Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

NGC7331 en Stephen's Quintet

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

NGC7331 en Stephen's Quintet

Dag iedereen,

Voor de liefhebbers van veel melkwegstelsels, dit plaatje. Onder niet beste omstandigheden genomen, maar ik ben toch blij met het resultaat.

Groeten, Marc
    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Hoi Marc,

Mooie foto! Moest eerst op google sky zoeken waar het ligt, ben nog niet zo bekend met al die M en NGC nevels/clusters, maar leer elke dag veel bij!

Overigens eerste post. :-)

Laatste dagen vele heldere nachten meegemaakt en foto's gemaakt van all-sky (ipv deepsky) Ook getracht foto's te maken met Minolta 5D van de ringnevel en orionnevel maar de eerst volgende stap is wel het maken van een 'volgplankje'. Jullie hier ervaringen mee?

Groeten,
    Corne Donkersloot, Middelharnis

Commentaar

Fantastisch! Goed te zien hoe zwak en vooral klein dit quintet is! In Frankrijk heb ik ze visueel gezien! De NGC was eenvoudig te vinden, maar het quintet was erg lastig. Eerst dat ik dat ik er één stelseltje van zag, maar achteraf bleken het er meerdere op een miniscuul stukje hemel te zijn. Maar ik heb ze dus onweerlegbaar gezien, één van mijn leukste waarnemingen ooit.
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Mooie foto van een interessant gebied!
        Ook zijn de begeleiders van 7331 te zien, 4 stuks. Deze zijn visueel iets makkelijker dan het quintet. Het merkwaardige aan dit gebied is dat het quintetlid ngc7320 dezelfde roodverschuiving heeft als ngc7331. De begeleiders van 7331 hebben weer dezelfde roodverschuiving als de andere 4 quintetleden. Deze zijn veel meer roodverschoven. Halton Arp ontdekte een materiebrug tussen ngc7320 en 7320C, terwijl er miljoenen lichtjaren tussen deze leden zit (volgens de algemeen geaccepteerde ideeen over de roodverschuiving/afstand-relatie). Hij stelde dat de 4 stelsels met grotere roodverschuiving op dezelfde afstand als ngc7320 en 7331 moesten staan (door de materiebrug) maar dat de roodverschuiving door iets anders wordt veroorzaakt, tw een 'niet-kosmologische'- of intrinsieke roodverschuiving. Ook zouden de begeleiders van 7331 om die reden ook een grotere roodverschuiving hebben dan het 'moederstelsel'. Ze zouden als het ware uitgestoten zijn door het moederstelsel. Door een nog onbekende eigenschap van materie is de roodverschuiving van het uitgezonden licht dan aanvankelijk hoog...
        Later werden met de Hubbletelescoop afzonderlijke sterren opgelost in 7320 terwijl dit niet kon in de andere quintetstelsels. Die zouden daarom wel veel verder moeten liggen. Maar de materiebrug werd toch altijd buiten beeld gelaten... Arp vond nog veel meer voorbeelden van zaken die in strijd waren met de 'mainstream' kosmologieideeen. 'Voorgrondquasars" bijvoorbeeld.
        Tja, tegenstrijdigheden, toevalligheden, wat moet je er als leek van zeggen...?
        Afijn, Arp nam dit object op in zijn catalogus van merkwaardige stelsels als Arp319. Ook Paul Hickson zette het in zijn catalogus van compacte sterrenstelselgroepen als Hickson 92.
        In de Pegasus/Vissen/Andromeda omgeving zitten trouwens nog wel meer leuke sterrenstelselgroepen.

Commentaar

Interressante opname

Een berg objecten zichtbaar en herkenbaar
          EQ6/Orion Photonewton 8" F4/Orion ed80/WO 66 Petzval/C8/ETX70
          Canon Eos 350d mod/DSI II Color/Atik 16hr/Atik 383L/AlCcd5

Commentaar

Werken...
          X