Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

18-11-07 - M42 en Paard in de tuin...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

18-11-07 - M42 en Paard in de tuin...

“khad Afgelopen Zaterdag, wegens een afzegging plotseling vrij...
    Tijd voor'n starparty met m'n eigen ik..
    Dus spul effkes bij 'n vriendin in de tuin inc. te veel licht gezet.
    “kging eigenlijk voor Holmes en Mars, maar die laatste, dat duurde en duurde eer die redelijk ende eindelijk tevoorschijn "kkwam....

Toen maar even stoeien en kijken hoelang m'n montering eigenlijk maximaal unguided kon volgen met een nonchalante poolafstelling.., dit viel mij met 4 minuten niet tegen.
    De seeing en transparantie waren ook niet al te best, koud was het daarin tegen wel, je zag bij wijze van spreken de vijver in de tuin bevriezen.
    Toch wat probeersels gemaakt en tot mijn grote verbazing stond er ook nog wat op ook.

De Holmes foto staat in het daarvoor bestemde topic.
    http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... c&start=90

Dus hier M42-Orionnevel en IC434 Paardekopnevel.. twee objecten die mij mateloos intrigeren en ik vroeger als kleine jongen ooit wel eens een foto van wilde maken, als ik later groot was..
    Eigenlijk dacht ik destijds dat dit alleen aan Chriet Titulear voorbehouden was o.i.d.
    Het woord paardenKOP krijg ik als paardenliefhebber overigens maar moeilijk uit m'n toetsenbord.

Het kan beter, maar gezien de omstandigheden ben ik aardig content..had nooit verwacht dat ik ook maar iets van een paardenkop vast zou leggen.
    Eigenlijk stond 'ie op dat moment nog veel te laag, net als Orion overigens.
    Ik heb nog geprobeerd de core van Orion wat beter zichtbaar te maken omdat deze behoorlijk uitgebrand is, doch werd de foto er niet beter op dus dit heb ik maar gelaten.

Maar het 1e wat deze jongen binnenkort gaat kopen is een grotere geheugenkaart want 256Mb, daar had ik in mijn fotografische gretigheid die avond, bij lange na niet genoeg aan.
    Het kaartje zat al vol toen ik na alle opnames nog maar 3 darkframes had gemaakt, da's dus zonde.
    Met de opname van de paardekopnevel heb ik teveel rond de montering gelopen wat zich schijnbaar gewreekt heeft, aan de sterretjes te zien.

Trouwens het silhouet van die paardekop is ongeveer 1 lichtjaar groot, niet voor te stellen gewoon!

En voor wie denkt dat altijd alles rozengeur en manenschijn is én wie in is voor en potje leedvermaak,
    doe ik er ook nog even de poging om Mars vast te leggen bij.
    Eindelijk stond Mars na die (lange) nacht een beetje hoog, dus snel de 80ED afgetuigd en de C8 opgezadeld, webcam erachter.. nu zie het resultaat.. teveel overbelicht.

Ik denk dat ik na al die voorgaande uren zelf niet zo helder meer was.
    De seeing was ook erg slecht, Mars danste als een 'Candle in the wind' en het ontbrak er nog maar aan dat good old Elton op m'n schouder kwam tikken, om de royalty's van dat nummer even te innen zullen we maar zeggen...

Bah, ik heb weer teveel Suske en Wiskes gelezen en 'kben mailig.. 8)

Foto's gemaakt met kijker: Orion 80ED.
    Montering Vixen Sphinx.
    Camera en 350D, unmodded.
    bewerkt in DSS en PS.

De uitmuntende plaat van Mars met de C8 en ToUcam Pro.
    Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
    ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
    Auteur:Ik

wauw

wat je zonder autoguiding nog kunt bereiken zeg!
    Polarex 60/900 EQ; Borg 71FL; Lunt 50mm

Commentaar

Prachtige plaatjes! Hoe krijg je zoveel rood uit jouw camera? Toveren met PS?
      Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

volgens mij staat de "running man" er ook nog een beetje op, boven m42

Commentaar

Origineel geplaatst door Marc Fokker
          Prachtige plaatjes! Hoe krijg je zoveel rood uit jouw camera? Toveren met PS?
          Dank U allen!

Ja daar verbaas ik mij ook wel aardig over over dat rood, niet dat ik veel met PS en rood heb lopen toveren.

Ga ik er meer rood indraaien dan wreekt zich dat gelijk in een rode gloed over de gehele foto ben ik achter gekomen,
          dus moet ik mij hiermee inhouden.

Ik ben nog steeds op ontdekkingsreis met dat progje en klooi een beetje aan totdat het er voor mijn doen redelijk uit ziet.

Wel krijg ik onderhand allergische uitslag van die amp glow...
          Nu had ik ook maar 3 darkframes genomen, maar dan nóg..

Dan rest er helaas niets anders dan maar een beetje te gaan croppen..

Origineel geplaatst door paul66
          volgens mij staat de "running man" er ook nog een beetje op, boven m42
          Hee, nu je 't zegt..!
          "t was mij eerlijk gezegd niet eens opgevallen.... (schande.. )

Gelukkig zijn er nog leden die mij kunnen vertellen wat ik gefotografeerd heb...

Commentaar

Mooie plaatjes, ziet er goed, uit. En het paard is ook op stal!
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Mooie opnames hoor!! M42 super
              =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Inderdaad prachtige foto's..

M42 vind ik vooral gaaf.. je ziet echt de diepte in de nevel.. Prachtig..!!
                "Messier Vrienden Club Berlicum"
                **Bresser Skylux 70/700**
                **Hard sparende voor een tweede scope**

Commentaar

Schitterende opnamen!

Vooral die M42 schiet er zo uit!

Commentaar

Weer lekker bezig hoor!
                    Op dit moment telescooploos :,-(

Commentaar

Gefeliciteerd, wat een resultaten!

Commentaar

Wolkenwietje, je bent echt goed op dreef hoor!

Misschien een leuke uitdaging voor jou en natuurlijk ook voor de anderen:

De heksenkop nevel, IC2118, rechts van Rigel. (zie opzoek kaartje)

Commentaar

Mooie foto's hoor en dat uit een overbelichte achtertuin (de Suske en Wiske zou ik in het vervolg maar lezen nadat je je bericht hebt gepost er zijn wat mij betreft al meer dan genoeg mensen die dit taaltje gebruiken op dit forum ).

Commentaar

Dank U allen voor de reacties!

Ik word er bijna stil van (en dát is een prestatie!)

Ik sta er zelf ook nog steeds van te kijken eigenlijk.

Eerlijk is eerlijk, zonder alle inspiratie van dit forum ha'k*t niet gekund...

schande dat ik (nog) geen donateur ben...

Verder baal ik flink van de maan vanavond..

Commentaar

Ga je toch lekker wat naar de maan koekeloeren, vergeet je zonnebril niet. 8)

Commentaar

Werken...
                              X