Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M42: 2007-10-09, 36 x 2 min, eos 350, iso800, f=200mm, f/6,3

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M42: 2007-10-09, 36 x 2 min, eos 350, iso800, f=200mm, f/6,3

Zo, ik heb weer eens een ouderwetse nacht achter de rug met de nodige strijd tegen de techniek. M'n camera is nog steeds in reparatie, daarom maar mijn heil bij Erwin in Nijmegen gezocht.
    Ik ga niet opsommen wat er allemaal niet goed ging, maar als je weet dat Erwin's telescoop 1300 mm brandpunt bij f/5.1 is, en je ziet als enige resultaat van de nacht een piggyback foto van M42, dan weet je dat het lang geduurd heeft, en dat dit niet het resultaat is dat we ons wensden.

Vooralsnog even een ongecalibreerd plaatje, zonder poespas. Gaan we nog wel wat verder verbeteren.

EDIT
    Inmiddels uitbewerkt. De link onder het eerste plaatje toont het complete resultaat van onze bewerking. Op de uiterste rand is nog net de Paardekop Nevel te zien, maar zoals je begrijpt waren we daar niet op uit.

Groeten, Marc
    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Zow! das een stuk beter dan mijn poging van de week. Begrijpelijk natuurlijk
    Er mooi, en dat zonder scope als ik het goed begrijp?
    Jullie zijn misschien niet tevreden, maar ik vind m erg mooi.
    =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

We hebben hierbij wel een telescoop als hulpmiddel gebruikt. Voor het volgen van het object hebben we namelijk een klein refractortje gebruikt, en PHD Guiding om de montering goed te laten volgen.
      Maar als je vanuit het verzamelde licht redeneert, deze foto, dan klopt je opmerking dat we zonder telescoop gewerkt hebben. Het objectief dat dit licht verzameld heeft, is een Sigma zoom lens, 18 tot 200 mm. Deze werd bij de Canon Eos 350D meegeleverd. Misschien een goedkoop lensje, maar zo te zien toch ook geen rotzooi. Er is best chromatische aberatie zichtbaar, maar het had ook wel erger gekund.
      En tevreden, dat zijn we wel! Het is alleen een beetje de troostprijs, we wilden ook M33 fotograferen, maar er is veel niet goed gegaan.
      Volgende keer beter, nieuwe ronde nieuwe kansen.
      Tsja, meer zichtbaar dan op jouw foto, dat mag ook wel. Dit is het verzamelde licht van 72 minuten, en ik heb al aardig de trukkendoos van Iris binnenste buiten gekeerd.
      Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Werken...
      X