Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M57

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M57

In het midden: M57. Ik had wel veel last van de maan, daarom niet langer dan 30sec belicht.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Goede opname, alleen jammer dat je last heb van coma. Verder prima foto

Commentaar

Tsja, het ging niet helemaal zoals het moet, dus dan maar zoals het gaat zullen we maar zeggen.
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ik denk toch dat er informatieverlies is opgetreden bij de bewerking, en dat mag niet, dat is tegen de regels :P . Ik zie te weinig van de achtergrond, en de sterren en nevel maken een vlakke indruk. Misschien te veel aan de dynamic stretching knoppen of zoiets gezeten? Dat beetje coma, daar kijken we wel langs, en zo te zien heb je prima uitgangsmateriaal verzameld.

Groeten, Marc
        Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Ik heb toch niet veel gedaan in photoshop. Gewoon alle plaatjes gestackt met deepskystacker. En toen de levels met photoshop verschoven. Met Iris ook geprobeerd, maar het resultaat was hetzelfde.
          Zouden het die hooghangende wolken kunnen zijn................ik kon ze niet goed zien.
          Het vreemde was dat het scherpstellen heel moeilijk was deze keer (weet ook niet waarom, misschien die lage wolken weer..) Gebruikte zoals altijd weer nebulosity, maar wat ik ook deed, het werd maar niet "echt" scherp deze keer. Daarom maar gefocust op het spectrum analyser lijntje erboven. Gedraaid totdat hij zo hoog mogelijk en dun mogelijk was. De visuele check van de eerste paar foto's op de camera zagen er ok uit..........
          Kwam er na de opnames wel achter dat ik m'n crayford niet had vastgedraaid..............! (stomstomstrom, die was natuurlijk -iets- verlopen).....
          Zal ze eens opnieuw stacken met de nieuwe deepskystacker 3.0, en dan alleen 10 darks gebruiken. (had er 25 gebruikt, is misschien teveel, maar dat lijkt me niet, want hij maakt toch 1 average dark...?)

Commentaar

Bedoelen jullie met coma dat geval in de linkerbovenhoek? Zo nee, wat is dat dan voor object? Anders zou ik zeggen: knip dat stukje er gewoon af, want verder vind ik het een ontzettend knappe foto. Ik ben nog bezig met het visueel zoeken ernaar!

Commentaar

Ik zie een foto als een "meting" en soms staan er ook slechtere zaken op. Ik knip die er dan niet af, want dat is sjoemelen met metingen....................
              Het geeft aan dat de telescoop ook meer afwijking heeft dan in het midden (is normaliter normaal voor newtons). Maar deze keer was het wel heel erg en ik moet dit onderzoeken zodat het volgende keer minder is.

Commentaar

Patrick,

Gebruik je naast de 10 handmatige gemaakte darks ook nog steeds de interne ruisonderdukking van de camera ??

Deze MOET je namelijk uitzetten wanneer je handmatig gemaakte darks gebruikt.....

Groeten,

Raimond.
                i love astronomie

Commentaar

De ruisonderdrukking heb ik uitstaan, dat gaat al een heel stuk beter. Kan ik ook 2x zoveel plaatjes schieten op een avond. (God wat zat ik me te vervelen als ik op die ruisonderdrukking moest wachten..........) Nu kan ik mooi darks maken als ik in aan het pakken ben.

Nog een vraagje: Als je bezig bent met plaatjes schieten, is het dan normaal om gewoon de hele tijd door te gaan? Of is het verstandig om na 20 plaatjes (of zo) weer opnieuw scherp te stellen?

Commentaar

@ Patrick: Tussendoor heb ik slechts bij uitzondering opnieuw gefocussed, bijvoorbeeld na stomme dingen als batterij vervangen of zoiets. Ik heb eigenlijk alleen maar slechte ervaringen met die situaties. Ik begon scherp, daarna gewoon mindere foto's. Wanneer ik denkt dat het goed is, neem ik me voor er niet meer aan te zitten! Door afkoeling kan de tubus gedurende de nacht krimpen, maar ik heb daar in de praktijk (nog niet) duidelijk genoeg de problemen van gezien. M'n buis is aluminium.
                    Heb je goede darkframes, dan zie ik niet direct het probleem ze allemaal te gebruiken. Het zal een lager ruisniveau en minder gradient geven.
                    Heb je wel gewerk vanuit de raw-bestanden? Ik vermoed ook dat er net niet in het brandpunt is gefotografeerd.

@ capella: Dat ding linksboven is HR7162, een ster van de 5e magnitude.
                    Coma is het verschijnsel dat veroorzaakt wordt door bijvoorbeeld 'snelle' parabolische spiegels, des te verder uit het optische centrum, des te meer lijken sterren op komeetjes, met de staarten wegwijzend van het centrum.

Groeten, Marc
                    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Tsja, da's mijn ervaring ook, als het goed is, er niet meer aan komen....... heb ook alles RAW gedaan. Stacken met alle (25) of alleen maar 10 darkframes gaf geen ander resultaat, dus die zijn ok.

Ik heb sterk het vermoeden dat door het niet locken van m'n crayford de focus is verlopen, en al vrij snel na het beginnen te nemen van de foto's. Want het stacken met alleen maar de eerste 10/20 foto's gaf ook geen beter resultaat.......

Ga vanavond toch weer m'n newton opnieuw zeer nauwkeurig collimeren.........Al had ik wel op zaterdagmiddag voordat ik begon met m'n collimatieoculair erin gecheckt, en toen was alles (leek me) ok..

Commentaar

mooi !
                        hoi iedereen

Commentaar

Werken...
                        X