Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Coma?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Coma?

Naar aanleiding van Mark zijn coma , heb ik hier ook een vraag over.
    Zaterdag heb ik mijn eerste astrofoto gemaakt van de open sterrenhoop in Perseus. Mijn allereerste verwoede poging, (kijk niet naar de scherpstelling aub )
    Als ik de bijgleverde foto boven en onder zie, kom ik tot het vermoeden dat ik ook, de telescoop dan, last heb van coma. Klopt dat?

Het is een Orion Newton, 20 cm, f 5.

Is daar iets aan te doen?
    Hé, ik hier?

Klopt. Het comavrij veld is evenwel niet gecentreerd op de foto, dus het kan zijn dat beter collimeren de slechtste hoek wat minder slecht maakt.

Tenzij het een crop is, natuurlijk. Je moet op je originele "volledige" prentjes normaal evenveel coma zien in de vier hoeken als de collimatie klopt.

Als het een f/5 is dan lijkt het me een vrij grote sensor (DSLR?).
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

De informatie was niet geheel kompleet.
      Klopt, de foto is genomen met een 350D, in prime focus.
      Geen crop toegepast.
      Hé, ik hier?

Commentaar

Hallo,

Je kunt dit verhelpen door een zogenaamde comacorrector te gebruiken.
        Een veel gebruikte is de baader comacorrector. Ook televue heeft er een.

De televue schijnt iets beter te zijn. Maar is wel veel duurder. Ik zelf heb de baader gebruikt bij een F4 systeem en dat werkte perfect.
        Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Ik zelf heb de baader gebruikt bij een F4 systeem en dat werkte perfect.
          En dat is helemaal correct, want ik gebruik het nu en met een nikon D70s heb ik geen last meer van c(r)oma. Sorry ben in een melige bui.

De camera in prime focus met de comacorrector levert een coma vrij beeld op.
          Groet, Jan

Commentaar

Origineel geplaatst door Parsec
            Ik zelf heb de baader gebruikt bij een F4 systeem en dat werkte perfect.
            En dat is helemaal correct, want ik gebruik het nu en met een nikon D70s heb ik geen last meer van c(r)oma. Sorry ben in een melige bui.
            dat is ook toevallig :P
            Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Bij deze een foto gemaakt met boven genoemde spullen.

Nou een heeeeeeeel klein beetje in de vere hoeken.
              Groet, Jan

Commentaar

@ Hansi: Er was eerder een topic op astroforum over coma, Nightsky heeft daar deze link toegevoegd. Inderdaad zie ik ook wat coma op jou plaatje. Ik heb zelf geen ervaring met coma-correctors, wel met coma. De foto's die ik op de Newton telescoop van Erwin maakte, hebben er last van. Coma is dan ook vooral een bekend verschijnsel bij snelle Newton-kijkers.

Voor wat betreft je foto, een mooi resultaat, zeker als dit je eerste is!
                Ik heb wat dingen na gekeken, wellicht handig als je voorspellingen wilt doen voor wat in je beeldveld past. De afmetingen van je beeldveld zijn hier: 75 boogm. 51 boogs. x 50 boogm. 34 boogs.
                De zwakste sterren: ca. magnitude 15,5.

Groeten, Marc
                Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

@Mark Bedankt voor je reaktie. Ook voor de aanvullende informatie.
                  De rest natuurlijk ook, voor jullie bijdrage.
                  De coma is dus een factor waar je rekening mee dient te houden als je een snelle Newton hebt. Die eventueel op te heffen is door een coma-corrector. Ik zal zo een corrector overwegen aan te schaffen.
                  Ja het was mijn eerste astrofoto met de Newton, voor een paar weken geleden had ik er een met een telelens gemaakt, maar via een reflector vind ik het toch een graadje complexer. Vooral het scherpstellen.
                  Maar oefening baart kunst en heb weer wat geleerd.
                  Mooie hobby.
                  Hé, ik hier?

Commentaar

Origineel geplaatst door Hansi
                    De informatie was niet geheel kompleet.
                    Klopt, de foto is genomen met een 350D, in prime focus.
                    Geen crop toegepast.
                    Dan ga je eerst wat beter moeten collimeren, want een comacorrector werkt alleen goed op een goed gecollimeerde telescoop.

Op de foto zie je dat er links veel minder coma is dan rechts, en ook boven een tikkeltje meer dan onder.
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hhmmmm, collimeren.
                      Wat is de beste methode??
                      Laatst wel een poging gedaan, met een bijgeleverd afdekplaatje met een gaatje in het midden voor in de oculairhouder.
                      Hé, ik hier?

Commentaar

Origineel geplaatst door Hansi
                        Hhmmmm, collimeren.
                        Wat is de beste methode??
                        Daarover zijn letterlijk boeken geschreven.

Mhh - het wordt een beetje tijd voor een Wiki-pagina.

Commentaar

Werken...
                        X