Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

First light M45 en van alles en nogwat... 14-10-07

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

First light M45 en van alles en nogwat... 14-10-07

Even beknopt verslagje van de first light van m'n nieuwe aanwinst.

Afgelopen Zondag op Maandagnacht 14 op 15 Okt.

Uit mijn telescoop collectie is er niet één echt geschikt om Andromeda een beetje fatsoenlijk vast te leggen vanwege de grootte van het object..

Het kwam er dus op neer om “speciaal” hiervoor een andere telescoop aan te schaffen..

Dit heb ik afgelopen Zaterdag dus maar even gedaan en het is een Orion 80ED geworden.
    Nu ben ik overigens niet van plan om voor élk object van de maand een andere scope te kopen, maar nu had ik er dus even een “goed” excuus voor...
    (Hoe rechtvaardig je zoiets....”Ja,maar.......op Astroforum zeggen ze dat....”)
    Daarbij was M31 toch al een jongensdroom om ooit vast te leggen.

Het is dus gelijk de first light van en eigenlijk ook van de 350D in prime focus.
    Die camera die ik eigenlijk het raam uit wilde gooien (bij wijze van spreken) om ooit nog astrofoto's mee te maken, zo'n DSI werkte tenslotte véél eenvoudiger..

De Andromeda foto zet ik wel in het daarvoor bestemde topic.

Afgelopen zaterdag op doorreis langs de best gesorteerde winkel van Nederland de telescoop en wat accessoires opgepikt.

(met de wetenschap dat het die avond helder zou zijn en wetende dat ik toen niet kon kijken omdat ik een optredentje had....grrr..)

Tot mijn grote verbazing trof ik ook nog een paar Astroforum leden aan aldaar in die winkel...
    Jammer dat ik maar weinig tijd had en veel haast want over astronomie raak je niet uitgepraat.

Ik was die nacht 4:30 thuis en het was inderdaad kraakhelder, maar ik was te moe om nog dingen op te gaan zetten.

Ik hoopte er van harte op dat het Zondag ook helder zou zijn om dan wat te gaan testen, veilig in de achtertuin, ik moest immers een hoop voor mij nieuwe dingen proberen. (o.a. DSLR-focus) en wilde een van m'n ETX90 ota's als volgkijker gebruiken.
    Die Zondag zat ik zo duf als een konijn al in de tuin de boel op te zetten, dat was wel even vreemd want ik heb nooit overdag het spul getest, maar wilde nu goed beslagen ten ijs komen, ik noem hier het uitbalanceren en alle ringen-t-ringen en verlengstukken passen, dit is handiger even in het daglicht.

Toe ik het spul zo zag staan kreeg ik toch kriebels om gelijk de first light maar in Kootwijk te laten plaatsvinden.
    Even contact opgenomen met m'n darkroom astro collega... 8)
    (nee denk geen smerige dingen, ik noem 'm zo omdat ik 'm nog nooit in daglicht heb gezien, alleen maar in Kootwijk in het pikke(?)donker ...)

Bij Kootwijk aangekomen het spul opgezet met de gedachte dat er waarschijnlijk geen één bruikbare foto uit zou komen die avond/nacht, maar dat ik wel wat wijzer zou zijn na afloop..
    Het was overigens kraak en kraak helder, weinig vochtigheid en niet eens écht koud.

De Sphinx even vlot op de pool gezet, niet teveel aandacht aan besteedt eigenlijk.
    2 alignment sterren gezocht, camera eraan en naar Andromeda.... hoppa gelijk in het beeldveld
    van de camera.
    Dit was wel even anders dan een DSI en C8, waar ik nog wel eens een klein beetje moest bijsturen.
    Maar nu (door het korte brandpunt)had ik alle objecten direct in beeld van de camera en dát met “maar” 2 alignment sterren. (Sphinx devoten wijzen op 6 alignment sterren)

En nu aan de slag, eerst maar eens 1 minuut opnames maken... tracking ging lekker
    Toen maar 1, 5 minuut, tracking nog steeds goed.
    3 minuten, ongelooflijk ik hoefde niet eens handmatig te volgen en zelfs als ik in mijn ETX90 keek, die er als volgkijker opzat, bleef alles mooi in het beeldveld.
    Dit viel me mee want ik had verwacht dat ik toch wel handmatig moest gaan volgen.
    Wat een kei van een montering, ik hou van dat ding!!

Tussen de bedrijven door ook nog even spannende momenten gehad tussen de bronstige herten, want daar was een stel wilde zwijnen die wel heel erg dicht in de buurt kwamen en de meest vreemde geluiden maakten, het erge was dat je hoorde dat ze op een paar meter afstand waren, maar je ze dus niet zag.
    Wolkewietje kreeg bijna WolkeWATJE neigingen...
    Ach, er lopen er onderhand 5000 van die beesten rond, dus écht toeval is het niet.

Ook kwam er nog een zooitje ongeregeld voorbij...
    Afgetrapte gasten in een debiele BMW... (of andersom), maar na 1x stoer volgas wegrijden niet meer terug gezien...
    Later in de nacht kwam de politie even de opnames verpesten door met groot licht op ons af te rijden.

Afijn de afspraak was dat we om uiterlijk 00:30 zouden gaan inpakken om naar huis te gaan..
    Doch werd het door de haast ideale omstandigheden iets van 03:00 uur voordat we naar huis gingen.

Onderweg naar huis nog overdreven tot stoppen gedwongen door de Politie... blaastestje..
    (toch die lege Wodka flessen maar eens van de hoedenplank halen?)
    Ik was al flink brak, de nacht érvoor 4 uur slaap gehad, nu lag ik er om 4:45 in en moest om 6:30 er weer uit de volgende dag.

Hier een resultaatje van M45 met een Orion 80ED en een 350D, (geen reducer of flattener) 8 frames van 3 minuten unguided.
    Darkframes gemaakt á la Wolkewietje in de koelkast wegens omstandigheden.
    (volgende keer eens proberen om langer te belichten, maar vond 3 minuten unguided wel mooi om te beginnen zo voor de 1e keer met nieuwe kijker en op deze manier met de 350D)
    Gestacked met DSS en eigenlijk zeer weinig in PS hoeven doen, is maar goed ook want met PS is het ook first light voor mijzelf.
    Eerder deed ik de nabewerking altijd in IrfanView, maar lekker brood verdient Bona, dus heb ik de 1e stapjes in PS gemaakt.
    Ik moet dus nog het e.e.a. leren.
    Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
    ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
    Auteur:Ik

SMUL!!! wow die heb je er echt lekker opgezet!
    Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
    Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Gefeliciteerd met deze geslaagde eerste opname! Erg knap dat de first light meteen zoiets moois oplevert, dat belooft veel! Fantastisch

Eén tip: probeer de volgende keer wat minder contrast te gebruiken

Commentaar

Dat ziet er fraai uit

Ik kan alle sterren nog niet eens tegelijk in een beeld krijgen met mijn C8 en een 40mm oculair.
        Schreeuwd om een focal reducer.

Commentaar

Hoi Wolkewietje,

leuk verslag ! Fijn dat het kijkertje zo goed presteerd.
          Ook een prima firstlight man . Super.

gr Arend
          Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Als 1e iedereen bedankt voor de reactie's!

Origineel geplaatst door Freek
            Gefeliciteerd met deze geslaagde eerste opname! Erg knap dat de first light meteen zoiets moois oplevert, dat belooft veel! Fantastisch

Eén tip: probeer de volgende keer wat minder contrast te gebruiken
            Dank je!

Contrast, hmm ik heb 't wel zien staan, maar heb dacht ik alleen 'n beetje met de curves lopen spelen, misschien dat dát ook invloed heeft ?

Ik zal er in iedergeval op letten.

Origineel geplaatst door henkp
            Dat ziet er fraai uit

Ik kan alle sterren nog niet eens tegelijk in een beeld krijgen met mijn C8 en een 40mm oculair.
            Schreeuwd om een focal reducer.
            Thanx!

Ik krijg met m'n F6.3 Focal reducer M45 ook niet geheel in beeld overigens..

Origineel geplaatst door Arend van der Salm
            Hoi Wolkewietje,

leuk verslag ! Fijn dat het kijkertje zo goed presteerd.
            Ook een prima firstlight man . Super.

gr Arend
            Dank je Arend!

Leuk je 'n keer in levende lijve gezien te hebben.
            Even was ik trouwens bang dat ik een onderdeel (t-ring naar 2 " ) vergeten was aan te schaffen.
            Maar na enig geschroef kwam ik eruit, doch ik kneep 'm wel even.

Commentaar

Okee,

Nou ben beniuewd wat je er nog meer gaat uit toveren.
              is jouw camare gemodificeerd

gr arend
              Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

De camera is niet gemod...

(zou dat ook de amp glow een beetje tegengaan die ik bij mijn Andromeda bespeurde.. via Corne..)

Maar het kan maar zó dat ik mij binnenkort bedenk wat het modden aangaat...

Commentaar

prachtig hoor!!!! (geldt ook voor je M31 foto)

nu er webcam cursussen maan en planeten gegeven worden kan jij best een cusus deepsky fotografie geven aan ons

je bent een natuurtalent!
                  Polarex 60/900 EQ; Borg 71FL; Lunt 50mm

Commentaar

Goh, blozend op het Astroforum zitten, wie had dat ooit gedacht...

Deepskycursus, dat zou leuk zijn, zoiets zou ik ook wel willen volgen..

Maar...

Ik weet eigenlijk niet of ik dit wel moet verklappen...

Ik schijn af en toe last van beginners geluk te hebben...
                    Beginners pech heb ik ook genoeg, het wisselt elkaar onvoorspelbaar af

Toen ik net een (eindelijk werkende) DSI had, heb ik voor een 1e keer ook 6 zeer aardige foto's geschoten, in 1 nacht zelfs... knopje hier, schuifje daar enz., kijk.. leuk, beeld... tjonge..!
                    De reklame klopt dus echt van Meade "Hubble pictures at you're first night out" o.i.d.

Maar hetgeen wat ik daarna probeerde, was eigenlijk niet zo om aan te zien en het heeft die 1e X niet geëvenaard..

Niet verder vertellen hoor..

Kortom ik voel mij zwaar vereerd, maar laten we afwachten hoe de rest van de foto's nog gaat worden.

Commentaar

De camera is niet gemod...

(zou dat ook de amp glow een beetje tegengaan die ik bij mijn Andromeda bespeurde.. via Corne..)

Maar het kan maar zó dat ik mij binnenkort bedenk wat het modden aangaat...
                      Tja als je een gekoelde camera hebt dan heb je daar minder last van.
                      denk ik.

Je kan hem in duitsland voor niet al te veel geld bij baader laten modificeren.

Commentaar

Hoi,

Mooi verhaal en schitterende foto man!!
                        Heb zelf ook net een nieuwe 80ed aangeschaft
                        zijn toch leuke foto kijkertjes.
                        Met een nieuwe DSI (toch maar weer proberen)

Groetjes Dirk
                        stellarvue 80 ED
                        skywatcher 100ED
                        8" Dobje
                        2x Philips spc900NC
                        dsi proII

Commentaar

WOW!! die zijn mooi zeg een van de mooiste foto die ik ooit heb gezien
                          hoi iedereen

Commentaar

@ Eskimo,

Een DSI-C , of zo'n opgevoerde ?

@ Astroninos,

Dank je !

Het is natuurlijk ook de mooiste ! (die ik ooit van mijzelf gezien heb)

Commentaar

Prachtige foto Wolkewietje! Je hebt hem ook mooi bewerkt, de nevel komt er goed uit.

Commentaar

Werken...
                              X