Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M45, NGC884&869, Holmes en M42

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M45, NGC884&869, Holmes en M42

Ik had het vandaag een beetje te pakken. Toen ik naar buiten liep rond een uur of 10 was het behoorlijk helder, en de lucht leek erg rustig. Heb toen gelijk de camera naar beneden gehaald en in de schuur reeds laten afkoelen. Mijn telescoop staat daar altijd, dus die was al goed op temperatuur. Iets na 11en vond ik het tijd om naar buiten te gaan. Gelukkig was de hemel nogsteeds erg goed! Ik schat magnitude 5, en erg rustig.

Als eerste de montering ruw uitgelijnd en vervolgens de kijker gebalanceerd. Binnen 5 minuten stond het zaakje klaar voor de eerste foto. M45 stond mooi hoog, en vormde dus een ideaal object. Hierna door naar het dubbelcluster en vervolgens naar Holmes. Holmes is op. Als laatste nog M42 meegepakt! Helaas stond ze wel vlak boven ons rijtjeshuis.

Maar wat verslavend! Terwijl de camera wegklikt zelf met de verrekijker klieren, en maar eens de magnitude schatten. Messiers zoeken met de bino is leuk! Maar wel steeds om de 20 seconde de ontspanner indrukken. Warme melk tussendoor, kat aaien, vallende sterren kijken (3 stuks). Genoeg te doen. En natuurlijk de pocket sky atlas doorbladeren.

Wat miste ik? Een zacht kussen om op te liggen, de tuintegels hier zijn ietwat hard. Wat wil ik voor de telescoop? De poolzoeker verlichten, en een fringekiller. En misschien toch maar iets kortere belichtingstijden.

Wat deed ik verkeerd? Geen raws!! En ik had nog met de 70-200 willen schieten, maar morgen is er ook nog werk.

Ik heb me vermaakt! Maar kritiek is natuurlijk altijd hartstikke welkom. Het is na M53 eigenlijk pas de tweede keer..

Vergeet ik bijna de info. Foto's genomen door een 127mm F/6.5 achromaat op een Vixen GP in Apeldoorn-Zuid. Camera is een schuurgekoelde Canon 400D.

M45: 30x 20sec - ISO 400
    NGC884/869: 25x 20sec - ISO 1600
    Holmes: 1x 10sec ISO 1600
    M42: 15x 20sex ISO 400

Voor alle foto's zijn 10 darkframes gebruikt. Gestacked in DeepSkyStacker en licht nabewerkt in photoshop.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Mooi hoor, vooral M42.

Wat me opvalt is dat de sterren in je dubbele cluster zo blauw zijn. Hoort dat zo? Ik dacht dat de heldere sterren in het veld Rode Reuzen zouden moeten zijn en dus niet blauw. Bij de Pleiaden klopt dat wel, dat zijn jonge, hete sterren. Is dat de nabewerking? Als ik goed kijk zitten er ook een paar rode tussen, maar minder heldere. Misschien zit ik er wel naast.
    Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Die zien er goed uit Steem .
      Wat me opvalt is dat de sterren in je dubbele cluster zo blauw zijn.
      Da's de CA waar steem hetover had .

Ik zie een klein beetje van de nevel . Jij ook ?
      Yess ! Het lijkt mij vooral rond Maia maar ook rond Merope en Alcyone .

De loopjonge in de M42 foto is trouwens ook te zien .

Commentaar

Mooie foto's Steem. Vooral M42. Ik zie ook wat nevel bij de Pleiaden.
        Waarom heb je de komeet niet langer belicht?
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

very very nice!!
          =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Mooie M42 Steem!
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Hoi Steem,

Gaaf, die M42. Dat (en natuurlijk je eerste keer Saturnus) is waarom mensen aan de sterrenkunde gaan.
              Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

@ Sluys
                Dat is het nadelige effect van de chromatische abberatie, hier bitter zichtbaar. Wordt nog versterkt door de iets te lange belichting heb ik het gevoel. In de nabewerking is er nauwelijks rood verloren gegaan. Daarom zou ik graag iets van een fringe killer willen gebruiken bij fotografie. Geen idee in hoeverre dat een positief effect geeft.

@ Skywatcher
                Jup, die rende zo het beeldveld in. Voor meer nevel in M45 moet ik volgens mij een betere hemel hebben, meer foto's en een andere nabewerking.

@ EricB
                Ja! Ik verbaasde me enorm hoe de kleur van M42 er al uit knalt bij een enkele foto. Als ik niet op de grond had gelegen had ik een rondje door de tuin gerend. Nu rolde ik maar wat heen en weer van vreugde.
                "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Zo! Dat zijn binnenkomers, Steem. Echt heel knap. Vooral M42 is om in te lijsten, met de rest van het "zwaard" er ook bij!
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Prachtig Steven, echt heel erg mooi! Knap dat er nog zoveel rood zit in M42

Commentaar

Ga zo door Steem! Leuk
                      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

@ Skywatcher
                        Jup, die rende zo het beeldveld in. Voor meer nevel in M45 moet ik volgens mij een betere hemel hebben, meer foto's en een andere nabewerking.
                        Voor meer nevel kan je beter langer belichten , eventueel met filter .

Commentaar

Zeker goed gelukt Steem! M42 is een plaaaatje, prachtige kleuren.

Commentaar

Prachtige opnamen!

Commentaar

Mooi!
                              Bresser 7 x 50
                              Sky-Watcher Newton 200/1000mm EQ-5

Commentaar

Werken...
                              X