Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M27 met Atik CCD

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M27 met Atik CCD

Een opname van M27, de Halternevel. Het is een resultaat van de eerste experimenten met onze nieuwe Atik CCD-camera. De foto is een combinatie van 5 afzonderlijke opnamen, elk met ongeveer 1 minuut belichtingstijd. De telescoop is een 40 cm Newton F6.

Ted Pennings
    Cees Buining Sterrenwacht / Zenit - Den Helder

Prachtig materiaal, en dat in zo'n korte tijd verzameld!
    Wel ontbreekt naar mijn smaak te veel van de achtergrond, waardoor de sterren wat onnatuurlijk overkomen.
    Als dit een experiment is, dan verwacht ik hier nog heel veel moois van!

Groeten, Marc
    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Mooie foto, en dat al met 5x 1min. Dat kan binnenkort nog wat worden.......
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Mooie foto, Ted
        Ik had hem natuurlijk al gezien, maar het blijft prachtig.
        FYI: de polar alignment is klaar...
        RefraktŰh luv‚h

Commentaar

Goede foto Ted,

Helaas gaat er (zoals Marc ook al opmerkte) nogal wat beeldinformatie verloren door de manier van nabewerken.......

/Raimond.
          i love astronomie

Commentaar

Dat is inderdaad indrukwekkend voor 5x1 minuutje, wat voor montering staat eronder?
            Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Hallo Ted,

nice pic, ik werk ook met een Atik. een goeie tip is neem voldoende langbelichte beelden, een Sony chip is minder gevoeling dan die van Sbig of dergelijken, je mag gerust 50% langer belichten.
              hoe langer je belicht hoe meer detail je krijgt en hoe beter de ruis/ beeld zal zijn.
              neem gerust beelden van 2 min en langer, tegenwoordig neem ik verschillende opnames van 4 min per beeld. het duurt wat langer maar de kwaliteit is behoorlijk beter.

nog een tip, als je budget het toelaat schaf een Hutech LPS filter aan, houd behoorlijk veel lichtpolutie weg. hier ook rekening houden dat de belichtingstijden wat langer worden.

groeten
              vooral deepsky, deepsky en nog eens deepsky
              http://www.astrobin.com/users/JoakimLepere/

Commentaar

@M15: zie http://www.zenit-dh.nl, button "Sterrenwacht".
                @Orioner: Dank voor de tips. We zullen er zeker rekening mee houden.
                Chear skies,
                Harold.
                RefraktŰh luv‚h

Commentaar

Werken...
                X