Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M45 zondag 7 oktober

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M45 zondag 7 oktober

Eindelijk, ze staan op een schappelijke tijd op een schappelijke hoogte. De Pleiaden, daar heb ik al op gewacht sinds ik mijn kijker heb. Nouja, zondag was het dus zover, ze stonden aardig. Scopeje buiten gezet, laten afkoelen, daarna camera hooked up en foto's gemaakt.

Telescoop: Skywatcher Newton 150/750mm
    Barlow: geen
    Camera: Nikon D50
    Belichting: 30 x 15 seconden
    Bewerking: Stacken in RegiStax, verder niets.

Vraag! Hoe krijg ik die nevel eruit (beter gezegd erin :P)? Moet ik dan veel langer belichten? En zoja: vaker per foto of vaker in totaal (dus bijvoorbeeld 100x 15s). Als het niet aan het belichting, hoe bewerk ik mijn plaat zodanig dat de nevel eruit komt?

Bewerken is toegestaan.
    Skywatcher 150/750mm

Hoi,

Heb je de goede foto geupload? Hij is een beetje uit focus..? Zal anders wel een pracht beeld geweest zijn, door de 150.

Gr Corne

Commentaar

Het is de goede foto, ik vind focussen nog steeds een hele opgave. Heeft iemand daar tips voor? Een link naar een topic op dit forum is al genoeg.
      Skywatcher 150/750mm

Commentaar

De nevel krijg je erop door langer te belichten en goed te focussen!
        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

en met langer belichten wordt dan bedoeld: iedere afzonderlijke opname langer maken, bijv 30 x 60 sec of liever nog 30 x 90 sec of nog langer. eigenlijk wil je iedere opname zo lang mogelijk hebben. de beperkende factor zou moeten zijn je tracking (je wil geen sporen) of de lichtvervuiling.
          heb je foto even in photoshop bekeken, flink gestretched, maar er zit geen signaal van de nevel in, dus dat ontbreekt ook in je enkele opnames (zie ook de andere M45-discussie)

focussen werkt het beste op een redelijk heldere ster: focus met het oog, maak een korte opname en kijk naar de ster. draai een klein beetje aan de focus, neem weer een opname en kijk of de ster kleiner is geworden. dit doe je een paar keer, en daar waar de afbeelding van de ster het meest punt-vormig is, ligt de focus. als het goed is ga je op dit punt ook meteen zwakkere sterren zien, die ontzichtbaar waren uit focus.
          neem overigens niet een te heldere ster: je wilt niet dat de ster overbelicht is, want dan is de perfecte focus lastig te bepalen.

naast deze simpele, goedkope oplossing zijn er tal van andere (dure) oplossingen, maar daar zouden we een aparte topic van moeten maken om die allemaal te behandelen.

groetjes, maarten
          Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
          Vixen Great Polaris
          Canon 350D - NexImage

Commentaar

Voor focuseren: Zoek eens op Google met de termen "hartmann mask" en laat je inspireren. Een tijdje terug heb ik er ook een gemaakt, en denk nu dat ik niet zonder kon. Ik heb er een gemaakt met twee ronde gaten en een driehoek. formeel heeft het hartmann masker twee gaten, maar met drie gaten kun je bepalen of je voor of achter het focus zit. Door een driehoekje te maken krijg je diffractie spikes, als de dun een lang zijn zit je goed. Focussen komt heeeeel nauw. Neem er gewoon even de tijd voor, maak een aantal test opnamen. Beter een kwartier besteed aan focuseren, dan een kwartier extra opnames maken in een nacht die verder alleen maar wazige opnames oplevert.
            Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

OK bedankt. De Nikon D50 kan maximaal 30 seconden belichten, of een of andere bulb-instelling - dan kun je het zelf bepalen, dus zelf op de ontspanknop drukken en de sluiter gaat weer open -. Een ster als Polaris, is dat goed om te focussen? Ik neem aan dat de afstand tot de ster geen barst uitmaakt want de stralen komen toch evenwijdig binnen (v=∞). Hoe lang moet ik dan belichten om Polaris niet te overbelichten (of is het "niet over te belichen"? :P)? Iets van 5s ofzo?

Origineel geplaatst door Schipluiden
              heb je foto even in photoshop bekeken, flink gestretched
              Doel je daarmee op een volgfout of op niet goed gefocust?
              Skywatcher 150/750mm

Commentaar

denk dat je met 5 tot 10 seconde op polaris wel goed zit qua sluitertijd. bij de bulb-instelling moet je meestal gedurende de opname de knop ingedrukt houden. zodra je m loslaat gaat de sluiter weer dicht. en inderdaad alle sterren staan even ver weg, wat de focus betreft. ook de maan staat al zo ver, dat je die zou kunnen gebruiken. sterker nog, ik had laatst mn focus perfect op een schoorsteen met verlichting enkele kilometers verderop, al is dat niet aan te raden ivm de atmosfeer...

en met die laatste opmerking doelde ik op het feit dat er in je foto helemaal geen spoor van de nevels rond M45 te zien is. langer belichten dus...
                Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
                Vixen Great Polaris
                Canon 350D - NexImage

Commentaar

OK dankjewel Maar als je die ontspanknop ingedrukt moet houden, dan duw je toch op de camera? En aangezien niemand zijn hand perfect stil kan houden is de foto bewogen, toch? Of moet je hem dan gaan vastzetten met lijmklemmen enzo? :P
                  Skywatcher 150/750mm

Commentaar

In bijna alle gevallen wordt gebruik gemaakt met een afstandsbediening, dus bekabeling waarbij je de sluiter kan openen en sluiten. Een andere optie is, indien niet in bulb, de sluiter 2 seconden laten wachten, zodat je tijd hebt om je hand weg te halen.

Gr Corne

Commentaar

vroeger had je voor analoge spiegelreflexen een flexibele slang waarmee je de sluiter kon openen en vastzetten. Dat zal ongetwijfeld in de digitale generatie niet meer kunnen maar er zijn vaak wel afstandsbedieningen voor te krijgen....
                      *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Ik heb een afstandsbediening, die gebruik ik samen met de zelfontspanner. Dus klik op afstandsbediening en dan 2 seconden aftellen. De afstandsbediening is draadloos, werkt dat ook met de bulb dan? Dus ingedrukt houden om de sluiter open te houden?
                        Skywatcher 150/750mm

Commentaar

Testfoto's tbv focuseren: Ik maak ze zo kort mogelijk, zo ongeveer 0,5 sec met Hartmann masker op een 15 cm kijker met bijvoorbeeld een mag. 1 ster. Je hebt niks aan overbelichte - of erger nog, bewogen foto's. Ook dingen als seeing kunnen aanleiding geven tot onscherpte. Allemaal problemen die niets met je focus te maken hebben.

Houd je opname's kort, dan zie je zuiverder de onscherpte door een verkeerd focus wordt veroorzaakt.
                          Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Werken...
                          X