfde manier gemaakt als de saturnus-foto. Met dezelfde flut-camera. Er zijn zelf wat oppervlaktedetails te zien! Hij is wel een maand geleden gemaakt, toen was Mars nog wel wat groter in de kijker..

Commentaar

Echt mooie foto's Freek!

Zelf heb ik ook de Maan al verschillende keren uit de hand gefotografeerd met onze CoolPix 3100, maar Saturnus is mij nog niet goed gelukt. Ben benieuwd.....

Commentaar

Werken...
                          X