Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Astrofoto's Zuid-Frankrijk 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Maurice Toet
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Patrick
    Wat sommige met digitaal EN nabewerken doen doe jij gewoon lekker nat.

Complimemnten en wederom respect voor jou mooie opnamen Maurice.
    Ik vraag me elke keer af hoe lang het nog duurt voordat jij digitaal gaat, maar als ik dit zie hoop ik dat je dat nooit zal gaan doen.
    Dankje, Patrick! Ik zal ongetwijfeld een keer de overstap maken naar digitaal, maar zolang dat nog niet noodgedwongen hoeft, probeer ik dat uit te stellen.

De voornaamste reden om nog niet over te stappen, is het beeldformaat. Momenteel komen er steeds meer 35 mm CCD-camera's op de consumentenmarkt, maar gaan over de toonbank voor vele duizenden euro's! Het formaat waarop ik fotografeer is nog eens 2,7x zo groot. Ik zou het zonde vinden om van het 6x4,5 cm formaat weer terug te moeten vallen op het formaat van gangbare digitale spiegelreflexen (Canon 20D, 350D). Zonde, omdat ik dan veel geld heb uitgegeven voor een telescoop die een gecorrigeerd beeldveld heeft van ca. 9 cm diameter.

Maurice

Laat een reactie achter ::

• Patrick
    antwoordde :
    Wat sommige met digitaal EN nabewerken doen doe jij gewoon lekker nat.

Complimemnten en wederom respect voor jou mooie opnamen Maurice.
    Ik vraag me elke keer af hoe lang het nog duurt voordat jij digitaal gaat, maar als ik dit zie hoop ik dat je dat nooit zal gaan doen.

• Maurice Toet
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Nightsky
    Erg mooi.. wat is de originele resolutie? . Zie dat dit is met een 6x6 camera gemaakt is.
    De dia's zijn ingescand met een Epson Perfection 4990 op 1200 dpi, 48 bit. Voldoende voor internetpublicatie. De scanner kan tot maximaal 4800 dpi (optisch) en 9600 dpi (mechanisch) scannen t/m 4"x5" grootformaat film.

Even Googlen voor recensies.

Maurice

• Maurice Toet
    antwoordde :
    Bedankt voor de lovende commentaren allemaal!

@ Roel, overschat me niet. Tot dit jaar volgde ik altijd met het oog en kruisdraadoculair. Sinds dit jaar maak ik echter gebruik van een ST-4 autoguider. Wat een luxe en verademing! Lekker met een verrekijker van de melkweg en vallende sterren genieten, terwijl de ST-4 zijn werk doet.

Het is mij niet bekend dat Ektachrome eruit gaat. Als dat het geval is, moet ik snel mijn vriezer bevoorraden met rolletjes. Enige tijd geleden is wel de productie van de legendarisch TP 2415 film gestopt. Misschien ben je in de war met deze film?

@ Jan (Parsec), een M645 achter de telescoop is inderdaad behoorlijk wat massa. Ik moet ook gebruik maken van een lange zwaluwstaart om het spul in balans te krijgen. Het grote voordeel van de M645 in zijn gebruik is daarentegen, dat je er vanaf bovenaf in kijkt (handig voor objecten in het zenit) en hij een gigantisch groot matglas heeft, waarop de te fotograferen objecten, mits niet al te zwak, goed te zien zijn.

@ Batchainpuller & Nightsky, nothing beats the real thing. De originele dia's zijn scherper en dieper van kleur en daardoor levendiger dan scans. Er gaat niets boven een levensgroot geprojecteerde dia, hoewel de JCV D-LA HD beamer een 35 mm diaprojector schijnt te evenaren of zelfs te overtreffen. Ik heb niet zo'n geweldige 6x6 projector. Ik heb weleens gekeken voor een nieuwe met een goede lens, maar die zijn nog altijd peperduur. Overigens is dit strikt genomen geen 6x6 camera. Het is een 645 camera, het kleinste middenformaat (6 x 4,5 cm).

Voor de generatie die met druktoetstelefoons is opgegroeid (de opvolger van de draaischijftelefoon), een middenformaat camera is een analoge (spiegelreflex) camera. De meesten zullen de gangbare kleinbeeld camera wel kennen. Hierin gaan de bekende rolletjes van 35 mm in, waarop doorgaans 24 of 36 opnames op kunnen. Middenformaat camera's zijn groter. En kant van de film is altijd 6 cm lang (eigenlijk 56 mm). De andere kant kan 4,5, 6 of 7 cm zijn. Meer info op:

http://www.dutchdeepsky.com/why_medium_format.html
    http://www.dutchdeepsky.com/astrophotog ... _borg.html

Maurice

Gast antwoordde
    Erg mooi.. wat is de originele resolutie? . Zie dat dit is met een 6x6 camera gemaakt is.

Gast antwoordde
    Fe-no-me-naal!

• Arlestron
    antwoordde :

• Dan Dare
    antwoordde :
    Re: Astrofoto's Zuid-Frankrijk 2007

Echt very fraai!

• Batchainpuller
    antwoordde :
    Analoog Maurice??
    Schitterend

echt wel prachtige foto's, en ja kbekijk ze nu ook wel gedigitaliseerd, maar film heeft toch iets zachter, me like.

• Marc Fokker
    antwoordde :
    Fantastische mooie opnamen! Zo zie je dan toch maar weer waar een bewezen techniek nog steeds toe in staat is.

Groeten, Marc

• henkp
    antwoordde :
    Juweeltjes hoor

• ralon73
    antwoordde :
    Schitterende foto's Maurice !

/Raimond.

• Parsec
    antwoordde :
    Prachtige foto's

Een M645 achter de telescoop, dat lijkt mij best een gewicht?

ST-4 ? dat riekt naar autoguiding, toch?

• Roel
    antwoordde :
    Whaaah! Schitterend, schitterend schitterend! Geweldig om te zien dat er nog iemand is die zulke resultaten op FILM verkrijgt! Een uur nonstop achter je volgkijker zitten: respect!

Ik hoorde trouwens dat Kodak de Ektachrome 200 niet meer maakt, klopt dat?

• Maurice Toet
    started a topic Astrofoto's Zuid-Frankrijk 2007

Astrofoto's Zuid-Frankrijk 2007

Hallo allemaal,

Afgelopen dagen ben ik bezig geweest om mijn dia's te digitaliseren van mijn recente bezoek aan Zuid-Frankrijk (van 8 tot 15 september j.l.).

Bij wijze van experiment heb ik een keer niet belicht op Kodak Ektachrome 200, maar op Fujichrome Provia 400F.

De opnames zijn hier te vinden:
    http://www.dutchdeepsky.com/recent.html
    http://www.dutchdeepsky.com/recentII.html

Met vriendelijke groet,

Maurice
Werken...
X