Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Veel storend maanlicht en toch nog M42

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Veel storend maanlicht en toch nog M42

Gisteren scheen de maan weer volop. Daarnaast staat de orionnevel voor mij erg ongunstig. Een paar hoge bomen blokkeren mijn uitzicht. Nu de bladeren van de boven zijn heb ik maar eens geprobeert om M42 dor de takken heen te fotograferen. Het val me nog nie tegen

Ik heb niet aan de kleurbalans gezetten maar toch is de foto erg paars geworden. Tips?

30 frames van 30 seconden op ISO 800.
    8" Skywatcher Newton (Imaging)
    4" Skywatcher Achro (Guiding)
    EQ6 Syntrek
    Canon 350D / 400D (Baader mod.)
    Philips SPC900 (Guiding)
    DSLR Focus; DSLR Shutter
    PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

ik vind hem goed gelukt, mooi.
    de kleur is wat anders, beetje paars, he'
    dit kun je toch wel bij regelen met je rgb balans?
    heb je deze direct met de webcam geschoten of met een barlow ertussen?
    ik zag later dat je de cannon grbruikt hebt, is het dan niet mogelijk met de cam??
    127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

Ja, zo stond hij er bij mij ook op staan. Hoe gaat het met het collimeren? Bij mij begint het eindelijk iets beter te gaan, maar ben er nog niet helemaal (die vermaledijde vangspiegelpositionering.............) ik zie ook dat je nu met ISO800 werkt, ik heb zelf ook het gevoel dat m'n eos foto's toch maximaal met iso800 moeten zijn (1600 is wel erg hoog ivm. resolutie en ruisniveau).
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

heb je deze direct met de webcam geschoten of met een barlow ertussen?
        ik zag later dat je de cannon grbruikt hebt, is het dan niet mogelijk met de cam??
        Deze foto is gemaakt met de Canon 350D, rechtstreeks in het primaire brandpunt van de telescoop. Ik zie trouwens nu de foto op een ander scherm; nog meer paars

En aan het collimeren ben ik nog niet toegekomen. Ben erg druk met een verbouwing. Heb nog net tijd om 's avonds bij wijze van ontspanning de telescoop ff buiten te zetten. Collimeren vergt wat meer tijd. 8)
        EQ6 Syntrek
        Philips SPC900 (Guiding)
        DSLR Focus; DSLR Shutter

Commentaar

maakt het wat vergroting van het beeld veel uit of je een webcam of de camera er opzet?
          127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

Joh, wat boeit die kleur nou, weer eens wat anders. Dat rood/roze is toch ook niet de "echte" kleur? Hij is scherp en da's belangrijker.
            Ik vind hem knap gemaakt en zo'n kleurtje is zó veranderd in wat het moet zijn...of wat het ongevéér moet zijn, want "reëel" bestaat in dezen volgens mij niet.
            Maak'm anders grijsgroen, dàt is pas "echt"

Commentaar

Mooie opname van M42 hoor Firefly.

@ peet: een webcam is vooral geschikt om opnames mee van planeten te maken, wil je deepksy fotograferen dan moet je toch aan een digitale spiegelreflex of een speciale astrocamera denken. Een webcam heeft maar een hele kleine chip waardoor er maar weinig op past, daardoor lijkt het of hij veel vergroot.

Commentaar

Heb een keer geprobeerd M42 met de webcam vast te leggen, viel nog niet mee. Misschien leuk ter vergelijking voor Peet.

http://www.astroforum.nl/viewtopic.p...256&highlight=
                =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

een webcam is vooral geschikt om opnames mee van planeten te maken, wil je deepksy fotograferen dan moet je toch aan een digitale spiegelreflex of een speciale astrocamera denken. Een webcam heeft maar een hele kleine chip waardoor er maar weinig op past, daardoor lijkt het of hij veel vergroot.
                  Mooi gesproken ik sluit me hierbij aan....
                  EQ6 Syntrek
                  Philips SPC900 (Guiding)
                  DSLR Focus; DSLR Shutter

Commentaar

ohhh ik had verwacht dat met een webcam ook nog wel nevels vast te leggen zijn evt met lange belichting.
                    valt me een beetje tegen.
                    hoe groot is de ccd van een canon, die van de webcam is denk ik een 1/3 inch.

Commentaar

Origineel geplaatst door peet
                      ohhh ik had verwacht dat met een webcam ook nog wel nevels vast te leggen zijn evt met lange belichting.
                      valt me een beetje tegen.
                      hoe groot is de ccd van een canon, die van de webcam is denk ik een 1/3 inch.
                      Met een webcam is lange belichting ook mogelijk. Hier zijn mods aan de webcam voor te doen.
                      =WMN Clan Member=

Commentaar

ja dat is ook de bedoeling om deze om te bouwen, maar als ik hoor dat daar geen redelijke resultaten mee te behalen zijn twijfel ik nog om dat te doen.

Commentaar

@Peet: Ongeveer 1 hele inch, afhankelijk van het type (die ene inch geldt voor mijn eigenste 300D). Er bestaan tegenwoordig ook z.g. "full frame" digitale spiegelreflexen (zelfde grootte als een kleinbeeldnegatief: 24x36 mm, beelddiagonaal dus 43mm oftewel 1.7"), maar die zijn schrikbarend duur...
                          Clear skies,
                          Harold.
                          Refraktôh luvâh

Commentaar

Origineel geplaatst door peet
                            ja dat is ook de bedoeling om deze om te bouwen, maar als ik hoor dat daar geen redelijke resultaten mee te behalen zijn twijfel ik nog om dat te doen.
                            De plaat van mij van m42 is gemaakt met een on-gemodde webcam.
                            =WMN Clan Member=

Commentaar

Dat is alleen geen klusje voor beginners...

Commentaar

Werken...
                              X