Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

NGC884 / NGC869 - Dubbelcluster in Perseus

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

NGC884 / NGC869 - Dubbelcluster in Perseus

Het was hier vannacht een tijdje helder dus had ik mooi de gelegenheid om m'n nieuwe Hutech LPS2 lichtvervuilingsfilter uit te proberen. Ik heb getracht het (de?) dubbelcluster vast te leggen.

De opname is een stack van 18 x 180 seconden, 54 minuten in totaal dus, en 18 darks. Wel een beetje overbelicht in beide kernen. Het lukt me nog niet zo goed om details naar voren te halen zonder de heldere sterren zo uit te laten branden. Het kan zijn dat hij wat te rood of te licht is maar ik kan dat helaas niet zo goed beoordelen op mijn laptop.

Telescoop: 150mm f/5 newton
    Volgtelescoop: 80mm f/11 refractor
    Montering: EQ-6 met EQMod
    Camera: Canon 350D + Baader MPCC en Hutech LPS2
    Volgcamera: Philips SPC 900NC webcam

Gebruikte programmatuur: PHDGuiding, MaxDSLR en PixInsight.
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Damn.. goeie foto!
    * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
    * 10x50 Bresser bino
    * TouCam II Pro
    * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

Goeie foto: zo'n Baader MPCC wil ik ook!
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Heel erg mooi inderdaad!!
        =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Het scherpstellen en het volgen heb je volgens mij spot-on, maar zoals je zelf al zegt is de foto behoorlijk overlicht. Ook de turquase kleur van de meeste sterren oogt wat vreemd.
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik vind dat effect met die overbelichte sterren juist prachtig.
            Daardoor krijg je veel dynamiek in de helderheidsverschillen van alle sterren.
            Echt een heel fraaie foto van dit object. Ook het verschil tussen de blauwe en de markante rode sterren in deze dubbelclusters is goed te zien.
            Bureaubladje!

Zelf vind ik in het algemeen die deepsky-foto's waarin ALLE sterbeeldjes zijn gedegradeerd tot minuscule puntjes maar weinig aan.
            Dan is het optisch en focustechnisch gezien weliswaar perfect uitgevoerd, maar er is geen "diepte" te bekennen.

De foto van Prototype heeft die diepte juist wel.
            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Mooie plaat, je verbaast ons keer op keer!

Commentaar

Schitterende plaat, ben het ook helemaal eens met Harro.

Commentaar

Bedankt

@steem, die turquoise kleur zag ik eerlijk gezegd niet op m'n laptop. Op mijn werk zie ik het wel duidelijk. Vermoedelijk het gevolg van het niet helemaal goed wegwerken van de paarse zweem die het lichtvervuilingsfilter veroorzaakt.

Overigens wel erg lastig om een juiste kleurbalans en helderheid te verkrijgen. Op mijn laptop zag het er goed uit, op mijn werk ook wel, afgezien van de kleur, en op het LCD scherm van m'n desktop pc is hij veeel te helder en rood-achtig.

Moet me toch maar eens verdiepen in scherm kalibratie geloof ik.
                  "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

prachtige foto zeg!
                    Ik vind de sterren ook erg mooi over komen, niet overbelicht
                    - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

WOW erg mooi en scherp
                      hoi iedereen

Commentaar

Deze is heeeel erg mooi!!!!!
                        8" Skywatcher Newton (Imaging)
                        4" Skywatcher Achro (Guiding)
                        EQ6 Syntrek
                        Canon 350D / 400D (Baader mod.)
                        Philips SPC900 (Guiding)
                        DSLR Focus; DSLR Shutter
                        PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3