Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Shoestring autoguider: eindelijk operationeel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Shoestring autoguider: eindelijk operationeel

Ik ben al een tijdje in het bezit van een Shoestring Astronomy GPUSB (een kastje dat je PC of notebook via USB voorziet van een ST-4 compatible autoguider poort), maar ik was er tot dusver nog niet toe gekomen om het ding uit te proberen. Wat me een beetje tegenhield was het feit dat je bij gebruik van de GPUSB in combinatie met de DMD-2 controller van Vixen een relaisbox nodig hebt: alleen een kabeltje is niet genoeg.
    Laatst toch maar aan de slag. Ik ben er in geslaagd een paar mini-relais met hoge spoelweerstand te vinden (de GPUSB uitgangen kunnen niet meer aan dan 40 mA bij 20V). Daarna de DMD-2 gemodificeerd. Er waren (door de vorige eigenaar) al wat ingangen aangebracht, maar ik had geen idee waar die mee doorverbonden waren.
    Gisteren werd het tijd om de boel uit te proberen. Met GPUSB-Check werd al snel duidelijk dat de GPUSB de montering kon besturen. Daarna PHD Guiding geinstalleerd. PHD Guiding is zo'n softwarepakket met een user interface in de trant van "hier klikken, dombo". Zeer intuitief dus. Bij de eerste pogingen met de naar monochroom gemodificeerde ToUCam achter de WO ZS-II 80 mm volgde de zaak na de automatische inregeling door PHD Guiding meteen al zeer behoorlijk. Na wat tweaken aan de filtering en de lusverstering was de zaak vrijwel rotsvast stabiel. Ik had er bewust voor gekozen om de uuras slecht op de pool uit te richten, zodat de guider het druk krijgt. Was ook duidelijk te merken, het was een geklikklak van jewelste uit de relaisbox.

Hieronder een eerste resultaat. De foto is gemaakt met een Canon 300D, met de originele kitlens er op. 36 frames van een halve minuut, gestacked in Deepsky Stacker (schitterend programma! - Dat dat freeware is...). Twee versies: full size en met 4x4 binning.
    Ik kan zelfs in de full size geen streepjes ontdekken, dus ik denk dat het met volgen wel snor zit.
    Wat ik wel jammer vind is dat van die 300D de batterijen zo snel leeg zijn. Heeft iemand daar wat op gevonden?

O ja, wat staat er op de foto. Dat is het gebied rond Deneb in de Zwaan, met de lens op 55mm.

Resumerend: ik kan iedereen de GPUSB met PHD Guiding aanbevelen (totdat het tegendeel bewezen wordt, natuurlijk).

Clear skies,
    Harold.
    Refrakth luvh

Goed dat je de boel werkend hebt gekregen!

Hoe heb je de foto gemaakt? Ik zie 36x30s, maar wat voor lens, en hoe gediafragmeerd? Heb je darkframes gebruikt? Naar de hotpixels te oordelen, niet. Ik vermoed dat je vanwege het ontbreken van de darkframes de verleiding niet hebt kunnen weerstaan om iets te ver gaan met je bewerking. Van de achtergrond helderheid/ruis zie nauwelijks iets, en de zwakste sterren (ca. magnitude 10.5) zien er een beetje onnatuurlijk uit. Mogelijk dat je ook hierdoor gaswolken kwijt bent geraakt, de Noord Amerka nevel en Pelikaannevel hadden midden-boven in beeld kunnen staan. Om dit er ook uit te halen zou je ook flatfields moeten gebruiken, om vignetering van je optisch systeem te compenseren.

Eh, misschien wat veel huiswerk voor n keer, maar je bent beslist op de goede weg!
    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

@Marc:

Hartelijk dank voor je reactie.
      Zoals gezegd, het was een eerste poging (zonder de illusie dat er iets interessants op zou komen: dat de sterren niet versmeerd zijn vind ik al een aardige indicatie voor het functioneren van de autoguider).
      Om op je vragen terug te komen:
      De lens was de originele kitlens van de 300D, op 55mm en helemaal open (F:5.6?).
      Belichtingstijd 30 s (ik heb nog geen "bulb" kabeltje).
      ISO 400 instelling.
      Met bewerken inderdaad stevig aan de gang geweest, maar gaswolken heb ik niet gezien - ook niet met flink opkrikken van de helderheid (tot het punt waarbij de boel volloopt).
      Bijgaand een kopie waarbij alleen het dynamisch bereik is gecomprimeerd.

Ik ga in elk geval met je tips aan de gang zodra het weer het toelaat. Nogmaals hartelijk dank voor de tips.

Clear skies,
      Harold.
      Refrakth luvh

Commentaar

Ben ook bezig, wacht nog op een tegengewicht van 5kg om op m'n heq5 te zetten. Met de 200/1000 newton en nog een 90mm F10 erop begon hij te grommen.

Ik ben beniewd of het mij zo ook zal lukken................wordt vervolgd.........
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

hoi harold,

die auto-guide opstelling ziet er al goed uit, geen volfoutjes te ontdekken...
          maar wat ik me afvroeg is, heb je wel in RAW formaat foto's gemaakt. ik zou toch haast zeggen dat je inderdaad meer van de nevels enzo te zien zou moeten krijgen op 30 sec, iso 400...
          maar ga zo door, dan krijgen we nog veel mooie plaatjes van je te zien...
          groetjes, maarten
          Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
          Vixen Great Polaris
          Canon 350D - NexImage

Commentaar

Werken...
          X