Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M27

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M27

Na al een hoop geleerd te hebben M27 opnieuw geprobeerd, dit maal met ISO800 en 60x 1min unguided.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

mooi foto vind ik want ik heb nog nooit deepsky objecht gezien nou aleen maar sterren en verder niks
    hoi iedereen

Commentaar

mooi foto
      hoi iedereen

Commentaar

Probeer eens de andromedanevel M31, is vrij eenvoudig te vinden. Gebruik stellarium (gratis down te loaden) om hem te vinden.
        Je kan ook proberen om dit object, M27, te vinden.
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

wat is een stellarium ik heb er nog nooit van gehoord
          hoi iedereen

Commentaar

Kan je ook een onbewerkte laten zien Patrick ?

Commentaar

Mooie foto, ben benieuwd wanneer ik zoiets door mn scoop kan bezichtigen.
              =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

M27 onbewerkt

Dit is M27 onbewerkt, er is nog niet veel te zien (heel goed kijken!), maar als je de curves in photoshop omhoog trekt wel.

Commentaar

Persoonlijk vind ik de bewerking nogal drastisch , maar als ik de onbewerkte versie bekijk kon het bijna niet anders .
                  Als bij die onbewerkte ook een dark substraction is gedaan , dan is er toch ergens iets misgegaan .
                  Die heeft volgens mij teveel weggenomen .
                  Ik heb een bescheiden poging gedaan om die twedde te bewerken , blijkbaar was er toch nog genoeg informatie in de foto om het eruit te halen .
                  Wit punt in level en de curves zijn goed naar boven gezwiept , daarna per kleurkanaal de curves nog eens gedaan en dan de kleurbalans iets gewijzigd .
                  Kwaliteit is wel achteruit gegaan met de compressie .

Commentaar

Re: M27 onbewerkt

Origineel geplaatst door patrickduis
                    Dit is M27 onbewerkt, er is nog niet veel te zien (heel goed kijken!), maar als je de curves in photoshop omhoog trekt wel.
                    Ik kon opeens heel goed het stof op mijn monitor zien.

FF vraagje: In je eerste versie zie je dat de sterren aan de buitenkant iets langwerpig zijn. Klopt het dat dit veroorzaakt wordt door een soort ongelijkhied in het beeld en dat dit verminderd zou moeten worden door een 'field flattener'?
                    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Ik denk........dat ik weet.........wat er fout is gegaan. Bij deze opnames gebruikte ik de automatische compensatie functie op de eos400d die automatisch zelf "darkframes" maakt........Als ik bijvoorbeeld 30sec belicht, duurt het daarna nog 30sec voordat hij klaar was met het plaatje. Ik heb daarna echter nogmaals darkframes geschoten en die alsnog gebruikt.
                      Eigenlijk zou ik de plaatjes opnieuw moeten stacken, en dan geen darkframes laden, want die heb ik in feite al automatisch gedaan.

2 dagen geleden zag ik ergens op internet dat deze functie in de camera het best gedisabled kan worden, je kan het beter daarna doen met zelfgmaakte darkframes.

Ik ga snel m'n m27 plaatjes stacken en kijken hoe het er dan uitziet.

Commentaar

M27 opnieuw gestackt

Heb ze opnieuw gestackt, nu zonder dark frames. Er staat nu inderdaad wat meer "informatie" op. Zo zie ik het ook hetzelfde in m'n telescoop (visueel).
                        Heb nog wat zitten spelen met photoshop, maar dit plaatje hier is onbewerkt.

Wat is nu de min of meer goede volgorde van bewerken in photoshop zodat ik niet teveel "informatie" verlies (je ziet dat in het diagram, er komen 'gaten").

1. curve linksonder ongeveer 20% omhoog tillen, en dan stuk rechts ervan naar beneden en wat afvlakken
                        2. levels aanpassen.
                        3. ?
                        4. ?

Kan je wat "adviezen" geven over de aanpak vanaf dit punt? Zou me veel helpen.

Commentaar

Dag Patrick,

Over Photoshop kan ik je niet adviseren, maar dit plaatje ziet er naar mijn smaak wel goed uit! Ook de zwakste delen zijn mooi zichtbaar. Wees nooit bang om iets van de achtergrond te laten zien, bij deze resolutie is het menselijk oog/brein uitstekend in staat onderscheid te maken tussen ruis en de zwakste sterren of objecten. En een volledig zwarte achtergrond is ook niet de werkelijkheid.

Ik neem zelf altijd een aantal (aparte) darkframes (minimaal 9); een aantal voor, en een aantal na fotografie van een object. Hier maak ik dan een 'gemiddeld darkframe' van, en gebruik die in Iris voor de foto bewerking. (Zo ongeveer tenminste, ik gebruik ook flatfields en offsets bij de bewerking)

Iris is een programma dat heel geschikt is voor het bewerken van astronomische foto's, en is tegenwoordig wel degelijk gebruikersvriendelijk. Er is uitgebreide documentatie met voorbeelden bij, en is nog gratis ook. Cosmetisch nabewerken kan nog altijd met Photoshop, al gebruik ik dat amper.

Groeten, Marc
                          Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Hoi Patrick,

Ben zo vrij geweest om te kijken wat er uit te persen valt.

JPG's zijn zo ie zo lastig, er is al veel info in de foto verloren gegaan, die er in een RAW opname wel in zouden zitten. Maar goed, kijk maar of je het wat vind. Bewerkt in PS CS2.
                            Groet, Jan

Commentaar

Doe dan ook gewoon png. Net zo'n goede compressie en zonder verlies op te slaan.

Waarom lijken de sterren niet precies puntjes? Komt dat door het volgen? De nevel zelf lijkt wel scherp namelijk.

Commentaar

Werken...
                              X