Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste deepsky; M42 met Sony Alpha-100

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste deepsky; M42 met Sony Alpha-100

Gisteravond heb ik mijn eerste deepsky opname gemaakt met een Sony Alpha-100 DSLR.
    De foto is gemaakt met mijn Skywatcher Newton 200 f5 scoop op een eq5, vanuit mijn achtertuin. De volgmotoren doen het nog niet dus ik heb met de hand moeten volgen. Ik heb meerdere opnames gemaakt en toen ik eenmaal deze foto heb gemaakt, sprong ik een gat in de lucht. Ik wou meteen naar binnen rennen om het resultaat te laten zien, maarja, dan moest ik het licht inrennen dus dat heb ik maar niet gedaan.
    De foto is onbewerkt (wel gecropped en verkleind, omdat op het origineel rode vlekken te zien zijn in de bovenhoeken i.v.m. de temperatuur), maar ik ga nog proberen om hem wat te verbeteren. Dus als iemand tips heeft, daar zou ik zeer blij mee zijn.
    Ik heb ook nog M31 geprobeerd te fotograferen, maar toen waren mijn vingers een beetje verkleumd, dus het volgen ging niet goed meer.
    Maar hier is M42:
    Swingen op Buena Vista Social Club

Hoi Ruben,
    daar zijn ze dan de eerste foto,s deepskye ,netjes zo ver ben ik dus nog lang niet , ik zit nog steeds te klooien met het in focus krijgen .
    hoe heb je de alpha aan de scoop gemonteerd ? met een T-ring of via een camera adapter ?
    keep in touch !! 8)
    "We are all stardust " LXD 75 op NEQ6PRO AT 66 ed op astrotech montering
    Lightbridge 12" ,Canon 1000d mod, Bresser 10x 50 bino , SPC900NC

Commentaar

Origineel geplaatst door ronn franken
      ik zit nog steeds te klooien met het in focus krijgen
      Joh, lukt het nog steeds niet ????
      Groet, Jan

Commentaar

Hoi Jan !!,
        Je zou toch denken dat het zo onderhand eens moest lukken , afgelopen nacht weer eens een poging gedaan , per slot van rekening was het hier eindelijk weer eens helder en koud brrrrr!!!.
        heb eerst s,avonds een poging gedaan om met de sony in focus te komen , kon nog net een half uurtje proberen de maan vast te leggen voordat hij achter mijn huis verdween. maar zelfs met de verkorte focusseer helemaal ingedraaid , dus zo kort mogelijk lukt het me nog niet in focus te komen .
        hij hangt er tegen aan maar is nog niet scherp.
        zo langzamerhand begin ik te denken dat ik de enigste ben die naar ongeveer 3 jaar nog steeds loop te klooien , of vergis ik me hier in ?
        Ik zie zoveel mooie dingen hier op het forum , en begin onderhand te denken dat het aan mijn Lxd ligt of aan mijn cappaciteiten.
        Toen mijn fotografische experimenten dus op niets uitdraaiden , heb ik nog ongeveer een anderhalf uur s,nachts de sterrenhemel geobserveerd.
        wat me opviel was dat ik saturnus in tegenstelling tot een poging eerder dit jaar niet kon herkennen als het bolletje met de ring.
        Kan dat kloppen ?? , was Saturnus bijvoorbeeld afgelopen maart dichterbij de aarde en daardoor beter herkenbaar als op dit moment , m.a.w. staat hij nu veel verder weg ??
        Enigste pluspuntje van afgelopen nacht was dat ik enkele Geminiden heb gezien.
        maar na pakweg anderhalf uur , heb ik de vrieskou weer ingeruild voor een aangenamere huiskamer temperatuur.
        wordt vervolgd !!! 8)

Commentaar

Hee ronn. Het in focus krijgen doe ik eigenlijk eerst door te richten op een lantaarnpaal o.i.d. die wat verder weg staat. Dan zie je genoeg en kun je hem dus focussen op oneindig. Het beeld door de zoeker van de camera is namelijk nogal slecht als je wilt focussen op sterren.
          De camera heb ik gemonteerd met een t-ring. Ik heb er wel een adapter bij, maar die heb ik niet nodig. Ik kan hem wel gebruiken als ik er een oculair tussen wil zetten (die schuif je in de adapter), maar daar zitten wel de nodige haken en ogen aan. Ik krijg hem in ieder geval slecht gefossed en ook niet netjes midden in beeld. Maar dat kan ook te maken hebben met de colliminatie (heb ik nog niet onder de knie).

Commentaar

Hoi Ruben ,
            even voor de goede orde ,
            bedoel je met het in focus krijgen , dat je eerst de camera zonder dat hij aan de scoop zit , dus met objectief op een ver afgelegen object richt en scherp stelt en hem daarna aan de scoop monteerd ??

Commentaar

Nee, ik monteer de camera gewoon op de telescoop en dan richt ik hem op een vergelegen helder object. De maan is daar ook en hele goede voor, als hij op is.
              Het scherp stellen doe je ook met de focusser van de telescoop, dus dan moet de camera er wel opzitten. Als ik heb hem scherpgesteld met een bepaald oculair, dan is hij niet in focus voor de camera.

Commentaar

Ik heb het topic eventjes afgesplitst .
                Ronn ik heb jou gedeelte hier gezet .

Commentaar

Werken...
                X