Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Oostzijde Sluiernevel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Oostzijde Sluiernevel

Gisteren weer eens een fotootje geschoten. Het liep niet helemaal zoals gepland. Ik was van plan om een reeks van 20 opnames van 3 minuten te maken. Helaas gooide de hoge luchtvochtigheid roet in het eten. Toen ik na 45 minuten eens de voortgang ging bekijken zag ik dat het scherm van de guidesoftware (PHDGuiding) rood aan het knipperen was. Hij was de volgster kwijtgeraakt. Bij nadere inspectie bleek dat de lens van de volgtelescoop beslagen was. Toen ik de camera vervolgens los van de telescoop haalde bleek ook nog eens de vangspiegel van m'n newton beslagen te zijn. Van de twintig opnames zijn er slechts 10 gelukt, waarvan er ook nog eens twee wat minder details bevatten dan de andere opnames, waarschijnlijk door de beslagen vangspiegel.

Ik ben redelijk tevreden met het resultaat, al is de opname wat donker en ruizig. Door de slechte transparantie was de lichtvervuiling zeer aanwezig en was het best lastig om de rode details van de nevel te behouden. De onderstaande links zijn grotere versies (5MB per stuk) van de bijgevoegde afbeelding.

Lichte versie
    http://www.qfo.nl/dymphi/albums/userpic ... color2.png

Donkere versie
    http://www.qfo.nl/dymphi/albums/userpic ... lcolor.png

Details opname:

Telescoop: Orion Optics 150mm/750mm newton
    Montering: Skywatcher EQ-6 + EQMod
    Camera: Canon 350D + Baader MPCC
    Volgtelescoop: Celestron 80mm/900mm volgtelescoop
    Volgcamera: Philips SPC 900NC webcam

10 x 180 seconden op ISO800 + 7 darkframes
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Jammer dat je last kreeg van de condensatie maar toch een zeer geslaagde opname. Klasse!

Vr Gr Corne

Commentaar

Ik vind het toch nog een mooie plaat geworden hoor. Ik kan nu alleen niet kiezen of ik die van jouw of die van de pleiaden van Ralon73 als bureaubladachtergrond zal gaan gebruiken (ieder dan maar een dagje ok ).

Commentaar

MMoooooii!
        Is je camera gemodificeerd, of is dat een extra filter dat je gebruikt?
        Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Supermooie, subtiele plaat Prototype! Erg mooie foto van een schitterend imposant object.
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Bedankt allen

Is je camera gemodificeerd, of is dat een extra filter dat je gebruikt?
            Nee het is een gewone ongemodificeerd 350D, verder ook geen filter gebruikt.
            "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Werken...
            X