Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M42

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M42

Hoi

ik heb net mijn aller eerste DS-foto gemaakt en ik ben er echt heel blij mee! Ik weet dat het volgens de standaarden helemaal niks is, maar voor m'n gevoel is dit heel goed De foto deed me wel beseffen dat ik eens moet gaan sparen voor een focal reducer+wedge. Maar goed hier is ie.

D50
    ISO 200
    60 sec
    lichte bewolking

*M42*

Leuk begin Sjors, wat je de volgende keer kan doen is de Iso op 800 zetten en dan bv 15 sec belichten. je zal ongeveer net zoveel op de foto krijgen in een deel van de tijd. je volgfout zal dan een stuk minder zijn.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
      Leuk begin Sjors, wat je de volgende keer kan doen is de Iso op 800 zetten en dan bv 15 sec belichten. je zal ongeveer net zoveel op de foto krijgen in een deel van de tijd. je volgfout zal dan een stuk minder zijn.
      Dat was ik inderdaad wel ongeveer van plan. Al zal ik dan nooit langer dan de 15 seconden kunnen zonder een wedge Dus mensen kennen jullie nog iemand die er 1 weg wilt, zeg dat maar ff tegen mij!!

Commentaar

Wat voor een telescoop had je ook alweer Sjors? Misschien kan ik aan een wedge voor je komen.
        Even wat betreft M42, met focal reducer kun je dus in 30 seconden
        Dit in elkaar friemelen op 800 iso. Dus je komt al in de buurt!
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

om 30 secionden te beclichten ken je net zogoed ASCOM gebruiken ( zit bij meeste starry night versies inbegrepen )
          ken je van je focuser ( electronische )
          tot een koepel besturen en dus ook je telescoop,
          en daarmee is de kijker nog nauwkeuriger
          maar mooie opname sjors
          ( ja norbert jij ook :P )

Commentaar

Origineel geplaatst door norbert
            Wat voor een telescoop had je ook alweer Sjors? Misschien kan ik aan een wedge voor je komen.
            Even wat betreft M42, met focal reducer kun je dus in 30 seconden Dit in elkaar friemelen op 800 iso. Dus je komt al in de buurt!
            Ik heb een 8" LX90

Commentaar

Origineel geplaatst door djgoldwing
              om 30 secionden te beclichten ken je net zogoed ASCOM gebruiken ( zit bij meeste starry night versies inbegrepen )
              ken je van je focuser ( electronische )
              tot een koepel besturen en dus ook je telescoop,
              en daarmee is de kijker nog nauwkeuriger
              maar mooie opname sjors
              ( ja norbert jij ook :P )
              Ascom heeft niet veel met nauwkeurigheid te maken.
              Het is een tussen programma wat via verschillende software je montering, dome, focuser aan kan sturen. alleen kan het niet zo veel.

B.v starry night stuurt telescopen aan, maar niet alle telescopen hebben de zelfde interfase, celestron - maede via ascom heb je dan een soort vertaal programma waardoor je wel via starry night kan werken.

Ik zelf gebruik het ook, guiding software via ascom naar me montering

Commentaar

Interessant! B
                en ik net mee aan het puzzelen. Kan evt aan een Sbig ST4 komen, maar dat vind ik nogal een omslachtig apparaat.
                Welke software naar welke mount dan?
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Even wat betreft M42, met focal reducer kun je dus in 30 seconden Dit in elkaar friemelen op 800 iso. Dus je komt al in de buurt!
                  In de buurt kom ik wel ja, maar de telescoop die jij gebruikte was een 14" en die vangt toch wel aardig wat %'tjes meer licht op dan mijn 8"

Commentaar

Interessant! B
                    en ik net mee aan het puzzelen. Kan evt aan een Sbig ST4 komen, maar dat vind ik nogal een omslachtig apparaat.
                    Welke software naar welke mount dan?
                    ik heb wel een gemodificeerde toucam langebelichting en amp off ruilen met wat geld erbij

Commentaar

Yep, maar wel een 'langzame' scoop hoor. Net als de jouwe een F10 alleen dan met een vreselijk lange brandpuntsafstand 3500mm.
                      Die focal reducer werkt wel goed trouwens! Binnenkort eens op mijn C8 uitproberen.
                      Ik heb alleen een oude c8 wedge.. Denk niet dat ie bij jouw telescoop past.

Commentaar

Is er trouwens ook nog iets voor op je camera dat je niet door dat kleine zoekertje hoeft te kijken? Het is door dat dingetje best lastig om te focussen, vind ik.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky

ik heb wel een gemodificeerde toucam langebelichting en amp off ruilen met wat geld erbij
                          Komt dat geld van jouw kant of de mijne

Commentaar

van mij natuurlijk 8)

Commentaar

Origineel geplaatst door Sjors
                              Is er trouwens ook nog iets voor op je camera dat je niet door dat kleine zoekertje hoeft te kijken? Het is door dat dingetje best lastig om te focussen, vind ik.
                              Pff. Is vreselijk lastig. --> oplossing: http://andysshotglass.com/HartzmanMask.html

Commentaar

Werken...
                              X