Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M45 - Pleiaden

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M45 - Pleiaden

NGC 869 + 884 was 1 van de 2 objecten die we gisteren gefotografeerd hebben. Bij deze de volgende foto van mijzelf en Roger (CaptainIglo) : M45.

Info:

-Materiaal:
    Scope: TMB 80/480 + TeleVue 0.8x FR&FF
    Montering: Losmandy G-11 (autoguided)
    Camera: Canon 350D
    Filter: Baader UHC-S

Opname:
    20 x 4 minuten
    Prime-focus, ISO 800, RAW. 10 darkframes en 15 flats gebruikt voor calibratie.

Software & Processing:
    Guidemaster, DSLRFocus, Photoshop CS2 en ImagesPlus 2.80.
    Calibratie, uitlijnen en stacken in IP280, Processing in Photoshop CS2.

Groeten,

Raimond
    i love astronomie

Zijn allebij toch Mooie opnames hoor!!.. Geloof dat de moonlite ook wel lekker werkt aan de scherpte te zien.

Toch mooi om te zien hoe ver je bent gekomen in de jaren.

Commentaar

1 van me favoriete wat is hij mooi man
      stellarvue 80ED op CG5gt en eq5 (gemod)
      6" orion imager newton
      atik 16ic-s b/w
      sc3 b/w cam
      lvi guider

Commentaar

Re: M45 - Pleiaden

Dit is een schitterende plaat Raimond !!
        stellarvue 80 ED
        skywatcher 100ED
        8" Dobje
        2x Philips spc900NC
        dsi proII

Commentaar

In 1 woord subliem!
          =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Dit is mijn bewerking.

We verschillen iets van smaak wat betreft het bewerken van de foto.

Ik vind de zachtere minder gedurfde bewerking mooier.
            Orion 80mm f7.5 ED
            GSO 8" f4 Newton
            OTE 150 MTS3-SDI Telescope controller
            Canon 350D (Rebel XT)
            Philips ToUcam Pro II

Commentaar

Met al dat bewerken ben ik toch wel eens benieuwd hoe die foto's van de bron komen, kan iemand zo'n foto eens posten om te vergelijken?

Commentaar

ZO dat ziet er goed uit, normaal heb ik altijd the astronomy picture of the day als bureauachtergrond, maar vandaag heb ik voor jullie opname gekozen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Redfish
                  Met al dat bewerken ben ik toch wel eens benieuwd hoe die foto's van de bron komen, kan iemand zo'n foto eens posten om te vergelijken?
                  Bij deze.

Dit is een onbewerkte foto.

Hij is alleen lineair geconverteerd van 12 Bit RAW naar 16Bit TIFF en gecalibreerd met een dark en flat frame. Het is een enkele opname van 4 minuten, geen stack. Heb de foto alleen "gecropped" (wat een vreselijk woord) naar 800x600 en geconverteerd naar JPG.

/Raimond.
                  i love astronomie

Commentaar

Krijg je die nevels bij Maia dan eruit door ze te stacken?
                    Skywatcher 150/750mm

Commentaar

de nevels krijg je in princiepe niet zichtbaar door te stacken alleen. deze komt eruit door de foto te stretchen: de intensiteit van iedere pixel verhogen. echter wordt dan ook de ruis zichtbaar. door te stacken, wordt het onderscheid tussen ruis en signaal beter, waardoor je harder kan stretchen, en dus de nevel beter gaat zien. wel moet op iedere afzonderlijke opname al iet van de nevel zijn vastgelegd, anders heb je uiteraard geen signaal om te versterken.

groetjes, maarten
                      Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
                      Vixen Great Polaris
                      Canon 350D - NexImage

Commentaar

Hoi Maarten,

Dat stretchen is wel interessant, zo heb ik het nooit eerder bekeken. Maar houdt dit in dat je je dark frames ook moet stretchen met dezelfde verhouding?

En wat is stretching exact, contrast verhoging ofzo?

Commentaar

nee, je dark frames trek je van je light frames af, nog voordat je gaat stacken. pas daarna ga je de foto stretchen (heerlijk, al die engelse termen).
                          stretchen is niets anders dan de intensiteit van een pixel verhogen:
                          iedere pixel heeft 3 waarden: rood, groen en blauw (RGB). de waarde liggen (voor een 8-bit tiff of jpeg file) tussen de 0 en 255. hierbij is RGB 0 0 0 pikzwart en RGB 255 255 255 wit. je kan in bijvoorbeeld photoshop de waarde per pixel bekijken door met het pijltje over de foto heen te bewegen en te kijken bij info, tussen navigator en histrogram (hier zie je ook de CMYK-waarden, maar het is aan te raden om in RGB te werken aangezien de meeste digitale kleurensensoren ook RGB zijn. in het gevan van z/w camera's worden kleurenopnames gemaakt door een rood, groen en blauw filter en niet door een Cyaan Magenta Yellow en Black filter)
                          bij stretchen verhoog je de waardes voor iedere pixel. dit kan bijvoorbeeld lineair: alle pixelwaarden worden bijv met 1.5 vermenigvuldigd. waardes boven de 255 worden dan 255. echter, middels bijvoorbeeld de curves-functie in photoshop, kun je ook niet-lineaire vermenigvuldigingen toepassen: bijv pixels met een lage waarde, worden niet verhoogd, pixels met een gmiddelde waarde worden met 1.2 vermenigvuldigd en pixels met al een hoge waarde worden weer niet vermenigvuldigd. dit wordt grafisch weergegeven in een grafiekje.

vaak wordt hierdoor echter de hele foto lichter. dit ga je weer verhelpen door de levels aan te passen: je gaat het beginpunt lager leggen. uitleg: je haalt bijvoorbeeld aan de onderkant 10 waardes eraf. vervolgens worden alle waardes opnieuw tussen de 0 en 255 verdeeld. hierdoor wordt het geheel donkerder. het is een beetje een ingewikkeld verhaal, maar ik kan het zo gauw niet veel helderder uitleggen. snap je het nog?
                          ik zal morgen even kijken of ik ergens meer info kan vinden...

groetjes, maarten
                          Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
                          Vixen Great Polaris
                          Canon 350D - NexImage

Commentaar

Jahoor, goed te volgen. Programmeer al jaren php en diverse andere talen, en RGB verhaal kan ik wel dromen. Ook met GD image werk ik veel met RGB color codering. Je maakt inderdaad als het ware de foto lichter. (wist niet dat die term zo simpel was... :-) )
                            Wel vind ik grappig dat je lage waardes kan blokkeren. Lijkt wel een deepsky filter als het ware haha.

photoshop heb ik niet, maar zal eens kijken of paintshop pro X er wat mee kan. zo niet, doe ik het zelf wel met GD image :-) Het verband wat je noemt lijkt wel een gausse curve verhouding. Volgens mij is dit ook zo

Gr Corne

Commentaar

Origineel geplaatst door ralon73
                              Origineel geplaatst door Redfish
                              Bij deze.

Dit is een onbewerkte foto.

Hij is alleen lineair geconverteerd van 12 Bit RAW naar 16Bit TIFF en gecalibreerd met een dark en flat frame. Het is een enkele opname van 4 minuten, geen stack. Heb de foto alleen "gecropped" (wat een vreselijk woord) naar 800x600 en geconverteerd naar JPG.

/Raimond.
                              mooie foto's, maar ik krijg hier door middel van stretchen dus echt helemaal niks van de nevel zichtbaar! heeft dat te maken met de compressie van jpeg ?
                              Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Werken...
                              X