Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M42 Orionnevel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M42 Orionnevel

Hij kwam net boven de daken van de huizen uit (met nogal wat lichtvervuiling) maar kon het niet laten.............Er zit niet veel rood in want ik heb een ongemodificeerde eos400d.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Laten zo! Teveel rood verpest naar mijn smaak de foto heel erg. Dit gaat veel meer richting de realiteit, hoewel een foto natuurlijk veel meer detail bevat. Ik vind hem prachtig.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

10x15, bedoel je hiermee dat je 10x zoom en 15 seconden belicht?
      Of 10x een foto gemaakt en die over elkaar geplakt hebt?

Trouwens, mooie plaat hoor!
      * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
      * 10x50 Bresser bino
      * TouCam II Pro
      * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

10x 15 betekend dat ik 10 plaatjes van 15sec heb geschoten op iso800, daarna gebruik ik deepskystacker (kan je gratis downloaden, google er maar even op) om ze op elkaar te plakken. Werkt perfect. Je moet op z'n minst aan het einde van de sessie ook even 25% van je plaatjes "dark" schieten, dit is met de dop op de lens van je camera, in dezelfde kou. Deze darks schiet je om het ruisniveau van je camerasensor van de plaatjes af te trekken. Er zijn ook nog anders calibratieplaatjes nodig, maar in eerste instantie kan je met normale plaatjes en darks al aardige foto's maken.
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

ah.. thanks voor de tips!
          heb namelijk een Fuji S9500 en die krijgt op 800 iso toch al wel meer ruis dan de Canon.
          * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
          * 10x50 Bresser bino
          * TouCam II Pro
          * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

Wel een super mooie foto zo
            =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Hij is lekker scherp

Er zijn ook veel details zichtbaar voor zo'n relatief korte belichtingstijd.
              "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Bedankt voor alle goed reacties. Met dit object heb je met weinig belichtingstijd al een aardig resultaat, 30sec was echt al veel te lang ivm. de lichtvervuiling. Binnenkort staat hij veel hoger en dan ga ik opnieuw proberen met autoguiding op een veel lagere iso waarde (200 of lager). Dan moeten er nog meer details komen. Ook ga ik proberen met behulp van "masks" in photoshop een lang belichte foto voor de nevel en een kort belichte voor het binnenste lichte stuk te combineren. Heb er een verhaaltje over gevonden op internet. Zie
                http://www.astropix.com/HTML/J_DIGIT/COMP2.HTM
                De super website van Jerry Lodriguss over dit onderwerp. Is om te smullen!

Commentaar

Mooie foto geworden, zeker met die korte belichtingstijden. Ik heb de cd van Jerry Lodrigues. Een aanrader!

Ik had ff wat tijd over en heb de foto eens door photoshop heen gehaald (ik hoop niet dat je het erg vind). Ik heb de neiging om foto's nog wel eens over te bewerken mar dat een kwestie van smaak denk ik 8) .

Het is en blijft een heel mooi plaatje wat je geschoten hebt!
                  8" Skywatcher Newton (Imaging)
                  4" Skywatcher Achro (Guiding)
                  EQ6 Syntrek
                  Canon 350D / 400D (Baader mod.)
                  Philips SPC900 (Guiding)
                  DSLR Focus; DSLR Shutter
                  PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Ja, geeft nog iets meer details weer zo. Heb nu m'n scoop ook wat beter gecollimeerd dan voorheen, er zwemmen nu wat minder visjes in de foto aan de randen, maar moet nog beter kunnen. Zit ook ernstig een Baader MPCC te overwegen.

Commentaar

Werken...
                    X