Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M42, opnieuw bewerkt in DSS

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M42, opnieuw bewerkt in DSS

In maart, afgelopen voorjaar, heb ik een serie opnamen gemaakt van M42.
    Ik heb die daarna "over elkaar gelegd", waarbij ik gebruik heb gemaakt van de techniek met maskers in PS, zoals beschreven in
    http://www.astropix.com/HTML/J_DIGIT/LAYMASK.HTM
    Toch wel een behoorlijke klus, vooral als het gaat om 10 opnamen zoals in mijn geval.
    Sindsdien zijn zowel Adobe als Corel gekomen met HDR functies in hun respectievelijke fotobewerkingspakketten. Helaas echter - naar mijn smaak- met teleurstellende resultaten. Er bleven mij mij randen zichtbaar op de plaatsen waar de lang belichte opnamen "uitgebrand" waren.
    Toen ik zag dat Deep Sky Stacker ook iets dergelijks kan, heb ik het daarmee eens geprobeerd. Bijgaand het resultaat, samen met mijn beste poging met maskers. Aan de lezer is het om een conclusie te trekken ...

Ter info: het gaat om 10 opnamen met oplopende belichtingstijd (begonnen met 1/2 s, daarna steeds verdubbelen), met een Meade DSI achter een WO ZS-II 80mm. De kort belichte opnamen zijn stacks van 20 opnamen, de langst belichte bestaan uit 10 opnamen. Exacte gegevens heb ik helaas niet meer.
    Unguided, op een Vixen SP-DX.
    RefraktŰh luv‚h
Werken...
X