Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M42 met een telelens

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M42 met een telelens

Wat was het koud eergisteren! Gelukkig had ik nog wat beschutting van het huis. Er stond ook behoorlijk wat wind. Toch nog maar een paar foto's gaan maken. Dit keer met een telelens. Ik heb voor deze foto's een Tamron 80-300 f5.6 telelens gebruikt. Om toch nog een acceptabel scherp beeld te hebben heb ik de lens wel geknepen tot f7. Verder is de telelens ingesteld op 200 mm.

Verder heb ik een afstandbediening voor mijn camera gebruikt (RC1 - infrarood) Via de laptop lukt het mij nog steeds niet om langer dan 30 seconden te belichten. Met deze RC1 wel . Alleen voor langere series (veel opnames) is het onhandig maar in dit geval ging het goed.

Op bijgaande foto staat M42. Belichting 26 minuten (8 frames op ISO 800)

Vreemd genoeg is de kleur van de nevel nu veel minder blauw dan door de telescoop.
    8" Skywatcher Newton (Imaging)
    4" Skywatcher Achro (Guiding)
    EQ6 Syntrek
    Canon 350D / 400D (Baader mod.)
    Philips SPC900 (Guiding)
    DSLR Focus; DSLR Shutter
    PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Via de laptop lukt het mij nog steeds niet om langer dan 30 seconden te belichten
    Je kunt met de 350D en USB kabel ook alleen maar tot max. 30sec. belichten. (Geldt voor de meeste DSLR's (40D is dacht ik een uitzondering hierop)

Om lange belichtingstijden te gebruiken (bulb mode) met de laptop heb je een extra kabel nodig (parallel > video uitgang) Even googelen voor de details.

Groeten,

Raimond.
    i love astronomie

Commentaar

Een nog mooiere, comfortabelere en goedkopere oplossing is de Canon RS-60ER draadontspanner. Die kan je gewoon vastzetten voor zolang je wilt...
      Alles is circumkollasum...

Commentaar

Mooi hoor! Zo heb ik hem laatst ook ongeveer gezien toen het echt kraakhelder was. Alleen de kleur dan niet. Mairan's Nebula staat er ook mooi op!
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Jullie hebben gelijk maar mijn probleem is van andere aard: op de nieuwe laptop zit geen parallele of seriele aansluiting. Ik heb wel een USB -> serial cable gekocht maar op een of andere manier krijg ik dit nog niet met mijn programma's aangestuurd. Gebruik van de RC1 is dus voor mij een oplossing die werkt maar zeker niet ideaal is. Ook Vista helpt niet erg het probleem op te lossen.

Maar we blijven proberen. .

Ik voeg ook nog een foto van het gebied van de flame en horsehead nebulae erbij (volgens mij staat M78 er ook op - links bovenin). Voor deze foto heb ik 35 minuten belicht. De vlekken onder aan het beeld worden veroorzaakt door de bomen die uitzicht op het zuiden blokkeren.
          8" Skywatcher Newton (Imaging)
          4" Skywatcher Achro (Guiding)
          EQ6 Syntrek
          Canon 350D / 400D (Baader mod.)
          Philips SPC900 (Guiding)
          DSLR Focus; DSLR Shutter
          PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Mooi!

Widefield blijft gewoon iets hebben.
            Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
            ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
            Auteur:Ik

Commentaar

Origineel geplaatst door Firefly
              volgens mij staat M78 er ook op - links bovenin
              Jazeker, dat is hem! Mooi hoor, zulke overzichtsfoto's!

Als ik het zo bekijk lijkt de Flame nevel niet veel minder helder dan M78, zou ie visueel ook zo goed te zien zijn? Nooit geprobeerd eigenlijk...
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Mooie foto's...

Om even terug te komen met die sluitertijd via je laptop etc...

Ik kan, ik heb een Nikon, ook maar maximaal 30sec belichten als hij aan de laptop hangt...maar als ik hem aan de laptop heb hangen en ik verander in het menu van de camera (dus niet via de laptop) dat ik een AB wil gebruiken, dan kan ik gewoon de camera met de AB bedienen met langere sluitertijden en de rest gewoon via de Laptop instellen...

Werkt dat ook niet met een Canon?.
                M.v.gr. Frans

Commentaar

Mooie foto's firefly!
                  200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door Bas van Krieken
                    Een nog mooiere, comfortabelere en goedkopere oplossing is de Canon RS-60ER draadontspanner. Die kan je gewoon vastzetten voor zolang je wilt...
                    Klopt maar als je meerdere opnames maakt dan zal je steeds heen en weer moeten lopen .

Commentaar

Origineel geplaatst door mzl
                      Raimond zei het al , je hebt een tweede kabel nodig voor langer te belichten dan 30 sec .
                      http://www.dslrfocus.com/help/eoscable.htm

Commentaar

Origineel geplaatst door skywatcher
                        Origineel geplaatst door mzl
                        Raimond zei het al , je hebt een tweede kabel nodig voor langer te belichten dan 30 sec .
                        http://www.dslrfocus.com/help/eoscable.htm
                        Ja oké, daarom vroeg ik het al....als je bij mij via de pc de stand Bulb kiest dan zegt hij ook dat het niet werkt en dat het met de knop moet (of eventueel een draadontspanner)...

Kies ik dan op de camera de stand voor de AB, dan verandert op mijn PC de Bulb stand in -- (2 streepjes) en in die stand is het gewoon 1x ab drukken sluiter open,nogmaals drukken en hij sluit weer...

Vandaar dat ik dacht dat zoiets met een Canon ook mogelijk zou kunnen zijn.
                        M.v.gr. Frans

Commentaar

Werken...
                        X