Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

orion?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

orion?

Vanacht geprobeed orion vast te leggen. Mij de vraag of het gelukt is.
    =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Is gelukt, dat kluitje van 4 sterren midden rechts is het trapezium.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Ik vroeg het me al af. Vanacht met een slaperig hoofd geprobeerd, het is ook mn eerste deepsky foto. Ik vraag me af of ik met mn creative webcam live pro en lxd-75 meer van de nevel kan onthullen, maar ben nog een een beginner op dit gebied.
      =WMN Clan Member=

Commentaar

Je hebt inderdaad precies het helderste deel van de nevel vastgelegd. Goed werk, het begin is er! Ik weet niet wat je mogelijkheden zijn om langer te belichten. Je zal zien dat je er gemakkelijk nog veel meer op kunt krijgen!
        Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Dank je,.. Ik heb 3 filmpjes van 10 sec gemaakt met iris. Hiervan 3 bmp's gemaakt met registax en deze met DeepSkyStacker op elkaar gelegd. Er zullen vast andere mogelijkheden zijn maar ik ben nog an het leren.
          =WMN Clan Member=

Commentaar

Je kan proberen de .bmp's via Iris te stacken. Eerst converteren, kan ook binnen Iris. Ik vermoed dat Registax nu meer een gemiddelde toont in plaats van een echte optelling van het signaal. Niet schrikken als alles heel wit wordt, met de 'levels' (de horizontale schuifjes) kun je je beeld weer aanpassen. Ik ben nieuwsgierig naar het resultaat van m'n suggestie!

Commentaar

Mmm ga ik proberen. Zie alleen niet hoe dat gaat in Iris. Deze opnamen zijn ook genomen zonder IR-block filter. Met filter zal het een beter beeld geven?
              =WMN Clan Member=

Commentaar

Een infra-rood blokkerend filter heb je vooral nodig wanneer je dóór glas fotografeert, zoals refractors of foto-objectieven. Het verschil in refractieve index van glas voor IR ten opzichte van de zichtbare kleuren licht is vaak groot. Hierdoor valt het brandpunt van Infra rood niet samen met het brandpunt van zichtbare licht. Je krijgt dan geen superscherpe fotos, er zal een waasje over alles heen liggen. Het fotograferen van de heldere Maan-rand tegen een donkere achtergrond laat direkt zien wat ik bedoel.
                Als je een Newton kijker hebt, zal het denk ik niet zo'n vaart lopen. Heb je een Schmidt-Cassegrain, dan fotografeer je wel door glas (corrector-plaat), ik vermoed dat een IR-filter dan toch nuttig zal zijn.

Commentaar

Dank voor deze info. Ik heb een LXD-75 6" Newton. Het viel me wel op dat toen ik Mars in beeld had ik deze niet scherp kon stellen. Zal Dit komen door IR licht?

Verder zie ik niet hoe ik in Iris plaatjes kan stacken vanuit een avi. Moeten er eerst .fil's van gemaakt worden? Is er toevallig een topic waar dit in beschreven staat?
                  =WMN Clan Member=

Commentaar

Stacken vanuit een .avi in Iris zou ik ook niet weten. Maar je had deze toch al omgzet naar .bmp's?

Commentaar

Ik heb er inderdaad BMP's van gemaakt (met registax). Moet ik dan in Iris voor BMP conversion kiezen? Ik krijg daar alleen maar foutmeldingen, incorrect image number. Vind Iris maar ingewikkeld.
                      =WMN Clan Member=

Commentaar

Ik zie trouwens dat .avi conversie wel mogelijk is (Versie 5.51): Klik hiervoor op 'File', vervolgens in de pull-down op 'AVI conversion' (net onder 'BMP conversion...').
                        Afhankelijk van je instellingen die je bij 'Settings' gemaakt hebt, zullen de bestanden in ofwel FIT, FTS, of PIC opgeslagen gaan worden. Langs deze weg maakt Iris voor iedere kleur (!) een apart bestand, tenzij je zwart-wit verder wilt gaan. Kies je voor kleur, dan moet je dus per kleur apart stacken.

Voor BMP-conversie:
                        In het veld 'input sequence BMP' het gemeenschappelijke deel van de bestandsnamen. (dus niet de volgnummers of extensie)
                        In het veld 'output sequence' het gemeenschappelijk deel van de bestandsnaam die je wilt creeren.
                        'Number of images' is het aantal plaatjes dat je gaat converteren.

Nu wilt Iris bij dergelijke conversies de plaatjes in volgorde, zonder onderbreking van de reeks, en beginnend bij '1'.
                        bijv.
                        M31_1
                        M31_2
                        M31_3
                        M31_4
                        M31_5
                        M31_6
                        M31_7
                        M31_8
                        M31_9
                        M31_10
                        M31_11
                        ..etc.
                        De volgorde was bij mij nogal eens crime
                        Als de bestandsnamen steeds een apparte lengte hebben (voorloop-nul), dan biedt het vinkje 'indexation' wellicht uitkomst. En anders toch bestandsnamen renamen naar bovenstaande reeks..

Succes!

Commentaar

Dank je Marc.. Ik zag ook dat mijn working path niet klopte. Een AVI conversie was dus al gelukt, Maar ik snap dus niet wat ik met die FIT, FTS, of PIC's moet doen.
                          =WMN Clan Member=

Commentaar

Zwart wit is nu gelukt vanuit avi. Wel veel ranzigheid te zien wat op de eoa manier in de webcam zit. Het resultaat:
                            =WMN Clan Member=

Commentaar

FIT en FTS zijn twee min of meer wetenschappelijke bestandsformaten, PIC is voor zover ik weet een typisch Iris format. Afhankelijk van het format dat je ingesteld hebt, werk je verder met het betrokken format.

Ik begrijp, de conversie is gelukt? Heb je nu drie reeksen, of heb je zwart-wit gekozen?

In ieder geval kun je nu een ster selecteren. Kies er eentje die een beetje apart staat, druk de linkermuisknop in en beweeg de muis zodanig dat je een vierkantje rond de ster selecteert.
                              Dan: klik achtereenvolgens op 'processing' -> 'Stellar registration...'. Vul bij 'input generic name:' het gemeenschappijke deel van je bestandsnamen in. Bij 'Output generic name:' vul je weer een gemeenschappelijk deel in van de nieuwe, maar nu uitgelijnde bestanden in. En bij 'Number' uiteraard het aantal frames dat je van de reeks wilt uitlijnen. (Allemaal natuurlijk, als het goed is heb je beste frames al geselecteerd en ze in voorzien van oplopende volgennummers. Dus number wordt het hoogste volgnummer van je reeks.)

Nu komt het echte werk: stacken. Via de menu balk klik je nu 'processing' -> 'add a sequence'. Vul weer het gemeenschappelijk deel van je bestandsnaam in, en dat is nu het deel van je uitgelijnde bestanden. Bij 'Number' weer het aantal frames dat je van de reeks wilt stacken.

Klik OK, en bewonder. Eventueel kun je met de Treshold-schuifjes je beeld aanpassen. Sla dit resultaat op in PIC format, en doe bovenstaande stappen voor iedere kleur als je niet in zwart-wit werkte. Je kunt ze later tot een kleurenplaatje samenvoegen. (Al ben ik even kwijt hoe dat via deze bewerkings-weg moet, maar zonodig kom ik daar wel weer uit.)

Succes weer!

Commentaar

Werken...
                              X